Přeprava jízdních kol na autě: Jaký nosič kol vybrat a na co si dát pozor u nás i v zahraničí

  • Nejzákladnější nosiče kol (bez příčníků) pořídíte již od cca 800 korun

  • S koly na střeše se může spotřeba paliva zvýšit až o třetinu

  • Pohodlnější nakládání nabízí nosiče na “kouli” či páté dveře

Je nutné uznat, že je poněkud zvláštní, když rodinný cyklovýlet začíná u auta. Ale zvláště ve větších městech nemáte krásné trasy pro jízdní kola hned za dveřmi. A i když jsou kola k dispozici v místě dovolené, stejně se nevyhnete koupi přepravního systému. Největší klasikou jsou střešní nosiče, pak zde máme zadní nosiče, a jakožto pohodlná volba se etablovaly modely pro tažné zařízení.

Kombi a SUV mají většinou v sériové výbavě podélné střešní lišty, pro které existují cenově výhodné nosiče. Z finančního hlediska se může vyplatit využití nosičů pro střešní boxy nebo lyže. Nejzákladnější nosiče kol (bez příčníků) pořídíte již od cca 800 korun, ty nejlepší dle výsledků testů z předchozích let od značek Thule (ProRide) nebo Atera (Giro AF) jsou k mání přibližně za 2700 korun.

Univerzální řešení pro vozy bez tažného zařízení: Nosič na páté dveře
K první montáži nosiče na páté dveře se vždy hodí pomocná ruka. Omezíte tím riziko poškození vozu

Nevýhoda střešních nosičů: Jízdní kola musíte zvednout do značné výšky. To je zvláště u SUV a MPV celkem nepříjemné. Samotné uchycení kola do nosiče bývá také náročné, přičemž hrozí, že vám bicykl vyklouzne a poškrábe vůz. V době těžkých e-kol jsou tedy střešní systémy ještě méně atraktivní. Hodí se však, pokud máte lehké sportovní vybavení – silniční kola nebo odlehčená horská kola, která snadněji zvednete a připevníte. Nicméně při koupi nosiče je vhodné věnovat pozornost uchycení a ujistit se, že do něj pasují horská kola nebo rámy z uhlíkových vláken.

Při přepravě bicyklů na střeše je nutné dávat pozor na posun těžiště auta a změnu jeho chování v zatáčkách. Vůz je také citlivější na boční vítr. Také je třeba věnovat pozornost povolenému zatížení střechy. S koly na střeše byste neměli překračovat rychlost 120 km/h, i tak se ale může spotřeba paliva zvýšit až o třetinu. Dále je zapotřebí sledovat značky s omezením výšky průjezdu u podjezdů a podzemních garáží, stejně tak jako visící větve nebo vyčnívající části střech domů.

Sedm dopravních značek, které řidiči nejčastěji ignorují nebo chápou špatně

Stejně jako u zadních nosičů platí, že musíte za volantem předvídat. Extra zátěž prodlužuje brzdnou dráhu a poznáte ji také při změně jízdních pruhů nebo úhybných manévrech. Další riziko představuje utržení nosičů v případě nehody.

Mnohem snáze se kola nakládají na nosiče umístěné na pátých dveřích nebo víku kufru. Nejlevnější produkty v e-shopech pořídíte od cca 1400 korun, za ceny od zhruba 7000 korun dostanete značkové výrobky, například od švédského Thule.

Cenově výhodný nosič bicyklu na střechu je zapotřebí umístit na příčníky
Nosiče na „kouli“ umožňují  přístup do kufru

Nakládání na zadní nosič může být relativně pohodlné, ale jeho montáž může být náročnější. Je uchycený na horní hranu pátých dveří, ve spodní části bývá opřený o gumové nožky. Proti pohybu do stran bývá zajištěný stahovacími popruhy. Při koupi je nutné věnovat pozornost výběru nosiče pro daný model vozu. Tím si zajistíte snadnější montáž a také se vyhnete špatnému umístění úchytů na víku kufru. Zároveň omezíte riziko poškrábání laku. U modelů, které jsou opřené o zadní okno, hrozí na rozbitých silnicích v krajních případech rozbití skla.

Dalším argumentem pro nosiče umístěné vzadu je menší dopad na spotřebu než u střešních nosičů. Není zde také problém s podjezdnou výškou, nicméně výhled dozadu je horší. A pokud kola byť jen částečně zakrývají zadní světla a registrační značku, na nosiči musí být samostatná světla a uchycení značky.

Třetí značka

Pokud používáte nosič, na který je možné umístit registrační značku, máte dvě možnosti. Buď budete stávající zadní značku přendavat z vozu na nosič, což není v případě častějšího užívání pohodlné, nebo si necháte vydat třetí registrační značku. Na příslušném úřadu je nutné vyplnit žádost a předložit velký i malý TP a průkaz totožnosti. Správní poplatek činí 600 Kč, dále zaplatíte 50 Kč za zápis do technického průkazu.

Nejpohodlnějším řešením jsou nosiče uchycené na tažné zařízení. Za ně však zaplatíte čtyř- až pětičíselné částky. Ceny značkových produktů začínají na cca 3200 korunách za model Eufab Bike Two (nutno objednat v zahraničí, například přes e-shop Amazon). Na nosiči Atera Strada Sport M za přibližně 11 500 Kč uvezete tři kola nebo dvě e-kola. Novinkami jsou modely Thule E-Flexi 958 a Atera Genio Pro, oba v cenové hladině cca 14 000 Kč. Jsou určeny pro dva bicykly, ale s přídavnou lištou na ně dáte i třetí kolo. I pokud máte kola naložená, neztrácíte přístup do kufru – dají se sklopit.

Montáž nosičů na tažné zařízení je vcelku jednoduchá: Nasadíte je na „kouli“, zaklapnete jisticí páku a je hotovo. Tyto nosiče mají kompletní osvětlení, které připojíte do zásuvky tažného zařízení. Nechybí jim ani úchyt pro třetí registrační značku. Náš tip: Pokud je možné nosič na tažném zařízení i jednotlivá kola uzamknout, nemusíte je například při zastávce na odpočívadle neustále kontrolovat. K mání jsou také nájezdové rampy, které usnadní manipulaci s těžkými e-koly.

Montáž nosiče

Abyste se vyhnuli poškození svého vozu nebo nehodám, musíte být při nasazování nosičů trpěliví a opatrní.

Je vcelku jedno, o jaký typ nosičů jde: Pečlivá montáž zajistí, že vám drahá jízdní kola nepoletí po asfaltu například na dálnici. Ten, kdo si není jistý správným postupem montáže nebo se nevyzná v návodu, by měl požádat o pomoc specialistu v prodejně. Je to levnější než lakování střechy nebo víka kufru. Důležité: Nosiče vždy montujte za suchého počasí, vlhkost neprospívá jejich správnému uchycení. A než najedete na dálnici, zcela určitě znovu překontrolujte, zda jsou nosič i kola pořádně připevněné. Jeďte přiměřeným tempem (maximálně 120 km/h) a při každé zastávce zkontrolujte, zda se něco neuvolnilo a jestli jsou všechny šrouby utažené. To platí zejména pro zadní nosiče – speciálně pokud jsou ke karoserii uchycené popruhy, protože v zatáčkách nebo při úhybném manévru může dojít k posunu kol a jejich střetu s karoserií.

Na co si dát pozor

Náklad nesmí přesahovat vnější obvod vozu o více než 40 centimetrů. Zadní světla musí být viditelná.

• Jízdní kola během převozu nezakrývejte plachtou. Enormně byste zvýšili aerodynamický odpor nosiče i celého vozu.

• Z kol odstraňte všechny prvky, které by se mohly při převozu uvolnit. Pumpičky, cyklopočítače, brašny s nářadím nebo světla se při odpadnutí mění v projektily. Cyklistické brašny patří do kufru. Ten, kdo své kolo převáží pravidelně, by jej měl vybavit odrazkami, díky nimž si ušetří neustálé sundávání světel.

Typy nosičů kol

Nabídka nosičů jízdních kol je nepřeberná, tudíž není problém vybrat si model přesně dle svých představ či finančních možností. Prouzkoumali jsme nabídky největších e-shopů a vytipovali pro vás ty nejpopulárnější modely na českém trhu.

Na tažné zařízení

Thule VeloSpace XT 939

Kvalitní kus, unese tři bicykly o celkové hmotnosti 60 kilogramů. Díky adaptéru jej můžete rozšířit i pro čtvrté kolo. Nechybí mu uzamykání kol k nosiči i uzamčení nosiče samotného k tažnému zařízení. Díky mechanismu sklápění pak máte volný přístup do kufru. Cena: 15 990 Kč

 

Compass Dolphin

Cenově výhodný model s celkovou nosností 45 kg je možné zakoupit ve verzích pro tři nebo čtyři kola. Pro vyšší bezpečnost má zabudované uzamykání, na kouli jej lze sklápět. Může se pochlubit také certifikátem TÜV, zaručujícím kvalitní zpracování. Cena: 5490 Kč

 

 

 

Peruzzo Pure Instinct

Italský výrobek si poradí s třemi bicykly o celkové hmotnosti
60 kilogramů s průměrem rámu až 66 mm. Je plně uzamykatelný, sklopný a má dodatečné jištění popruhem. Pro snazší skladování (např. v garáži či kufru auta) jej lze složit. Cena: 8490 Kč

Na páté dveře

Menabo Stand-up

Praktický nosič robustní konstrukce se vyznačuje snadnou montáží a nízkou hmotností. Naložená kola mohou vážit až 45 kilogramů, komponenty ve styku s karoserií jsou opatřeny gumovými krytkami. Výhodou je vyšší usazení, nezakrývá tak RZ ani světla. Cena: 5090 Kč

 

 

Compass Triple

Jednoduchý a na obsluhu příjemný nosič uveze tři běžná jízdní kola o celkové hmotnosti 45 kilogramů, jejichž upevnění do objímek zvládnete jednou rukou. Na vůz se uchytí upínacími pásy, přičemž všechny součásti ve styku s vozem jsou z gumy. Cena: 1349 Kč

 

 

Peruzzo Hi-Bike

Všestranný model, určený pro jakýkoliv typ vozidla – SUV, MPV, kombi i sedan. Jeho konstrukce je opatřena technologií pro absorpci otřesů, upevnění je řešeno kvalitními lany a háky. Každé převážené kolo může vážit 15 kg a mít rám o průměru až 60 mm. Cena: 1690 Kč

Na střechu

Carface Trek

Univerzální a dostupný nosič, montovaný na příčníky. Díky hliníkové konstrukci s ním lze snadno manipulovat, nosnost činí 15 kg. Rameno pojme rám kola o průměru 35 až 60 mm, kolo lze zajistit zámkem. Ráfky kol upevňujete přiloženými pásky. Cena: 799 Kč

 

Thule ProRide 598

Značkový nosič se může pochlubit poloautomatickou montáží: Kolo stačí nasadit a samo se usadí na správné místo. Bezpečnost jistí zámek kola a také mechanismus uzamčení nosiče k příčníku. Oproti staršímu modelu 591 má tento lépe řešené a měkčí čelisti ramena. Cena: 2489 Kč

Pravidla pro jízdu s nosičem kol v zahraničí

Přeprava kol i jejich používání v cílové destinaci se řídí pravidly, která mají zaručit bezpečí pro vás i ostatní. Připomeňme si ta nejzásadnější a nejdůležitější.

Nesprávné postupy při přepravě kol se mohou řidiči vymstít a pěkně prodražit. Dokonce i když převážíte kola uvnitř auta, což je z hlediska pohodlí a financí velmi výhodné. Ale pozor, policie může při kontrole naznat, že jízdní kola nejsou (stejně jako kterýkoliv jiný náklad) dostatečně upevněna. Dle informací Ústředního auto moto klubu jsou na tento typ chyby vysazení zejména strážci zákona v Rakousku a Německu. V extrémních případech hrozí pokuta až 5000 eur. Dalším prohřeškem, na který jsou policisté citliví, je viditelnost registrační značky. Pokud hodláte používat nosič na páté dveře či víko kufru, před nákupem se ujistěte, že je vhodný přímo pro váš vůz.

Největším nebezpečím pro cyklisty nejsou řidiči. Většina jich zahyne vlastní vinou

V případě nosiče na tažné zařízení je nejpohodlnější obstarat si třetí registrační značku (viz box). Pokud se pokusíte vyrobit si ji podomácku svépomocí, hrozí v České republice pokuta až 5000 Kč. Postih za nečitelnou RZ je pak 5 až 10 tisíc korun plus zákaz řízení na 6 až 12 měsíců. V zahraničí se pak takový prohřešek prodraží mnohem více, například ve Velké Británii za něj zaplatíte tisíc liber, tedy cca 30 000 Kč.

V Itálii je pak nutné nosič osadit speciální tabulkou o rozměru 50×50 centimetrů. Tu seženete například u výrobců nosičů jízdních kol za přibližně 1200 Kč. Povinnost osadit nosič podobnou tabulkou (se šrafováním do V) existuje i ve Španělsku, avšak pouze pro obytné vozy.

Tabulka na nosič kol je povinná v Itálii, musí být reflexní a kovová, jinak hrozí sankce
Prohřešky proti předpisům se mohou prodražit, hlavně v zahraničí

Závěrem je nutné připomenout, že na cyklistu se vztahuje ohledně alkoholu stejné pravidlo jako na řidiče motorového vozidla. Pokud jezdí po silniční komunikaci pod vlivem alkoholu, hrozí pokuta od 2500 Kč do 25 000 Kč. V případě takzvaného stavu vylučujícího způsobilost pak až 50 000 Kč. V loňském roce policie vyšetřovala 2603 nehod cyklistů, přičemž alkohol byl příčinou u 782 případů.

Přeprava jízdních kol na autě: Jaký nosič kol vybrat a na co si dát pozor u nás i v zahraničí
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 5 hlas/ů

1 komentář

PŘIDAT KOMENTÁŘ: