Euro 7 by mohlo znamenat konec aut s cenou pod 500 tisíc a zpomalení nástupu elektromobilů, říká šéf Škody

Zdroj: Škoda Auto
  • Thomas Schäfer, šéf automobilky Škoda, zkritizoval normu Euro 7

  • Podle jeho názoru nemá smysl, protože si vyžádá velmi nákladná opatření, která budou fakticky využívána jen krátkou dobu 

  • Model Fabia by mohla norma Euro 7 prodražit o téměř 130 tisíc 

  • Právě hrozba nových předpisů je jedním z důvodů, proč se Škoda rozhodla nevyrábět novou Fabii Combi 

Evropská komise sice nedávno vzbudila velký rozruch oznámením konkrétního roku, od kterého by se v rámci EU měla povinně prodávat už jen bezemisní vozidla, jenže automobilky aktuálně více trápí jiná hrozba. V dohledné budoucnosti by měla vstoupit v platnost norma Euro 7, jejíž cílem je výrazné zpřísnění limitů i metodiky měření produkce emisí. Právě tento krok je u automobilek vnímán velmi negativně, což dokazuje nedávné vyjádření šéfa Škoda Auto Thomase Schäfera pro britský magazín Auto Express.

„Pokud norma Euro 7 dorazí v podobě, o jaké všichni mluví, bude to znamenat zdražení Fabie minimálně o 5000 eur,“ uvedl Schäfer pro Auto Express. „Dopad na menší automobily by byl proporcionálně mnohem vyšší než na větší modely. Je to šílené,“ dodává. Britský magazín také s odkazem na šéfa mladoboleslavské automobilky uvádí, že norma Euro 7 by fakticky mohla znamenat konec vozů se spalovacími motory v cenové kategorii pod 20 000 eur.

Spalovací motor má posledních 14 let. Evropská komise chce ukončit jeho prodej do roku 2035

Přepočteno na české koruny se bavíme o cenách přibližně pod hranicí půl milionu korun. Pro zajímavost, nejnovější Fabia zatím startuje s výbavou Ambition (levnější Active přijde později) a s motorem 1.0 MPI Evo částkou 329 900 Kč. Pokud by došlo na Schäferova slova, stejný vůz by po zavedení normy Euro 7 vyšel případné zájemce přibližně na 458 000 Kč. Drahá technická opatření nutná pro splnění nastupující normy by už se zkrátka do ceny levnějších vozů schovat nedala a tato kategorie by prodejně přestala dávat smysl.

Problém normy Euro 7 je také v tom, že automobilky aktuálně pořád neznají její přesnou podobu. Například Škoda u nové Fabie pracuje s různými scénáři zahrnujícími různé sady technických opatření. Finální návrh nové normy má být představen do konce letošního roku. Obecně se mluví o tom, že v platnost vstoupí v roce 2025, samotná Evropská komise ale počítá se zavedením spíše v letech 2026 až 2027. Údajně proto, aby měl automobilový průmysl dost času na přípravu.

Právě tuto skutečnost ale kritizuje Thomas Schäfer. Koncern Volkswagen totiž už dříve oznámil, že v Evropě by měly do roku 2030 tvořit elektromobily 70 % celkových prodejů. Následně se jednotlivé značky koncernu začnou postupně stávat zcela elektrickými. Třeba v případě Audi nekoupíte vůz se spalovacím motorem od roku 2033. Přechod na elektromobily je dnes již v podstatě hotovou věcí a nová norma Euro 7 se tudíž bude týkat aut vyráběných jen relativně krátkou dobu. Podle názoru šéfa Škody to nedává smysl a příchod elektromobilů by to mohlo naopak přibrzdit. Automobilky budou muset investovat do vývoje spalovacích motorů značné finanční prostředky místo toho, aby je dávaly do vývoje elektromobilů.

Volkswagen přestane prodávat auta se spalovacími motory do roku 2035. Stejný krok patrně učiní i ostatní výrobci, a to včetně Škody

Hrozba nových emisních předpisů a nejistá budoucnost kolem spalovacích motorů na evropském trhu je jedním z důvodů, proč Škoda nakonec nezačne vyrábět novou Fabii Combi. Původně se hovořilo o tom, že by nový malý kombík mohl přijít v roce 2023. Jenže to by aktuálně znamenalo investice do vývoje vozu, který by mohl kolem roku 2026 kvůli normě Euro 7 zase rychle skončit. Není to ale jediný důvod. Fabia Combi je oblíbená na českém trhu, v absolutních číslech ovšem prodeje této varianty klesaly, zatímco modely Scala a Kamiq prodejně rostou. Nová Fabia je navíc sama o sobě výrazně větší než třetí generace a kombi by se tím pádem hodně přiblížilo Scale, což by samozřejmě platilo také o pořizovací ceně. Zájemci o Fabii Combi ale zatím neodjedou s prázdnou. Škoda stále vyrábí třetí generaci s označením Tour.

Norma Euro 7 je rovněž důvodem, proč některé automobilky skončí se spalovacími motory už za pár let. Dobrý příkladem je Volvo, které aktuálně staví své vozy na platformě SPA. Dnes jde o letitý technický základ, na němž jako první vyjela dosluhující generace XC90 už v roce 2014. Vývoj dalších spalovacích vozů pro nejistou budoucnost už minimálně z ekonomického hlediska nedává příliš smysl a nejpozději v roce 2030 už žádné Volvo se spalovacím motorem nekoupíte. Podobným případem je také automobilka Jaguar, kde doslouží současné generace aktuálních modelů a ty nové přijedou jako elektromobily. Spalovací motory se u Jaguaru stanou minulostí od roku 2025.

Euro 7 by mohlo znamenat konec aut s cenou pod 500 tisíc a zpomalení nástupu elektromobilů, říká šéf Škody
Ohodnoťte tento článek!
4.8 (96%) 5 hlas/ů
Sdílejte

2 KOMENTÁŘE

  1. Konec aut se spalovacími motory v roce 2035 není reálný. Zvýšilo by to už tak drahou elektřinu a plyn. Přineslo by to úpadek hospodářství a vysokou nezaměstnanost. Elektromobilita může zatím fungovat jen jako alternativa. Nejsou levné zdroje elektřiny. Jaderné elektrárny jsou mimo hru, protože jsou vysoce rizikové. Nedají se ochránit. Stačí jeden dron a je po ní a zamoření je mnohem větší a horší, než neekologickými auty.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: