Hybridní Subaru Forester 5. generace dorazilo na český trh. Je bezpečnější a rozezná váš obličej

  • Subaru Forester 5. generace dorazilo na český trh 

  • Vůz stojí na platformě, kterou už známe třeba z modelu XV. Díky tomu je karoserie tužší a tudíž i bezpečnější 

  • V nabídce najdete výhradně hybrid s označením e-Boxer, naladěný na 110 kW (150 k) a 194 Nm

  • Kromě jiného přichází také systém rozpoznávání obličeje. Ten detekuje únavu, ale dokáže také nastavit vůz podle toho, kdo si do něj sedne 

  • Základní cena nového Subaru Forester na českém trhu je 900 000 Kč


Subaru Forester nejnovější páté generace oficiálně dorazilo na český trh. Zájemci se mohou těšit na po všech stránkách modernější automobil, který přináší jednu zásadní novinku. Je to první hybrid značky Subaru, jaký si u nás můžete koupit. V únoru pak bude následovat rovněž hybridní XV. Nový Forester navíc jinak než s hybridním pohonem označeným jako e-Boxer v našich končinách už nekoupíte. Zájemci budou potřebovat minimálně 900 000 Kč za základní výbavu Active. Vrcholná výbava Executive pak vyjde na 1 130 000 Kč.

Nový Forester si světovou premiéru odbyl už minulý rok. Jak je zvykem u modelů této značky (a vzhledem k prodejům je to i celkem logické), americký trh má přednost a právě tam už se pátá generace Foresteru také prodává. V březnu to mimochodem budou od prvního odhalení vozu dva roky. Evropskému publiku se nový Forester představil letos v březnu.

Poprvé za volantem Foresteru a XV e-Boxer: I s hybridem jsou to pořád Subaru

Jak už možná víte, Forester je po XV a Impreze třetím modelem, který dostal současnou modulární platformu automobilky Subaru SGP (Subaru Global Platform). To v praxi znamená samé pozitivní věci, jako například zvýšení torzní tuhosti karoserie o 70 %, stejně jako snížení těžiště. Nový Forester je o 20 mm širší, o 5 mm nižší, o 15 mm delší a má o 30 mm delší rozvor náprav. Stručně řečeno, je to velké a uvnitř prostorné SUV.

Hybrid jako jediná možnost 

V ceníku Subaru Forester nejnovější generace najdete jedinou motorizaci, a sice nový pohon e-Boxer. Jde o hybridní jednotku, o které Subaru hovoří jako o mild-hybridu, fakticky to je ale full-hybrid. Pohonné ústrojí totiž nevyužívá pouze pomocný startér/generátor jako běžné mild-hybridy, ale má také elektromotor, který je schopný auto zcela samostatně pohánět. S pohonem v čistě elektrickém režimu se ovšem příliš nepočítá. Pouze na elektromotor ujedete 1,6 kilometru.

Forester páté generace stojí na platformě SGP, stejně jako třeba Impreza. Na českém trhu se prodává výhradně jako hybrid
Elektromotor je integrovaný do převodovky Lineartronic. Lithium-iontové akumulátory najdete pod zavazadelníkem

Japonské hybridní ústrojí se tedy skládá z lithium-iontového akumulátoru uloženého pod dnem zavazadelníku, elektromotoru s parametry 12,3 kW a 66 Nm, integrovaného do skříně automatické převodovky Lineartronic, a startér/generátoru připojeného k dvoulitrovému atmosférickému motoru. Subaru říká, že se při návrhu elektrické části pohonu drželo při zemi, protože elektrifikace přináší vyšší hmotnost a s tím souvisí různé komplikace. Už takto znamená elektrická část pohonu 110 kg navíc. Mimochodem, baterie nijak prostor v interiéru neomezuje, rezerva se pod dno zavazadelníku už ale nevejde. Jedinou možností je sada na lepení, případně rezerva uložená přímo v zavazadelníku.

Celkově má řidič k dispozici 110 kW (150 k), 194 Nm, vůz zrychlí z nuly na 100 km/h za 11,8 s a nejvíce se rozjede na 188 km/h. Každá nabízená verze nového Subaru Forester využívá převodovku Lineartronic a pohon všech kol.

Videodojmy: Subaru a „utajená“ možnost zamykat a odemykat auto zcela bez klíčku

Vzhledem k parametrům pohonné jednotky a udávaným jízdním výkonům nelze čekat dálniční expres. Subaru Forester sází zejména na komfort, asistenční systémy a bezpečnost. Ne náhodou si z aktuálních testů Euro NCAP tento vůz odnesl pětihvězdičkové hodnocení. Za pozornost stojí zejména výborný výsledek 91 % za ochranu dětí. Jak nový Forester jezdí, to si povíme začátkem příštího roku, až se nám novinka dostane do redakce. Během české prezentace byly jízdy spíše symbolické.

Rozpozná váš obličej

Stejně jako u všech současných modelů Subaru je i v případě Foresteru páté generace systém EyeSight a s ním spojené asistenční systémy (jako třeba přednárazový asistent) samozřejmostí. Od druhé úrovně výbavy Comfort pak dostanete do auta také automatické přepínání dálkových světel, systém schopný automaticky zastavit vůz ve chvíli, kdy couváte do překážky, nebo sledování řidiče, což je jedna z nejzajímavějších novinek přicházející spolu s Foresterem.

Systém sledování obličeje řidiče známe i z jiných modelů jiných značek. Identifikace konkrétního řidiče tímto způsobem ale není na trhu obvyklá
Systém sledování obličeje můžete vypnout tlačítkem vlevo pod volantem, kde najdete také tlačítko pro vypnutí umělého zvuku při jízdě na elektromotor

Systém se jmenuje DMS (Driver Monitoring System) a v principu funguje stejně, jako podobná věc známá z Mazdy3. Pomocí infračervených diod vůz sleduje vaši tvář a dokáže rozpoznat, zda se díváte na vozovku, nebo zda usínáte, případně jestli se otáčíte dozadu třeba na děti. Ve všech případech přichází akustické a vizuální upozornění. Pokud byste nereagovali, Forester je schopný automaticky zastavit.

Jenže Subaru k tomu přidalo také funkci, kdy je obličej používán jako identifikace konkrétního řidiče. Do automobilu si můžete uložit až pět různých profilů obsahujících nastavení klimatizace, sedadla nebo zrcátek a když si pak do auta sednete a vůz rozpozná obličej spojený s některým z těchto profilů, automaticky nastavení upraví. Jiné automobilky podobnou věc řeší třeba pomocí rozpoznávání chytrého telefonu. Pro úplnost, bezpečnostní stránka této věci je aktivní vždy bez ohledu na to, zda za volantem sedí pro daný vůz známá tvář, nebo někdo úplně cizí. Forester kromě toho také nabízí systém monitorování mrtvého úhlu, přičemž ve chvíli, kdy budete chtít změnit pruh a vedle vás pojede jiné auto, Subaru dokáže přímo zasáhnout do řízení.

Nezapomnělo se ani na terénní schopnosti, takže se pořád můžete těšit na podvozek vysoký 22 cm a terénní režim X-Mode. Ten má nově místo jednoho hned dvě nastavení. Režim Snow/Dirt představuje v podstatě to stejné, co dělal X-Mode u minulé generace, režim Deep Snow/Mud je určen pro situace, kdy se odněkud potřebujete vyhrabat a tudíž jsou potřeba větší otáčky kol. Naopak pro jízdu po silnici máte k dispozici režim Intelligent a Sport. Právě díky přítomnosti elektromotoru je Forester v režimu Sport trochu živější.

S cenou od 900 tisíc 

Subaru Forester nové generace u nás začíná ve výbavě Active s cenovkou 900 tisíc. Vůz je dražší, než býval, ale nabídne už v základu poměrně dost výbavy, jako třeba diodová světla, kožený volant, duální klimatizaci, vyhřívání stěračů, multimediální systém Starlink, Apple CarPlay/Android Auto, adaptivní tempomat nebo soubor asistenčních systémů EyeSight. Ceník si můžete stáhnout zde.

Nejnovější Subaru na českém trhu bude opět lákat zájemce zejména o bezpečný rodinný dopravní prostředek, který místo rychlosti sází na praktičnost (Forester třeba dostal vedle zadního sedáku jakýsi schůdek, aby se vám lépe dávali věci na střechu a nově také umí otevírat i zavírat páté dveře daleko rychleji než dříve), komfort a kvalitu zpracování. Z tohoto úhlu pohledu jde o velmi dobré SUV, které si svých odhadovaných 280 až 300 zákazníků pro příští rok na českém trhu jistě najde.


Hybridní Subaru Forester 5. generace dorazilo na český trh. Je bezpečnější a rozezná váš obličej
Ohodnoťte tento článek!
3.2 (64%) 5 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: