Z jaké rychlosti zastaví nová auta sama? Některé jen z 15 km/h, jiné i z pětaosmdesáti

  • Porota COTY vyzkoušela, z jaké maximální rychlosti jsou různá auta schopná sama bezpečně zastavit před normovanou překážkou 

  • Nejhůř dopadl Jaguar I-Pace, který zvládl maximálně 15 km/h

  • Naopak nejlepšího výsledku dosáhl Hyundai Santa Fe, když sám zastavil z rychlosti 85 km/h

I letos se sešli porotci evropské ankety Car of the Year v dánském městě Bindslev, kde aktuálně testují kandidáty na titul evropského auta roku 2019. Kromě hromadného focení a různých testovacích jízd došlo také na zkoušku přednárazových systémů. Z padesáti nominovaných vozů tímto testem prošlo pouze 23. Přesto jsou výsledky velmi zajímavé.

Radost z nich nebude mít asi automobilka Jaguar. Nový elektrický I-Pace tuto zkoušku nezvládl. Dokázal zastavit pouze z rychlosti 15 km/h, následně už systém nefungoval. Následuje trojice Berlingo, Combo a Rifter, kde bylo zjištěno shodné maximum 30 km/h a taktéž ne úplně přesvědčivé fungování přednárazového systému.

Evropské auto roku 2018 je Volvo XC40, ostatní porazilo s přehledem

Naopak nejlépe si vedly modely značky Hyundai. Vodíkové Nexo dokázalo bezpečně zastavit z rychlosti 80 km/h a Santa Fe zvládlo ještě dokonce o 5 km/h víc. Přehled všech testovaných vozů i s výsledky najdete v seznamu níže. Auta jsme seřadili od nejlepšího po nejhorší. V závorkách pak najdete stručné komentáře od poroty.

Systém autonomního brzdění (AEB) pomáhá předcházet nehodám, ke kterým většinou dochází z nepozornosti, kdy řidič přehlédne zastavující kolonu a kvůli pozdní reakci pak nestihne dobrzdit. Různé automobily používají různá řešení. Někde jsou využívány pouze kamery, jinde je k nim přidán ještě třeba radar. Tomu pak odpovídají i výsledné maximální rychlosti, ze kterých je automobil schopný zastavit, protože se liší vzdálenost, na kterou vůz překážku rozpozná. V poslední době byly tyto systémy rozšiřovány, takže dnes už rozpoznají kromě pevné překážky také chodce nebo cyklisty a třeba Volvo svého času pracovalo na rozpoznávání klokanů.

K testování podobných systémů jsou potřeba normované překážky (viz. nafukovací Touran na úvodní fotce). Přednárazové systémy se hodnotí i v rámci testů Euro NCAP, kde je ale využívána mnohem sofistikovanější překážka. Takzvaný Global Vehicle Target je maketa auta postavená na dálkově ovládané plošině schopné jet až 90 km/h. Euro NCAP proto netestuje jednoduché scénáře se stojícím autem jako porota COTY, ale může simulovat i situace, kdy vůz dojíždí k pomalu jedoucímu automobilu, který navíc zabírá dráhu testovaného automobilu pouze částečně. Co z takového Global Vehicle Target zbude, když systém nezareaguje, to si můžete prohlédnout na videu zcela dole pod článkem.


  1. Hyundai Santa Fe – 85 km/h
    (nejlepší vůz v tomto testu, dobré varování řidiče + předepínání bezpečnostních pásů)
  2. Hyundai Nexo – 80 km/h
    (intenzivní brzdění, světelné a zvukové varování)
  3. Honda CR-V – 75 km/h
    (zvukové a světelné varování)
  4. Volvo V60 – 75 km/h
    (silná aktivace pásů, dobré varování přes head-up displej)
  5. Jaguar E-Pace – 70 km/h
    (zvukové a světelné varování)
  6. Audi A1 – 65 km/h
    (70 km/h téměř možné, zvukové a světelné varování, předepínání pásů)
  7. Audi A6 – 65 km/h
    (70 km/h: vůz se dotkl překážky, zvukové a světelné varování,
    předepínání pásů)
  8. Audi A7 – 65 km/h
    (70 km/h: vůz se dotkl překážky, zvukové a světelné varování,
    předepínání pásů)
  9. Audi Q8 – 65 km/h
    (70 km/h: vůz se dotkl překážky, zvukové a světelné varování,
    předepínání pásů)
  10. Lamborghini Urus – 65 km/h
    (dobré zvukové a světelné varování)
  11. Peugeot 508 – 65 km/h
    (uvolňuje brzdy těsně před překážkou)
  12. Audi Q3 – 60 km/h
    (při 65 km/h nebrzdil, zvukové a světelné varování + předepínání pásů)
  13. Citroën C5 Aircross – 60 km/h
    (při rychlosti 65 km/h systém uvolnil brzdy těsně před překážkou)
  14. Ford Focus – 60 km/h
    (působí velmi bezpečně, dobrý systém varování)
  15. VW Touareg – 60 km/h
    (65 km/h už je příliš vysoká rychlost, dobré varování a aktivace pásů)
  16. DS7 Crossback – 55 km/h
    (60 km/h už bylo příliš, zvukové a světelné varování)
  17. Mercedes-Benz A – 55 km/h
    (působí bezpečně, ale při 60 km/h už systém nebrzdil)
  18. Seat Tarraco – 55 km/h
    (60 km/h už bylo moc, dobré varování)
  19. Kia Ceed – 45 km/h
    (50 km/h už bylo příliš, zvukové a světelné varování)
  20. Citroën Berlingo – 30 km/h
    (zvukové a světelné varování, nepřesvědčivé fungování)
  21. Opel Combo – 30 km/h
    (zvukové a světelné varování, nepřesvědčivé fungování)
  22. Peugeot Rifter – 30 km/h
    (zvukové a světelné varování, nepřesvědčivé fungování)
  23. Jaguar I-Pace – 15 km/h
    (nefunguje, měl by být znovu zkontrolován)
Z jaké rychlosti zastaví nová auta sama? Některé jen z 15 km/h, jiné i z pětaosmdesáti
Ohodnoťte tento článek!
3.35 (67.06%) 17 hlas/ů

1 komentář

PŘIDAT KOMENTÁŘ: