Pokud máte rádi rychlá auta, velké motory, dramatický zvuk linoucí se z výfuků a vůni přehřátých brzd kombinovanou se spálenými pneumatikami, patrně nemáte rádi elektromobily. Ty tiché, nudné a úředně protlačované ledničky. Mohlo by vás proto překvapit, když vám u večeře řekne Jamal Hameedi, šéf divize SVO automobilky Jaguar Land Rover, že oni v této sekci, která má na svědomí auta jako Project 7, Project 8 nebo F-Type SVR, elektromobily naopak rádi mají.
Má to svou logiku založenou na průměrných emisích jednotlivých automobilek. Čím více elektrických aut bude na trhu, tím více je možné nabízet aut klasicky sportovních. A tak když byl minulý rok představen elektrický I-Pace, mohla dorazit nějaká nová kompenzace. Ta se jmenuje F-Pace SVR a nám se poprvé dostala do rukou na výborných francouzských okreskách kdesi nad Nice.
Osvědčený recept
Jaguar F-Pace SVR vznikl podle osvědčeného receptu. Skoro by se dalo říci, že automobilka prostě vzala pětilitrový kompresorem přeplňovaný osmiválec a zamyslela se, do kterého že modelu ho vlastně ještě neinstalovala. Model XJ ho měl dávno, stejně jako XF (i když se už nevyrábí), F-Type už ho také má, z kombinace známého pětilitru a sedanu XE vzešel Project 8, takže nám už schází pouze malý crossover E-Pace a větší F-Pace. Do malého crossoveru s motorem napříč se taková jednotka samozřejmě nevejde, a tak ji dostalo větší britské SUV.
Fakticky ale šlo o vcelku logický krok. Rychlá SUV jsou u jisté skupiny zákazníků oblíbená a Jaguaru takový vůz chyběl. Pětilitrový osmiválcový motor byl v tomto případě naladěn na 405 kW (550 k) a 680 Nm. Oproti F-Type SVR je tedy novinka nepatrně slabší (-25 koní, -20 Nm), ale pořád nabízí víc než solidní parametry. Třeba takové Stelvio QV nebo Mercedes-AMG GLC mají „pouze“ 375 kW (510 k).
Instalace takto silného motoru si samozřejmě vyžádala řadu dalších změn. Například podvozek dostal tlumiče tužší o 30 % vpředu a o 10 % vzadu. V kombinaci se silnějšími stabilizátory to znamená o pět procent menší náklony karoserie. Jinak naladěné jsou rovněž adaptivní tlumiče, dvoudílné brzdy pracují s kotouči o velikosti 395 mm na přední, respektive 396 mm na zadní nápravě a jiná jsou také kovaná kola.
Standardní velikost je 21". Na přání můžete dostat kola ještě o palec větší, přičemž tyto disky představují úsporu neodpružené hmotnosti 2,4 kg vpředu a 1,7 kg vzadu. Důležitá je také skutečnost, že F-Pace SVR má zadní pneumatiky o 25 mm širší než přední.
Na pohled jen decentní dravec
I když je F-Pace SVR velmi výkonný a rychlý stroj, na pohled to příliš znát nedává. Automobilka se totiž omezila především na funkční změny. F-Pace dostal přední nárazník s většími otvory, velké výdechy za přední kola, další funkční otvory najdeme na kapotě, vzadu nechybí spoiler a na prazích za předními a na nárazníku za zadními koly si můžete všimnout několika menších lamel. Ty mají vylepšovat proudění vzduchu právě od kol.
Verze SVR pak využívá také dvě dvojité a popravdě velmi pěkně vypadající koncovky výfuku. Ten má dvě variabilní klapky nastavené tak, aby se otevíraly plynule s rostoucími otáčkami, nikoliv najednou po překročení určité hodnoty otáček. Zvenku F-Pace SVR samozřejmě zní tak, jak byste od pětilitrového automobilu očekávali, ale není to takový s odpuštěním bordel, jaký dělal Range Rover Sport SVR v původní verzi před faceliftem. Ani s práskáním do výfuku to F-Pace nepřehání. Upřímně, výsledek se zdá být přesně tak akorát.
Ani v interiéru to se sportovní stránkou věci není nijak dramatické. Jsou zde tenká sportovní sedadla, nápisy SVR… a to je vlastně všechno. Tedy kromě „pistolového“ voliče automatické převodovky, který je další drobnou specialitou této verze. Ostatní varianty F-Pace mají výsuvný otočný volič. Pro zajímavost, ačkoliv jde oficiálně o novinku, na F-Pace SVR se ještě nedostala řada se systémem Touch Pro Duo, takže na středovém panelu najdete klasická tlačítka. Vadí to něčemu? Nikoliv.
Rychlost vážně neskutečná, i když ne ta v přímce
Jaguar F-Pace SVR zvládne sprint z nuly na 100 km/h za 4,3 s a nejvíc se rozjede na 283 km/h. Na trhu najdeme i rychlejší crossovery. Třeba Stelvio QV i Mercedes-AMG GLC potřebují ke sprintu na 100 km/h jen 3,8 s, nicméně modely SVR nikdy nebyly o absolutní rychlosti v přímce. Mimo jiné proto, že ani F-Pace SVR nemá systém Launch Control, což Jamal Hameedi vysvětloval přítomností pohonu všech kol a automatické převodovky. Díky tomu údajně není Launch Control potřeba, i když jiné automobilky ho i v takovýchto případech nabízejí. Ale to je v podstatě jedno. F-Pace SVR je totiž zejména o jízdě v zatáčkách, kterou jsme si nad Nice užili dosytosti.
Jako každý správný crossover i F-Pace SVR má patřičně vysoko položená sedadla, nemalé rozměry a také ne zrovna nízkou hmotnost. Váží zhruba dvě tuny. Tyhle všechny aspekty se vám po usednutí za volant nějakým způsobem dostanou na mysl a tak když poprvé ve svižném tempu přijíždíte do zatáčky, přibrzdíte si víc, než by bylo nutné. Podstatně víc, než by bylo nutné. F-Pace SVR navzdory své velikosti, hmotnosti i vysokému těžišti zatáčí skvěle.
Strmé a přesné řízení přináší bleskové reakce na pohyb volantem, na výjezdu ze zatáčky zase pomůže elektronicky řízený zadní diferenciál, kdy se vůz pod plynem doslova vyveze ven z oblouku po vnějším zadním kole. Ano, nedotáčivost lze potkat, ale to už musíte být za volantem hodně agresivní. Během prezentace zaznělo, že dozadu může jít až 100 % výkonu motoru. Patrně se tak ale bude dít klasicky při ustálené jízdě, nikoliv při ostré jízdě v zatáčkách, protože pak by byl vůz mnohem více přetáčivý, než jak se zdál ve francouzských horách. Přesto je jasné, že zadní náprava je ta preferovaná.
Pod plynem, ať už na výjezdu ze zatáčky, nebo pouze při předjíždění, se F-Pace krásně rozezní. Díky kompresoru nabízí pěkně ostré reakce na plyn a motor má tak trochu atmosférický charakter, kdy sice i v nízkých otáčkách zabere vskutku poctivě, ovšem to nejlepší vám dá až ve vyšším spektru otáček. V tomhle se F-Pace SVR liší od konkurence především. Ať je to jak chce, přeplňované motory mají zkrátka trochu jiný a méně bezprostřední charakter než ty s kompresorem, i když jsou pružnější.
Kombinace zvuku linoucího se z těch zadních trumpet, razantní dynamiky, výborného řízení a poslušné převodovky se rovná dost zajímavé zábavě za volantem, která se ale odehrává v rychlostech určených spíše pro závodní okruh. F-Pace SVR jezdí skvěle, i když to je velký a těžký crossover.
Právě hmotnost nakonec bude důvodem, proč po delší ostřejší jízdě v zatáčkách není problém zaznamenat vadnoucí brzdy. Taková je zkrátka fyzika. Brzdy, i když to jsou téměř čtyřiceticentimetrové kotouče, mají s krocením hodně zdivočelých dvou tun spoustu práce.
Může být váš za 2,5 milionu
Jaguar F-Pace SVR je velice příjemná odpověď na čistě elektrický I-Pace. Pokud máte zájem, auto si už můžete nějakou dobu objednat i na českém trhu. Základní cena je 2,5 milionu. F-Pace SVR je tedy trochu dražší než Alfa Romeo Stelvio QV, s Mercedesem-AMG GLC vychází zhruba nestejno. Cena ale asi nakonec nebude tím, co zákazníky přesvědčí.
Jízda s Jaguarem F-Pace SVR na rychlých francouzských okreskách byla jedním z těch zážitků, které si budeme ještě nějakou dobu pamatovat. Jestli vznik takovýchto aut umožňují elektromobily, pak je potřeba konstatovat, že i my, stejně jako šéf divize SVO Jamal Hameedi, máme elektromobily rádi. Mimochodem, Jamal u večeře popřel, že by se éra pětilitrového osmiválce, což věru není nejnovější motor, chýlila ke konci. Údajně ještě pár let ve výrobě vydrží, takže osmiválcové Jaguary zjevně ještě nekončí. A to je rozhodně velmi dobrá zpráva.
Technické údaje | Jaguar F-Pace SVR |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový vidlicový osmiválec, uložený vpředu podélně |
Plnění: | mechanickým kompresorem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 5000 |
Ventilový rozvod: | DOHC |
Vrtání x zdvih (mm): | 92,5 x 93,0 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 405/6000-6500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 680/2500-5500 |
Kompresní poměr: | 9,5:1 |
Převodovka: | osmistupňová automatická ZF 8HP70 |
Poháněná kola: | všechna čtyři, mezinápravová spojka |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 4,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 283 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) | 11,9 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4737 |
Šířka (mm): | 2071 |
Výška (mm): | 1670 |
Rozvor náprav (mm): | 2874 |
Poloměr otáčení (m): | 5,8 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1995 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2400 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 650/1740 |
Objem palivové nádrže (l): | 82 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | dvojité lichoběžníkové zavěšení, adaptivní tlumiče pérování |
Zavěšení vzadu: | víceprvková náprava Integral Link, adaptivní tlumiče pérování |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Pneumatiky vpředu: | 265/45 R21 |
Pneumatiky vzadu: | 295/45 R21 |