Jarní očista interiéru auta: Co a jak použít, abyste neudělali víc škody než užitku

  • Textilie v automobilech z výroby přicházejí impregnované a čistěním je impregnace zbavíte

  • Alcantara se dá udržovat relativně snadno, ale také se dá snadno zničit

  • Klavírní lak poškrábete i kvalitní utěrkou z mikrovlákna

  • K čištění interiéru nelze doporučit používání potřeb pro domácnost

Jen málo řidičů se věnuje důkladnějšímu čištění interiéru svého vozu pravidelně. A i ti, kteří pucují vnitřek opakovaně, často používají nevhodné prostředky, které různé materiály sice očistí, ale také poškodí. „Interiéry aut jsou dnes náchylnější a náchylnější, proto by na ně lidé neměli používat čisticí prostředky, které jsou určené pro domácnost,“ vysvětluje Stanislav Mikoláš z firmy Ecoservis, který se autokosmetikou a čištěním aut zabývá již více než dvacet let.

„Uvnitř máte různé dekory, hliník, dřevo, karbon – obecně jsou domácí čističe velmi agresivní. Je lepší koupit si čistič přímo na interiér, který stojí do dvou stovek, než si třeba zničit dekor v ceně šedesáti tisíc,“ dodává. Platí v podstatě to samé jako s čištěním karoserie, pokud si na mytí berete kyblík s vodou a „jarem“, své auto časem nenávratně poškodíte, protože tyto detergenty přesušují jakýkoliv materiál. Stejné je to i s mechanickými prostředky – houbička na nádobí by se k autu neměla ani přiblížit, jak zevnitř, tak zvenčí.

při údržbě kůže nikdy nepoužívejte univerzální nebo k jinému účelu určené prostředky. Šetrně vyluxovaný materiál vyčistěte kosmetikou na vodní bázi a jemnou melaminovou houbou
Impregnace je pro kůži důležitá stejně jako pro látkové čalounění. Chrání před mastnotou, pronikáním nečistot pod povrch a umožňuje rychlé a šetrné odstranění znečištění

Po zimě je vhodné zaměřit se primárně na textilie podlahy, které bývají v chladném období pravidelně znečišťovány blátem, sněhem i solí. Účinnou metodou je tepování, v promáčených kobercích se může tvořit plíseň, která nemusí být vidět a může způsobovat problémy se zápachem, nemluvě o zdravotních rizicích pro citlivější osoby. Ale úklid by se měl týkat i zbytku vnitřku vozu. Na látkou potažené sedačky je nejlepší použít textil cleaner, určený přímo pro interiéry automobilů. „Ten nastříkáte na utěrku z mikrovlákna a předem vyluxované čalounění s ní přejedete,“ říká pan Mikoláš. Vysáváním by měla začít i očista koženého čalounění, k němu je ale nutné použít nástavec se štětinami, ideálně z koňských žíní, aby nedošlo k mechanickému poškození.

Vedoucí lékařka Škodovky poradila, jak kvůli koronaviru vydesinfikovat auto

Poté kůži vyčistíte přípravkem na vodní bázi, naneseným na jemný kartáček přímo určený k tomuto účelu nebo melaminovou houbu. Nakonec by měla proběhnout impregnace, avšak až na suchá sedadla, protože skrze mokrý povrch tyto látky neprostupují. Díky ní sedadla i jiné čalouněné prvky nezačnou praskat a degradovat. „Impregnace je velmi důležitou a často opomíjenou věcí,“ upozorňuje pan Mikoláš. „Určitě znáte situaci, kdy si domů koupíte koberec, on se pět let postupně špiní. Tak ho vyčistíte a za půl roku je ve stejném stavu jako po těch prvních pěti letech. Stejně to funguje i s textiliemi v automobilech. Ty z výroby přicházejí impregnované a čistěním je impregnace zbavíte. Proto je nutné použít protektor na látky, který je na bázi nanotechnologie. Ten vytvoří neviditelnou tenkou vrstvu a zabraňuje samotnému znečištění.“ Pro správnou aplikaci stačí látku posypat a gumovou rukavicí vetřít.

Nejlevnější produkty bývají často ředěné a jinak šizené, rozdíl oproti kvalitě je přitom v řádu několika desítek až stovek korun. Dobrou zkušenost má pan Mikoláš se značkami Autosol nebo Fenice
Rozdíl mezi vyčištěnou plus naimpregnovanou kůží a neošetřeným čalouněním je propastný. Při použití kvalitních přípravků získá zpět svou původní barvu, je matná, pružná a vypnutá

Speciálním případem je Alcantara, kterou dnes najdeme i v běžných a dostupných vozech. Dá se udržovat relativně snadno, ale také se dá snadno zničit. Tento materiál se nikdy nesmí namočit, tepovat nebo čistit párou. Používá se na ni suchá pěna, jejíž nanesení k tomu určeným kartáčkem zvládne i laik. Dále je nutné počkat zhruba hodinu, až přípravek zaschne, a ošetřit nanoprostředkem, který Alcantaru ochrání.

Impregnace po vyčištění je důležitá ještě z jednoho důvodu. Jedním z největších nepřátel čalounění v interiéru vašeho vozu je mastnota. Do látkové sedačky se vpije, do kůže nasaje – časem se propadá do hloubky materiálu. „Pokud mastnostu nesetřete a čalounění není chráněno prostředkem, dostanete se do stádia, ve kterém už nelze znečištění odstranit,“ upozorňuje pan Mikoláš. V případě kůže pak zbývá jen nechat si u profesionálů postižené místo uzavřít a znovu nastříkat. Problém představuje i prach, který je sám o sobě mastný. Na neošetřené a používané kůži to poznáte snadno – je lesklá, zatímco ošetřená a čistá kůže je matná. Pokud má (stejně jako látka) ochranu protektorem, není pak problém rychle vyčistit třeba i rozlité sladké nápoje, rtěnku nebo čokoládu.

Očista koženého čalounění by měla začít vysáváním. K němu je ale nutné použít nástavec se štětinami aby nedošlo k mechanickému poškození
Pokud má kůže ochranu protektorem, není pak problém rychle vyčistit třeba i rozlité sladké nápoje, rtěnku nebo čokoládu

Dalším druhem znečištění, kterým trpí zejmena světlé materiály, jsou takzvané transfery – například přenos barvy z džín nebo jiných látek, barev z novin položených na sedačku a tak dále. I u nich platí, že impregnované čalounění vyčistíte mnohem snáze. S jejich odstraněním vám pomohou speciální odstraňovače transferů (ty najdete nejčastěji pod anglickým označením transfer remover).

Pět věcí, které děláte při mytí auta špatně a nevíte o tom

Pro rychlý a méně důkladný úklid můžete použít i ubrousky, které se hodí i v případě, že vám na plast, textil nebo kůži třeba něco ukápne. Ale pozor, je vždy důležité používat ubrousky určené jen pro daný materiál. Mimo jiné i z důvodu, že když dojde k jeho poškození, můžete po výrobci žádat náhradu škody.

Nejen po zimě je pak nutné v případě koženého čalounění věnovat zvýšenou pozornost všem jeho částem, přicházejícím do styku s pokožkou – volant, područky, loketní opěrky. „Lidská kůže je přirozeně kyselá a pokud takto čalouněný volant pravidelně nečistíte a neimpregnujete, jste schopni ho u nového auta zničit klidně do dvou let,“ varuje pan Mikoláš.Dalším a celkem specifickým materiálem je klavírní lak. Ten poškrábete i kvalitní utěrkou z mikrovlákna. K jeho údržbě je vhodný interiérový vosk, kterým se dají snadno a šetrně ošetřit i veškeré plasty.

Foto: David M. Bodlák

Jarní očista interiéru auta: Co a jak použít, abyste neudělali víc škody než užitku
Ohodnoťte tento článek!
2.3 (45.71%) 14 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: