ICCT: Pokud se zákazníkům elektromobily nevnutí pomocí úřadů, nevyplatí se jim

  • Studie ICCT ukázala, že při čtyřletém používání se elektromobil zákazníkům bez zásahu úřadů nevyplatí

  • Smysl z pohledu nákladů na pořízení a následný provoz dají elektromobilům až nejrůznější daně, dotace a odpouštění poplatků

  • Výpočet počítal s nájezdem 13 tisíc kilometrů ročně a porovnával Golf ve verzích 1.5 TSI, 2.0 TDI, GTE a e-Golf

Elektromobily by měly podle některých přinést zlepšení životního prostředí. Jenže není žádné tajemství, že na trhu je jen velmi málo zákazníků, kteří by si vybírali auto podle toho, kolik produkuje emisí. Rozhodují náklady, pořizovací i provozní. A právě z tohoto pohledu nejsou elektromobily příliš výhodné.

Nedávno se touto problematikou zabývala studie neziskové organizace ICCT (International Council for Clean Transportation). Došla k vcelku předvídatelnému závěru. Pokud do fungování trhu nezasáhnou úřady a nepřidělí elektromobilům nějakou dodatečnou výhodu, zákazníkům se nevyplatí.

Škoda veze do Ženevy také elektrický koncept Vision iV. Sériová verze dorazí za rok

Přesně řečeno se studie nezabývala přímo náklady na provoz, ale právě zdaněním konvenčních motorů. Nicméně porovnání čtyř různých variant jednoho automobilu mimoděk ukázalo, jak málo výhodné elektromobily pro běžného zákazníka bez dalších pobídek jsou.

Kolik stojí Volkswagen Golf? 

Autoři studie si vzali jako modelový příklad Volkswagen Golf. Jednak proto, že je to jedno z vůbec nejprodávanějších aut Evropy, ale také proto, že se kromě spalovacích motorů nabízí také coby plug-in hybrid a elektromobil. Studie se zabývala motorizacemi 1.5 TSI (110 kW/150 k), 2.0 TDI (110 kW/150 k), e-Golf (100 kW/136 k) a Golf GTE (150 kW/204 k). Do srovnání bylo zahrnuto pět evropských států: Francie, Nizozemsko, Německo, Norsko a Spojené království.

V důsledku odlišných daňových politik se koncové ceny stejného auta mohou napříč Evropou výrazně lišit. Krásně to dokumentuje přiložený graf:

Elektromobily ceny v evrope
Porovnání cen jednotlivých motorizací VW Golf po připočtení všech daní v různých zemích Evropy. Z grafu je pěkně vidět, proč v Norsku jezdí tolik elektromobilů. Všechny ostatní motorizace jsou totiž dost drahé. Zdroj: ICCT

Z grafu je vidět, že kromě Norska jsou v ostatních uvažovaných státech běžné spalovací motory levnější, takže zákazníci logicky příliš po elektrifikovaných autech netouží. Jejich motivaci ale mohou zvýšit další aspekty. Například osvobození od dálničních poplatků. Nebo samozřejmě uvalení dalších emisních daní na klasické motory, což je přesně ten důvod, proč je vůbec nejdražší motorizací v celém srovnání naftový Golf prodávaný v Norsku.

Vyplatí se, když započteme další náklady? 

Studie se zabývá také tím, která verze VW Golf vyjde nejvýhodněji z dlouhodobějšího pohledu. Konkrétně při užívání po dobu čtyř let, kdy se do výpočtu započítají také různé silniční poplatky, náklady na palivo a daně uvalované na vlastnictví auta. Obecně platí, že zákazníkům se během čtyř let elektromobil nevyplatí. Bez zásahu úřadu je prostě na začátku moc drahý a uvažovaný nájezd 13 000 km ročně příliš malý na to, aby se výrazně projevila úspora za palivo. Bližší srovnání pro jednotlivé země nabízejí samostatné grafy:

Francie

Francie
Ve Francii se elektromobil vyplatí jenom proto, že je díky dotaci jeho základní cena snížena o 6 tisíc eur. Naproti tomu plug-in hybrid je navzdory částečně elektrickému provozu pořád nejdražší. Zdroj: ICCT

Francie to s daněmi příliš nepřehání. Podpora se týká jednorázové dotace ve výši 6000 eur pro auta produkující méně než 21 gramů CO2/km. Díky tomu nakonec ze srovnání vychází nejlépe elektrický Golf a základní cena u e-Golfu se pohybuje na úrovni zážehové verze. Nejdráž vychází plug-in hybrid.

Německo

Nemecko
V Německu vychází čtyřleté vlastnictví auta nejlépe u elektromobilu a plug-in hybridu. Opět díky jednorázové dotaci. Majitelé dieselů doplácejí také na poměrně vysoké daně související s vlastnictvím vozu. Přesto – nebýt úvodních dotací, ani tady by se GTE a e-Golf nevyplatily. Zdroj: ICCT

Německo, které nám je ze všech pěti zemí nejblíž, také podporuje elektrifikovaná auta dotacemi snižujícími základní cenu. Elektromobil se tak téměř dostává na úroveň zážehového motoru (je „jen“ o 800 eur dražší) a plug-in hybrid na úroveň dieselu. Kvůli dani z vlastnictví naftového vozu pak majitel dieselu za čtyři roky zaplatí v Německu celkem 800 eur, což mu provoz trochu prodraží. U benzinu činí daň během čtyř let 250 eur, u plug-in hybridu zaplatí majitel 100 eur a elektromobilů se tato daň netýká.

Nizozemsko

Nizozemsko
V Nizozemsku jdou na věc jinak. Základní cenu nijak nesníží, ale k běžným spalovacím motorům nabalí další daně, které je výrazně prodraží. I tak ale benzinový Golf vychází během čtyř let téměř stejně jako ten elektrický. Zdroj: ICCT

V Nizozemsku jdou úřady na podporu elektromobilů opačně. Nesnižují ceny elektrifikovaných aut nějakými jednorázovými dotacemi, ale naopak přidají daně na klasická auta. Velmi významná je zde daň při registraci vozidla a daň z vlastnictví automobilu. Jenom za to, že si koupíte v Nizozemsku Golf s motorem 1.5 TSI, musíte zaplatit 4300 eur. Když sáhnete po dieselu, dostanete „pokutu“ 9500 eur. A navíc budete muset každým rokem platit za to, že takové auto užíváte. Celkem za čtyři roky zaplatíte v Nizozemsku 2600 eur za provoz benzinového Golfu a dokonce 6300 eur za provoz dieselu. Výsledný efekt je prostý. Díky podpoře elektromobilů se zvedla cena aut obecně.

Norsko

Norsko
Podobnou cestou jako Nizozemsko jde i Norsko. To ale kromě daní přidává elektromobilům další úlevy. Neplatí na ně daň z přidané hodnoty a nemusí ani platit silniční poplatky. Zdroj: ICCT

Norsko přistupuje k podpoře elektromobilů podobně jako Nizozemsko. Také zde musíte zaplatit dodatečnou daň za registraci benzinového a naftového motoru, což se elektrifikovaných modelů netýká. Elektromobily navíc nemusí platit silniční poplatky a hlavně jsou osvobozeny od daně z přidané hodnoty. To všechno v součtu znamená, že elektrický Golf je v Norsku suverénně nejvýhodnější. Pro zajímavost: Všimněte si, že zatímco v Německu zaplatí majitel benzinového Golfu za čtyři roky přibližně 35 tisíc eur, v Norsku to je téměř padesát tisíc.

Spojené království 

Anglie
Ve Spojeném království jdou na podporu elektrifikovaných aut jak za pomoci dotací, které snižují základní cenu, tak především pomocí silničních poplatků, které výrazně prodražují provoz klasických automobilů: Zdroj: ICCT

Ve Spojeném království by díky dotacím na plug-in hybrid a elektrický Golf vycházely všechny čtyři verze v podstatě stejně. Provoz zážehové i naftové verze by mohly výrazně prodražit silniční poplatky. Za čtyři roky by to mělo být zhruba deset tisíc eur. To ale jen v případě, že by modelový řidič jezdil 220 dnů v roce do Londýna, respektive do zóny, kde se musí ve všední dny mezi sedmou ranní a šestou večerní za vjezd platit. Do této zóny mohou elektrifikovaná auta bezplatně. Silniční poplatky jsou v tomto případě spíše pro zajímavost. Nikde není napsáno, že anglický majitel VW Golf bude ochoten platit tolik peněz jen za to, že každý den chce dojet autem až do londýnského centra.

Bez daní a pobídek se nevyplatí

U všech grafů hodnotících náklady na nákup a provoz auta během čtyř let je zřejmé, jak zanedbatelnou položku představují náklady na palivo. To je důvod, proč se elektromobily bez větších pobídek běžným uživatelům vyplatit nemohou. Samozřejmě uvažovaných 13 000 km za rok je poměrně málo, nicméně jde o obecný průměr, jak ho spočítalo sdružení evropských výrobců automobilů ACEA. Pokud najezdíte víc, mohl by se váš konkrétní výpočet trochu změnit.

Nástup elektromobilů zkrátka bude něco stát. Daně při nákupu nového automobilu jsou velmi výrazné a jejich odpouštění v rámci podpory elektrických aut bude nutné někde kompenzovat. Uvidíme, zda to jednou v případě České republiky bude zdražením klasických motorů, nebo zda se budou peníze vybírat třeba pomocí dražší elektrické energie.

ICCT: Pokud se zákazníkům elektromobily nevnutí pomocí úřadů, nevyplatí se jim
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (87.62%) 42 hlas/ů

28 KOMENTÁŘE

    • Ne,ty auta jsou už na vynikající technické úrovni.Bohužel baterie jsou stále jaksi 100 let pozadu.Řešení je velký kondenzátor,který lze vyrobit levně,je z ekologicky nezávadných materiálů,zima nemá vliv na kapacitu,plně nabitý za 5 minut a životnost 20 let.Pak můžeme zakřičet elektroautům zdar.

      • Pokud chcete do kondenzátoru dodat jakž takž rozumné minimum energie 50 kWh za pět minut, potřebujete příkon 600 kW. Čím chcete ty miliony elektromobilů vlastně nabíjet? U každého domu hóóódně velký dieselagregát? 😀

  1. Evropske automobilky ktere sou co se elektromobilu v dobe kamene si spocitali ze pokud clovek nenajede 52000 km tak se elektromobil bez dotaci nevyplati… A ted ruku na srdce… Kolik z vas ma auto ktere ma na tachaci 50 tisic…100 tisic… Atd… Nemluve o tom ze nebudete otroky ropnejch spolecnosti ktere budou hazet s cenou pohonych hmot jak se jim to bude hodit, elektrina je mnohem dostupnejsi zdroj energie. Me to zni jako ucelovej clanek kde se xkrat pise ze se elektromobil proste nevyplati… Ale v podstate sem nevidel jedinej argument proc by se nevyplatil pokud bych se nerozhodl novy auto po par letech nepouzivani prodat. A vubec nerozvijim to ze elektromobily sou v plenkach a jejich cena s rostoucim poctem poklesne…

    • Elektromobily jsou v plenkách už téměř 190 let, jen jaksi před 110ti lety benzín vyhrál. Cena s rostoucím počtem nijak závratně klesat nebude, protože výrobu akumulátorů určuje především materiál a nutnost extrémní čistoty prostředí.

      Ten nájezd je samozřejmě malý, ale bod zvratu při dnešních cenách je, alespoň v ČR, zhruba na 200k+. A to v situaci, kdy polovinu ceny benzínu tvoří daně, z kterých si vláda přilepšuje do rozpočtu. Až se znevýhodní benzín tak, že si budete muset koupit elektromobil, ta daň se nějak projeví, tím si buďte jist.

    • Elektřina vyráběná pouze věrtníky a fotovoltaikou doplněné o ruský plyn bude vzácná, drahá a ne vždy dostupná v potřebném množství, zvláště když přibude velký odběratel, baterie v autech. Jen co němečtí fanatici zavřou jaderky a uhelky a donutí k tomu své satelity. Proti tomu budou ropní šejci etalonem spolehlivosti a stability, pokud se nerozmůžou elektrocentrály na benzín a naftu.

      • tady fabulujete. pokud budete mit velkevmnozstvi baterii(a ponechme stranou, ze na elektrifikaci aut neni dost vzacnych kovu), tak ste schopni tuto kapacitu vyuzit na stabilizaci site. vetsina lidi dojede do prace, zaparkuje auto a po praci si ho vyzvedne. na to byly i studie v americe, ze pei doatatecne elektrifikaci(proc si nepamatuju, 10-20?) nebudete potrebovat peilis mnoho velkych centralnich zdroju.

        • Jistě, je super, že se bude opotřebovatelná baterie soukromého elektroauta používat ke stabilizaci rozvodné soustavy, to životnosti určitě prospěje. A ještě víc super bude, až pak v pět vlezu do auta a zjistím, že mám dojezd menší, než ráno, protože se stabilizovalo. A za pět let s radostí vyvalím čtvrt milionu za novou baterii, to se taky vyplatí. Jo, samé výhody a sociální jistoty.

  2. Tento článek ukazuje, jak dopadly státy, které dopustily a preferují zelené, socialistické vládnutí.
    Částky potřebné na nucený rozvoj elektromobilizmu, by neměli hradit všichni, ale především ti voliči, kteří svým hlasem tutu nesmyslnou politiku podopřili a umožnili.

  3. Částky potřebné na sanaci důsledků provozování spalovacích motorů (podíl na vzrůstající rakovině, demenci (částice PM2,5), důsledky ropných havárií, znečištění okolí silnic (omítky památkových budov, nejedlé ovoce, šedivé trávníky, olejové skvrny, …) by naopak měli platit jen majitelé spalovacích motorů – a ne my všichni. Takto jsou dnes skrytě dotovány spalovací motory. Stačí tuto skrytou dotaci ICE odstranit.

    • Ale ono už to tak přeci je. Majitelé spalovacích motorů toto již dávno platí a to formou daní, které třeba jen u zdanění pohonných hmot činí naprosto zásadní částku v ceně. To elektřina je ZATÍM minimálně zdaněna a věřte tomu, že pokud poklesne daňový výnos z prodeje tradičních phm, bude stát potřebovat naplnit prázdnou kasu. Třeba vyšším zdaněním odběru elektřiny….

    • Nedávno jsem četl studii, podle které většinu znečištění z automobilového provozu způsobuje tření, tedy otěr z pneumatik a brzd. Tím vzniká velmi jemný prach a je rozviřován do okolí. Takže otázka za všechny elektrodotace: Ony elektromobily nemají brzdy a pneumatiky? Nebo to jen ekofašouni nechtějí uznat, protože to neodpovídá jejich náboženství?

  4. Tak vidím,že ideální do budoucna bude CNG.Nafta už je kaput,benzín ji rychle dohání.Elektro vzhleden nedokonalým bateriím zatím nemá smysl.Co pomůže,že budu jezdit nějakých 6 let zadarmo(třeba dobíjet solárním systémem)když pak budu kupovat nový elektromobil nebo přinejmenším baterku za řádově statisíce.

  5. Když se budou dotovat tak na to doplatíme všichni tak i tak ten kdo háji elektroauta je omezenec v tom ohledu že vidí jen to že jim z vyfuku nic nelita ale že ty emise se přesouvají a ve větší míře jinam do továren a na výrobu baterií to už ti idealisti nevidí protože jsou omezení a tím škodí tomuto světu víc než cely spalovací automobilismus…

  6. Porad se bavite o vyrobe baterii,jak to je neekolovicke ale baterie z mobilu ,notasu,tabletu vam nevadi a ze jich je mraky,to vas nezajima jejich likvidace a pouzivate to denne,tak se dejte do kupy!!!

    • Tak se podívejte, jak velká je baterie v mobilu nebo notebooku, a jak v autíčku na baterky. Běžná baterie do notebooku je složená z 6-8 článků 18650. V 85 kWh baterii Tesly S je takových článků 7104. U Tesly 3 to bude podobný počet, v závislosti na kapacitě baterie. To máte 1184 notebooků na jeden elektromobil. V ČR je momentálně registrováno 5,8 milionu osobních aut. Řekněme, že čtvrtinu z nich nahradí elektromobily. Z pohledu baterií by to bylo jako kdyby Češi vlastnili 1,717 miliardy notebooků. Už vidíte ten obrovský rozdíl?

  7. Studie je zaměřena na elektromobily velké a drahé, které smysl v současné době nemají (nebo mají pouze pro okázalost lidí). Smysl mají elektromobily menší, jejichž cena musí být pouze o 100 tisíc vyšší, než auta ICE. Potom nemusejí být dotace, protože se takový elektromobil (jako bude Citigo za 340 tisíc korun) vyplatí nejen majiteli, který ročně najede 20 tisíc km, také se vyplatí výrobcům elektrické energie, distributorům elelktrické energie, zejména, když majitelé budou nabíjet v noci, kdy není o elektřinu zájem a v podstatě se neví co s ní, tak se utrácí v přečerpávacích elektrárnách, nebo se jinak maří, protože na noc nejde klasické, ani naše dvě JE vypnout. Smysl mají i z hlediska energetické bezpečnosti, zdraví lidí a ještě zmírní dalších 6 negaticních externalit spalovacích motorů, které nás všechny (nejen státní pokladnu) stojí miliony ročně, jen to nikdo raději nepočítá. A ty peníze se uspoří, proto mohou být dány formou dotací na nákup elektromobilů.

    • Do malých aut se nevejde tolik baterek. A tak logicky ročně 20 tisíc nenajedou, protože to je průměrně 55km denně, nebo při typických 200 pracovních dnech rovných 100km.
      Nebo jinak. Citigo BEV má teoretický dojezd 270km dle WLTP, realita při běžném ježdění po dálnici v létě nebo zimě bude poloviční až třetinová.

      Jinými slovy napsáno, těch 20 tisíc km ročně bude pro takové auto vyloženě hraniční nájezd, který najedou jen ti, kteří dokáží efektivně “vyjet” plnou kapacitu baterií. Aneb stále narážíme na nízkou kapacitu chemických akumulátorů v poměru k jejich váze a objemu.

  8. Zajímavé, je že všude cpou to Norsko jako příklad, já jsem letos strávil nějaký čas na Vesteralech a Lofotech, ne kontinentální Norsko a nevím nakolik se liší, ale skoro všechna nové auta co jsem tam viděl byly byli benzínové V8 a pak pár klasických 2.0TSI, ale žádný menší objem a určitě žádný elektromobil.

  9. Aha, takže když nezatížíme běžné automobily daňovou zátěží a nezadotujeme elektromobily, tak se elektromobil neprosadí. A to navíc ve srovnání mají normální auta, který mají dojezd přes 700km a dají se za pár minut natankovat a proti tomu stojí e-golf, který má malou baterii reálně na 220-250km, omezenou maximální rychlost na 150km/h a nabíjí se naplno hodinu.
    Tedy srovnávají auta, která v žádném případě nejsou srovnatelná. V jakémkoli golfu se spalovacím motorem dojedu ze svého bydliště do Brna a zpět bez natankování. E-golf bych musel za tu cestu 2x nabíjet. Za dobu toho nabití ujedu většinu cesty tam nebo zpátky. Proč bych měl chtít si tu cestu uměle prodloužit skoro o dvě hodiny a ještě se pak na dálniční zácpě klepat, jestli mi vystačí baterka a jestli můžu zapnout multimediální systém a k němu topení v zimě nebo klimu v létě.
    Zkuste to srovnat s elektromobilem, který má reálný dojezd alespoň 500km a pak jaké vám vyjdou výsledky …

  10. 13 000 km, to jako vážně? Na to se v podstatě nevyplatí ani kupovat nové auto bez ohledu na pohon. Čili “studie” musela nutně dopadnout tak, jak dopadla.

    • jj. 13 000 km/rok a 4 roky je docela nepravděpodobná kombinace.
      13 000 km/rok najezdí rodinné auto (ale ta se obměńují méně často), za 4 roky se odepisuje firemní auto (které ovšem najezdí 20, 50 třeba i 100 tis.km/rok).
      Aby ta studie byla užitečná, tak by bylo třeba zohlednit různé nájezdy 10-50 tis.km/rok a širší časové období 4-10 let, a ztoho udělat prostorový graf (roky, nájezd, náklady na tis.km), jako když se posuzují např. dopravní spoje (cena jízdenky, doba jízdy, počet cestujících).

  11. elektromobilita se stejne jako jakakoliv predchozi varianta pohonu automobilu rozsiri hlavne diky florilovym nakupum, a tam jezdi 13kkm rocne jen minimum aut, realnejsi jsou spise prumerne rocni najezdy 40-60 tisic km, navic elektromobilita ma sve teprve pred sebou, ted bude desetileti patrit spise hybridum, tedy pohonu kde se jiz porizovaci cena vesmes dostala na uroven dieselu a naklady na provoz jaou stejne nebo nizsi nejen diky palivu, ale prozatim hlavne diky mnohem velvnejsimu servisu

    staci se posdivat mimo CR kde hybridni taxiky celkem frcej i bez dotaci a ulev

  12. Osvobození elektromobilů od dálničních poplatků je z dlouhodobého hlediska nesmysl. Až jich bude jezdit 30-40% všech aut, tak se někdo probudí z zjistí že se z poplatků vybírá málo, tak jim poplatky znovu zavedou.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: