Evropská komise sice nedávno vzbudila velký rozruch oznámením konkrétního roku, od kterého by se v rámci EU měla povinně prodávat už jen bezemisní vozidla, jenže automobilky aktuálně více trápí jiná hrozba. V dohledné budoucnosti by měla vstoupit v platnost norma Euro 7, jejíž cílem je výrazné zpřísnění limitů i metodiky měření produkce emisí. Právě tento krok je u automobilek vnímán velmi negativně, což dokazuje nedávné vyjádření šéfa Škoda Auto Thomase Schäfera pro britský magazín Auto Express.
„Pokud norma Euro 7 dorazí v podobě, o jaké všichni mluví, bude to znamenat zdražení Fabie minimálně o 5000 eur,“ uvedl Schäfer pro Auto Express. „Dopad na menší automobily by byl proporcionálně mnohem vyšší než na větší modely. Je to šílené,“ dodává. Britský magazín také s odkazem na šéfa mladoboleslavské automobilky uvádí, že norma Euro 7 by fakticky mohla znamenat konec vozů se spalovacími motory v cenové kategorii pod 20 000 eur.
Přepočteno na české koruny se bavíme o cenách přibližně pod hranicí půl milionu korun. Pro zajímavost, nejnovější Fabia zatím startuje s výbavou Ambition (levnější Active přijde později) a s motorem 1.0 MPI Evo částkou 329 900 Kč. Pokud by došlo na Schäferova slova, stejný vůz by po zavedení normy Euro 7 vyšel případné zájemce přibližně na 458 000 Kč. Drahá technická opatření nutná pro splnění nastupující normy by už se zkrátka do ceny levnějších vozů schovat nedala a tato kategorie by prodejně přestala dávat smysl.
Problém normy Euro 7 je také v tom, že automobilky aktuálně pořád neznají její přesnou podobu. Například Škoda u nové Fabie pracuje s různými scénáři zahrnujícími různé sady technických opatření. Finální návrh nové normy má být představen do konce letošního roku. Obecně se mluví o tom, že v platnost vstoupí v roce 2025, samotná Evropská komise ale počítá se zavedením spíše v letech 2026 až 2027. Údajně proto, aby měl automobilový průmysl dost času na přípravu.
Právě tuto skutečnost ale kritizuje Thomas Schäfer. Koncern Volkswagen totiž už dříve oznámil, že v Evropě by měly do roku 2030 tvořit elektromobily 70 % celkových prodejů. Následně se jednotlivé značky koncernu začnou postupně stávat zcela elektrickými. Třeba v případě Audi nekoupíte vůz se spalovacím motorem od roku 2033. Přechod na elektromobily je dnes již v podstatě hotovou věcí a nová norma Euro 7 se tudíž bude týkat aut vyráběných jen relativně krátkou dobu. Podle názoru šéfa Škody to nedává smysl a příchod elektromobilů by to mohlo naopak přibrzdit. Automobilky budou muset investovat do vývoje spalovacích motorů značné finanční prostředky místo toho, aby je dávaly do vývoje elektromobilů.
Hrozba nových emisních předpisů a nejistá budoucnost kolem spalovacích motorů na evropském trhu je jedním z důvodů, proč Škoda nakonec nezačne vyrábět novou Fabii Combi. Původně se hovořilo o tom, že by nový malý kombík mohl přijít v roce 2023. Jenže to by aktuálně znamenalo investice do vývoje vozu, který by mohl kolem roku 2026 kvůli normě Euro 7 zase rychle skončit. Není to ale jediný důvod. Fabia Combi je oblíbená na českém trhu, v absolutních číslech ovšem prodeje této varianty klesaly, zatímco modely Scala a Kamiq prodejně rostou. Nová Fabia je navíc sama o sobě výrazně větší než třetí generace a kombi by se tím pádem hodně přiblížilo Scale, což by samozřejmě platilo také o pořizovací ceně. Zájemci o Fabii Combi ale zatím neodjedou s prázdnou. Škoda stále vyrábí třetí generaci s označením Tour.
Norma Euro 7 je rovněž důvodem, proč některé automobilky skončí se spalovacími motory už za pár let. Dobrý příkladem je Volvo, které aktuálně staví své vozy na platformě SPA. Dnes jde o letitý technický základ, na němž jako první vyjela dosluhující generace XC90 už v roce 2014. Vývoj dalších spalovacích vozů pro nejistou budoucnost už minimálně z ekonomického hlediska nedává příliš smysl a nejpozději v roce 2030 už žádné Volvo se spalovacím motorem nekoupíte. Podobným případem je také automobilka Jaguar, kde doslouží současné generace aktuálních modelů a ty nové přijedou jako elektromobily. Spalovací motory se u Jaguaru stanou minulostí od roku 2025.