Galerie: Půl století dvoudveřových variant Mercedesu třídy E

  • Geneze začala modelem „Strich-Acht, což byla v podstatě dvoudveřová verze W114

  • V polovině 90. let minulého století vznikají první sportovní verze od AMG

  • Začátkem nového tisíciletí výrobce přechází z platformy třídy E na menší třídy C

Mercedes-Benz v současnosti dokončuje práce na dvoudveřových provedeních nedávno představené modernizované generace W213 a současně připomíná genezi svých elegantních dvoudveřových kupé a kabrioletů. Ta začala v roce 1968 modelem „Strich-Acht“, což byla v podstatě dvoudveřová verze generace W114.

Nabízena byla výhradně se šestiválcovými motory a ve své době se řadila k nejluxusnějším dvoudveřovým vozům na trhu. Nejvýkonnější variantu výrobce označoval jako 250 CE a její motor s. označením M114 disponoval výkonem 110 kW/150 k, což stačilo na – v té době úctyhodných – 200 km/h. Takováto maximální rychlost byla koncem 60. let vyhrazena pouze sportovním vozům. Oproti sedanu měl elegantněji řešené přední sloupky a nižší střechu. Středové sloupky zcela absentovaly. To je dodnes poznávací prvek dvoudveřových kupé od Mercedesu.

Téměř o deset let později Mercedes-Benz představil kupé verzi legendární generace W123, do níž montoval rovněž menší čtyřválcové motory. Základ nabídky představoval model 230 C, jehož motor disponoval 80 kW/109 koňmi. Ve Spojených státech se toto kupé prodávalo také se vznětovým motorem v podobě 300 CD, ovšem 59 kW/80 koní jeho pětiválce nebylo dostatečných, proto ho Mercedes záhy nahradil přeplňovaným motorem se stejným počtem spalovacích komor a 92 kW/125 k.

Mercedes-Benz W114/W115 slaví 50 let. Za totáče s ním provokoval Václav Havel

Na sklonku 90. let, konkrétně v roce 1987, přijíždí generace W124, která byla jako první z řady středně velkých sedanů Mercedes-Benz k mání také jako kabriolet. Přestože obě dvoudveřové verze vypadají od sedanu téměř k nerozeznání, až na přední část šlo o karosářsky zcela jiné auto. S faceliftem v roce 1993 vznikají také první sportovní provedení E 36 AMG s 3,6litrovou „šestkou“ a výkonem 200 kW/272 koní.

O čtyři roky později mizí s generací W208 odkaz na třídu E a vzniká nová řada CLK, která však byla postavena na základech menší třídy C. Základ tvořil 100kW/136koňový čtyřválec, vrcholem se stal mocný V8 5,5 l s výkonem 255 kW/347 koní.

Druhou generaci CLK Mercedes-Benz představil v roce 2002. Oproti předchůdci měla daleko aerodynamičtější tvary. Designéři se také úspěšně vypořádali s vnitřním prostorem, který byl u tohoto modelu výrazně větší. Zákazníci mohli volit mezi sedmi motory, do kabrioletu se jich ale dostalo jen pět. Základní motorizace s 120 kW/163 koňmi a vrcholné AMG s 270 kW/367 koňmi bylo nabízeno pro obě karosářské varianty. V roce 2004 Mercedes-Benz uvedl limitovanou edici CLK DTM AMG, jejíž 5,5 V8 dosahoval výkonu 428 kW/582 koní.

Mercedes-AMG 63 S kombi vs. Porsche Panamera Turbo Sport Turismo: Supersporty v přestrojení

Faceliftované CLK druhé generace debutovalo v roce 2005 s vrcholnou verzí CLK 63 AMG s 354 kW/481 koní, která dorazila o rok později. Extrémní provedení Black Series s výkonem 373 kW/507 koní vzniklo pouze jako kupé. V roce 2009 se u dvoudveřových kupé a kabrioletů vyšší střední třídy v názvu znovu objevuje písmeno E, přičemž historicky se jedná o nejúspěšnější řadu dvoudveřových čtyřmístných modelů značky Mercedes-Benz.

Nástupce z roku 2017 byl představen na autosalonu v Detroitu a co nevidět si premiéru odbudou modernizovaná provedení, která dostanou stejnou techniku jako sedan a kombi.

Postupný vývoj dvoudveřových modelů třídy E si můžete prohlédnout v připojené fotogalerii:

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: