Evropská komise podpořila povinné omezovače rychlosti i černé skříňky v autech

  • Od roku 2022 chce EU rozšířit povinnou výbavu aut o desítky elektronických systémů

  • Mezi požadovanými technologiemi jsou i kontroverzní prvky jako alkoholový zámek, (vypínatelný) omezovač rychlosti podle značek nebo černá skříňka zaznamenávající průběh nehody

  • Podle evropské komise má nařízení zachránit do roku 2038 25 tisíc životů

  • Návrh přichází v době, kdy automobilky budou čelit zvýšeným nákladům a zákazníci vyšším cenám v důsledku elektrifikace, kterou rovněž požaduje EU

Evropská komise podpořila návrh na rozšíření povinné výbavy nových aut o řadu nových prvků, který byl nedávno projednáván Evropským parlamentem. Návrh požaduje povinné zavedení systémů, z nichž mnohé se do aut montují už dnes, ale také několik nových. Jedním z nich má být tzv. alkoholový zámek, o kterém jsme informovali nedávno v samostatném článku:

Dechová zkouška před každou jízdou? Evropský parlament schválil povinný alkoholový zámek

Evropská komise tvrdí, že nařízení zachrání v letech 2022 (kdy má vstoupit v platnost) až 2038 „více než 25 000 životů“. Komisařka pro vnitřní trh a průmysl Elżbieta Bieńkowska uvedla v průvodním prohlášení, že opatření by mohlo mít podobný dopad jako zavedení povinných bezpečnostních pásů: „Na našich silnicích každý rok přijde o život 25 000 lidí. Naprostá většina těchto nehod je způsobena lidskou chybou. Můžeme a musíme proti tomu něco udělat. S novými pokročilými bezpečnostními prvky, které budou povinné, můžeme dosáhnout podobných výsledků, jako když byly poprvé zavedeny bezpečnostní pásy. Mnoho těchto prvků již existuje zejména u luxusnějších vozů. Teď zvýšíme bezpečnost u všech vozidel a připravíme cestu pro propojenou a automatizovanou mobilitu budoucnosti.“

Celou tiskovou zprávu Evropské komise si můžete přečíst zde:

Otevřít tiskovou zprávu

Již v minulosti Evropská komise uvedla, že rozšíření povinné výbavy o tyto nové bezpečnostní technologie bude mít „malý nebo žádný dopad“ na cenu aut. S tím úplně nesouhlasí Evropská asociace výrobců automobilů, která označila splnění nových požadavků za „obtížné“. Již dříve argumentovala třeba proti povinným omezovačům rychlosti tvrzením, že nejsou dostatečně spolehlivé a poskytují příliš mnoho falešných varování. Do aut se ale omezovače montují ve velkém už dnes, protože jejich přítomnost zohledňuje ve svém hodnocení organizace Euro NCAP:

Proč mají auta tolik asistenčních systémů? Euro NCAP z nich dělá faktickou povinnost

Návrh na rozšíření povinné výbavy o řadu nových elektronických systémů přichází v době, kdy automobilky očekávají výrazný růst nákladů v souvislosti s masovou elektrifikací aut. Tu rovněž fakticky nařizuje Evropská unie. Automobilky varovaly, že vozy budou zdražovat a pracovní místa ubývat.

Návrh musí posvětit Evropský parlament a Rada EU.

Uvítali byste alkoholový zámek coby povinnou výbavu všech aut?

Co všechno má být od roku 2022 v autech povinné?

  • Pokročilé automatické brzdění (pro osobní a lehká užitková auta)
  • Alkoholový zámek (pro osobní, lehká užitková, nákladní auta a autobusy)
  • Detekce únavy a nepozornosti (pro osobní, lehká užitková, nákladní auta a autobusy)
  • Záznamník údajů o nehodě (pro osobní, lehká užitková, nákladní auta a autobusy)
  • Signalizace prudkého brzdění (pro osobní, lehká užitková, nákladní auta a autobusy)
  • Lepší ochrana cestujících při čelním nárazu (pro osobní a lehká užitková auta)
  • Bezpečnostní čelní sklo pro případ srážky s chodcem či cyklistou (pro osobní a lehká užitková auta)
  • Inteligentní omezovač rychlosti (pro osobní, lehká užitková, nákladní auta a autobusy)
  • Asistent udržování v jízdním pruhu (pro osobní a lehká užitková auta)
  • Zajištění ochrany posádky při bočním nárazu do sloupu (pro osobní a lehká užitková auta)
  • Zadní kamera nebo parkovací senzory (pro osobní, lehká užitková, nákladní auta a autobusy)
  • Systém hlídání tlaku v pneumatikách (pro lehká užitková, nákladní auta a autobusy)
  • Detekce zranitelných účastníků provozu (nákladní auta a autobusy)
  • Lepší viditelnost zranitelných účastníků provozu z místa řidiče (nákladní auta a autobusy)
Evropská komise podpořila povinné omezovače rychlosti i černé skříňky v autech
Ohodnoťte tento článek!
4.2 (83.75%) 16 hlas/ů

9 KOMENTÁŘE

  1. Asi by bolo na case dat EU na zretel, ze nie sme ovce a takto si to nepredstavujeme. Myslim tym vsetci europania.

  2. Omezovač rychlosti je geniální vynález. Používám prakticky pořád. Nemusím se starat o tachometr radary policajty, šetřím palivo a pozornost věnuji vozovce.

  3. Moje auto taky umí číst značky s omezením rychlosti. Má to ale dvě chyby. Jednak si neumí přečíst dodatkovou tabulku, takže netuší, že ta rychlost třeba platí jen v určité hodiny, a jednak nepozná, že ta značka přestala platit z nějakého jiného důvodu, než je ukončení platnosti značky. Tedy, když je někde třicítka a pak je přeškrtnutá třicítka, tak to pochopí. Když je někde třicítka a pak začátek či konec obce nebo křižovatka, myslí si, že ta třicítka platí pořád.

  4. Akoze chapem, ale je to chory pristup. Co zabrani tomu, aby namiesto vodica do pristroja fukol okoloiduci, ci kamarat? Uz system kontroly tlaku sa odrbava (do dojazdovky navrtane 4 diery, kde su osadene vsetky senzory).

  5. Systém automatického brzdění je na jednu stranu skvělá věc, obvzláště v koloně kdy po delší době člověk ztrácí koncentraci monotóností popojíždění… na stranu druhou se stala situace, kdy jedete po okresce mezi městy, rychlost 90, auto před Vámi a za Vámi s normálními bezpečnými rozestupy, a auto před Vámi na poslední chvíli začne odbočovat do prava. S běžným autem neřešíte, rozestup je dostatečný, než k němu dojedu tak mi uhne z cesty a mě to nijak neovlivní. Jenže vtip je v tom, že chytré auto vnímá svými senzory i lehce do strany, a v okamžiku kdy odbočující auto míjím v metrové vzdálenosti rychlostí kolem 70 km/h tak si systém řekne že to bude srážka a dupne na brzdy jak šílený… Jak vy tak hlavně auto za Vámi nic takového nečekáte a máte štěstí když to skončí jen vyskočením adrenalinu a ne srážkou, za kterou vlastně může Váš “bezpečnostní” systém. Když takovou možnou reakci už tušíte tak se naučíte i při naprosto běžných situacích udržovat ještě větší odstup, ale neovlivníte vše, může být silnice užší a proti jet auto takže nemáte tolik místa, může tam jen trochu víc najet auto z prava “na výhled” prostě cokoli a auto samo způsobí kolizi, jelikož nevnímá i auta za Vámi.

  6. Ono je to celé super až na jednu věc. Auto nenastartuje protože senzor si bude myslet že jsem požil alkohol. Dám ho do servisu tam mi řeknou že je třeba nová řídicí jednotka alkohol testeru za 15500,- ale protože je špatně přístupná tak je na tom 8 hodin práce. Nebo pokud nějaký z asistentů začne házet chybu, opravit ho musíte jinak na STK přijdete o technickou. Nové asistenty budou žně pro servisy.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: