Jak drahým koníčkem je vlastnictví veterána? Majitelé ročně utratí v průměru 50 tisíc a nenajedou ani 800 km

Zdroj: Lukáš Dittrich
  • Rozsáhlý průzkum Mezinárodní federace historických vozidel FIVA zaměřený na historická vozidla přinesl zajímavé výsledky 

  • Čeští majitelé investují do svých veteránů v průměru 50 tisíc korun ročně. Celosvětový průměr je téměř dvojnásobný 

  • Průměrný roční nájezd nepřesahuje 800 km u aut, respektive 300 km v případě motocyklů 

  • Mezi nejčastější značky veteránů patří v ČR Škoda, Tatra, Mercedes-Benz a Fiat

Mezinárodní federace historických vozidel (FIVA) před časem provedla průzkum zaměřený na veterány, ze kterého vzešla řada zajímavých čísel. Poučná budou především pro lidi, kteří uvažují o nákupu svého prvního starého automobilu. Průzkum totiž jasně ukazuje, že rozhodně nejde o levný koníček. Navíc, jak asi tušíte, v průběhu sezóny majitelé se svými veterány příliš často nejezdí.

Tuzemští vlastníci historických vozidel ročně utratí zhruba 50 000 Kč pouze za údržbu a provoz. Když k tomu připočítáme další výdaje typu startovného na různých akcích a nákupu jiných předmětů souvisejících s tímto koníčkem, jako jsou nákupy literatury, členské poplatky nebo návštěvy muzeí, dostáváme se na průměr 73 140 Kč za rok. Celosvětové průměry jsou ale ještě vyšší. V mezinárodním měřítku investují majitelé historických vozidel do údržby a provozu průměrně 98 800 Kč, po připočtení dalších poplatků souvisejících s veterány je celkový světový průměr 126 308 Kč.

Průvodce výběrem prvního veterána: Na co se zaměřit, než se rozhodnete pro konkrétní model

O tom, že vlastnictví veterána často vyžaduje jisté zázemí, čas a nemalé finanční prostředky, svědčí i průměrný věk majitelů takových aut. Podle průzkumu činí průměrný věk majitele historického vozidla 52 let, přičemž 21 % vlastníků je již v důchodu.

Protože se s veterány obvykle jezdí pouze za příznivého počasí a ne vždy má člověk na projížďky čas, průměrné roční nájezdy nejsou nijak velké. Čeští majitelé historických aut ujedou ročně v průměru 770 km, v případě historických motocyklů to je dokonce jen 296 km. Celosvětový průměr je 1413 km u vozů a 878 km. Relativně nízký roční nájezd týkající se českých majitelů je dán faktem, že Česká republika je poměrně malá a majitelé běžně jezdí se svými stroji v rámci organizovaných akcí. A na ty nemusí obvykle cestovat příliš daleko.

Pokud jde o park historických vozidel, pak 51 % tvoří osobní automobily, 35 % motocykly a zbytek připadá na ostatní typy vozidel, jako jsou například nákladní vozy, mopedy, autobusy nebo vojenské stroje. Nejčastěji na našich silnicích narazíte na veterány značek Škoda, Tatra, Mercedes-Benz nebo Fiat, respektive Jawa a ČZ v případě motocyklů. Průměrné stáří historických automobilů je 56 let, u motocyklů to je 64 let. Jen 24 % automobilů se dochovalo v původním stavu, 40 % má za sebou renovaci. Pro úplnost, za historické vozidlo se bere stroj starý minimálně 30 let.

Průzkum obsahoval téměř stovku otázek přeložených do 24 světových jazyků. Výsledky jsou založeny na odpovědích zhruba 55 tisíc respondentů, kteří uvedli data týkající se více než 120 tisíc historických vozidel.

Jak drahým koníčkem je vlastnictví veterána? Majitelé ročně utratí v průměru 50 tisíc a nenajedou ani 800 km
Ohodnoťte tento článek!
3.2 (64%) 20 hlas/ů
Sdílejte

3 KOMENTÁŘE

  1. Zajimave, veteranu mam par take, ale kdyz jsou zrenovovane tak jezdi a uz se investuje jen do benzinu a oleje, startovne se az na vyjimky neplati, tedy alespon tak kam jezdim ja. Literatuta je vsude na internetu – stahnu a vytisknu navody a prirucky, takze take zdarma… clenske poplatky take nikde neplatim
    Takze zajimave, ale jestli ja (auto, motorka a 2xpionyr) se dostanu na cenu 8000 rocne, je to hodne. V cene je uz i benzin, olej….
    Na druhou stranu ano, zrenovovat tyto kousky me vyslo dohromady na cca 250 tis rekl bych, ze jsou tam neklady inesticni a renovacni, pak uz to nic moc nezere.
    Pravdou je, ze jakmile k tomu mate cit, u jednoho veterana nezustanete a kdyz to date dohromady, poridite dalaiho mazlika a renovujete…. a tak uz to pak jede

  2. No kolikrát mi přijde, že za to utratím i více peněz. Člověk se o ně totiž stará s láskou. Dokonce jsem to dotáhl tak daleko, že jsem nechal garáž obložit obklady a dlažbou, protože mi připadalo, že je tam poměrně vlhko tak aby náhodou nenasákly nějakou vlhkostí nebo někam něco hnusného nezatékalo.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: