České zastoupení automobilky Hyundai oficiálně uvedlo na tuzemský trh model Ioniq 5. Ten už od odhalení konceptu v roce 2019 přitahuje pozornost především svým designem. Pod atraktivní karoserií ale najdete více možná ještě zajímavějších věcí. České ceny startují částkou 1 099 990 Kč, za nejdražší provedení zaplatíte bezmála 1,5 milionu. Dostat se k tomuto elektromobilu ještě letos nebude jednoduché. Pro letošní rok má ČR přislíbených zhruba sto kusů a velkou část z nich si rozeberou dealeři.
Ioniq 5 zaujme kromě vnějšího vzhledu především svou koncepcí. Na fotkách vypadá jako hatchback, v reálu jde ale o poměrně velký automobil. Na délku měří 4635 mm, široký je 1890 mm, vysoký 1605 mm a rozvor náprav má rovné tři metry. Možná si vzpomenete, že koncepce takto přerostlého hatchbacku se objevila už v minulosti. Například Opel Signum byl téměř na milimetr stejně dlouhý jako je Ioniq 5.
Novinka značky Hyundai stojí na elektrické platformě E-GMP. Stejně jako MEB od koncernu VW má v podlaze integrované akumulátory. Proto je rozvor tak dlouhý, proto je podlaha uvnitř zcela plochá a proto je v interiéru mnohem více místa, než byste od hatchbacku očekávali. Hyundai navíc přichystal řadu praktických řešení.
Mezi předními sedadly najdete posuvnou konzolu, přední sedadla lze sklápět do lůžkové úpravy (abyste se mohli během dobíjení vyspat), v rozsahu 13 cm jsou pak posuvná i zadní sedadla. Základní objem zavazadlového prostoru je 527 litrů, dalších 57 litrů nabízí schránka pod kapotou. V interiéru najdete spoustu recyklovaných materiálů. Toto téma mělo při vývoji prioritu. Každý Ioniq 5 tak obsahuje minimálně 35 recyklovaných PET lahví.
Nabídka zahrnuje dvě verze baterie. Hyundai tradičně sází na lithium-polymerové články. Menší baterie mají kapacitu 58 kWh, větší pak 73 kWh. Výkon základního modelu s menší kapacitou je 170 k. S lepší baterií dostanete výkon 217 k. V obou případech je hnaná zadní náprava. Vrchol nabídky tvoří dvoumotorová čtyřkolka, opět spojená s větší baterií. V takovém případě vůz nabídne celkově 305 koní a 605 Nm. Bez ohledu na zvolenou verzi je nejvyšší rychlost omezena na 185 km/h.
Specialitou Ioniqu 5 je zmíněná 800V architektura, která umožňuje velmi rychlé dobíjení. Nový Hyundai umí využít dobíjecí výkon až 350 kW, kdy se jeho baterie nabijí z deseti na osmdesát procent za 18 minut. Podle praktické zkoušky serveru fDrive.cz se korejský elektromobil v praxi nabíjí stejně rychle jako mnohem dražší Porsche Taycan nebo Audi e-tron GT.
Dojezd základní varianty je podle normy WLTP 384 km, zadokolka s větším akumulátorem zvládne 481 km, čtyřkolka o zhruba 20 km méně.
Další zajímavostí je systém V2L. Díky němu může vůz fungovat jako zdroj elektrické energie pro jiná zařízení. Ve druhé řadě sedadel je klasická zásuvka, prostřednictvím redukce lze připojit různá elektrická zařízení také přes vnější dobíjecí konektor. Systém V2L je součástí standardní výbavy.
To už ale neplatí například o tepelném čerpadle, za které se v nižší výbavě Smart připlácí 40 tisíc. Podobně jako u koncernu VW znamená verze bez čerpadla přítomnost výhradně elektrického topení a nemožnost využít odpadní teplo z akumulátorů a motoru. Za 11 900 Kč si pak můžete dokoupit panoramatickou střechu se solárními články. Příplatků je obecně málo. Trochu překvapivě u takto moderního vozu mezi nimi vůbec nenajdete adaptivní světlomety. Časem by se naopak mohly objevit kamery nahrazující zpětná zrcátka. V Koreji se už tento systém nabízí.
Pro zajímavost, Ioniq 5 utáhne až 1600 kg, což je na poměry elektromobilů slušné číslo. Každý vůz má ve standardní výbavě přípravu pro tažné zařízení. Samotná „koule“ se dodává v rámci příslušenství.
Po Hyudai Ioniq 5 bude brzy následovat sesterská Kia EV6, postavená na stejném technickém základu. Příští rok automobilka uvede do prodeje model Ioniq 6, opět vycházející z platformy E-GMP. Tentokrát půjde o sportovní sedan. Zmíněná platforma umožňuje postavit elektromobil schopný akcelerovat na 100 km/h za 3,5 s. Na rok 2023 je naplánováno velké elektrické SUV, které dostane označení Ioniq 7.
Nový Ioniq 5 se vyrábí v Koreji. S přesunem výroby do Nošovic se v nadcházejících letech nepočítá.