Společnost carVertical zveřejnila výsledky průzkumu zaměřeného na to, jak stáří automobilů nabízených na českém trhu ovlivňuje jejich hodnotu. Výsledky potvrzují obecně známé trendy. Největší ztrátu hodnoty zaznamená nový automobil v prvních letech používání, následně se propad jeho hodnoty dramaticky zpomalí. Z ekonomického hlediska je podle průzkumu nejvýhodnější hledat auta, která jsou stará zhruba pět let.
U automobilů nabízených na českém trhu klesne v průměru jejich hodnota během prvních tří let o čtyřicet procent, tedy zůstatková cena dosahuje šedesáti procent té původní. CarVertical připomíná, že se v tomto směru Česká republika nijak nevyjímá, protože u jiných evropských států vykázaly tříleté ojetiny zůstatkovou cenu v průměru 67 % z ceny nákupní.
Pro zájemce, kteří hledají použitelný automobil za dobré peníze a kteří nechtějí příliš tratit při dalším prodeji, jsou doporučovány pětileté ojetiny. Podle průzkumu činí pokles hodnoty mezi pátým a osmým rokem stáří pouze 17 %.
V průměru úplně nejlevnější jsou na českém trhu automobily staré 22 až 24 let. Pokud je takový automobil zachovalý, v dalších letech už jeho hodnota neklesá a ve věku kolem třiceti let začíná naopak stoupat. Zde se už ale bavíme o veteránech, se kterými se v běžném provozu příliš často nejezdí.
Dovezená auta jsou vždy dražší
Z průzkumu také vyplynulo, že ceny automobilů napříč všemi věkovými skupinami jsou na českém trhu vždy nižší než průměrné ceny jinde v Evropě. Jinak řečeno, dovážená auta nabízená u nás by měla být dražší. Pokud tomu tak není, je potřeba být mimořádně obezřetný.
„Ze získaných dat jsme vypozorovali, že ceny vozů všech věkových skupin jsou o něco nižší než průměrné ceny na evropském kontinentu,“ říká Matas Buzelis, vedoucí komunikace ve společnosti carVertical a upozorňuje: „Čeští zákazníci by měli být zvláště obezřetní zejména u cen automobilů dovážených ze západních zemí. Dovážená vozidla jsou vždy dražší. Pokud tomu tak není, mohou mít ve skutečnosti najeto více kilometrů, než je na první pohled patrné.“
Zároveň je dobré mít na paměti, že průměrné počty najetých kilometrů u nejlevnějších aut, tedy u těch dvacetiletých, jsou v případě benzinových motorů 179 tisíc kilometrů a u dieselů to je 265 tisíc. Pokud vám bude bazarník nabízet auto s výrazně nižším nájezdem, opět je dobré mít se na pozoru.