Elektrická „třída S“ ohromuje dojezdem i obřími displeji. Jiné parametry má ale konkurence lepší

  • Mercedes EQS slibuje dojezd téměř 800 km, bezkonkurenčně největší na trhu

  • Rekordní je také aerodynamická efektivita nebo úhlopříčka kombinovaných displejů

  • Dynamikou ani rychlostí nabíjení naproti tomu EQS neohromí

  • V nabídce budou pro začátek dva modely, v plánu je i supervýkonná varianta

  • EQS umí promítat obrazce na vozovku a zaznamenat počínající mikrospánek

Půldruhého roku po premiéře stejnojmenného konceptu představuje Mercedes-Benz sériovou podobu svojí elektrické vlajkové lodi. Luxusní liftback EQS stojí na zcela nové platformě a vyznačuje se nejdelším dojezdem ze všech aktuálně prodávaných elektromobilů – 770 km dle evropské homologační metodiky WLTP. Mnohé konkurenční modely jsou nicméně rychlejší. Jak na silnici, tak u nabíječky.

Produkční podoba Mercedesu EQS nedosahuje zcela futuristické dramatičnosti konceptu. Oblé tvary a dopředu protažená kabina jsou účelné z hlediska obtékání vzduchu i obestavění vnitřního prostoru, výsledná silueta však navzdory úctyhodné délce 5,2 m postrádá eleganci tradičních luxusních sedanů s dlouhou kapotou. Přinejmenším na fotkách, naživo bude možná EQS působit jinak.

Délkou 5216 mm se EQS řadí mezi krátkou (5179) a prodlouženou (5289) třídu S. Postrádá její eleganci, díky tomu však bude uvnitř ještě prostornější

Co se karoserii upřít nedá, to je aerodynamická efektivita. Součinitel čelního odporu 0,20 je mezi produkčními auty rovněž rekordní a má nemalou zásluhu na bezprecedentním dojezdu.  Druhým zásadním faktorem je v tomto směru baterie s využitelnou kapacitou ohromujících 107,8 kWh. I to je, pokud se nemýlíme, mezi aktuálně prodávanými elektroauty rekord. Spotřeba elektřiny tak vychází na optimistických 14 kWh/100 km. Jsme zvědavi, nakolik se EQS přiblíží této hodnotě v podmínkách reálného provozu, kde auta jako Audi e-tron nebo Porsche Taycan „žerou“ přibližně dvojnásobek.

Audi e-tron GT je velmi drahý a zbytečně rychlý elektromobil. Proto dává perfektní smysl

Mercedes hodlá prozatím nabízet dvě varianty pohonu, EQS 450+ a EQS 580 4Matic. Čísla nic konkrétního neznamenají. Ve slabším modelu pohání elektromotor o výkonu 245 kW a točivém momentu 568 Nm zadní kola. Zrychlení z klidu na 100 km/h by se mělo odehrát za 6,1 sekundy, což nikomu dech nevyrazí. Přestože automobilka to zatím nespecifikovala, je logické předpokládat, že udávaný dojezd 770 km se vztahuje právě na tuto variantu.

Model EQS 580 s pohonem všech kol nabídne 385 kW, 855 Nm a zrychlení 0-100 km/h za 4,3 sekundy. Což je pořád poměrně daleko za jinými špičkovými elektromobily. Dojezd této varianty Mercedes zatím neprozradil, z udávané spotřeby 17,4 kWh/100 km však snadno vypočteme orientačních 620 kilometrů. To je pro změnu o hodně víc než u německé konkurence a téměř na dohled Tesly Model S Long Range (663 km). Která je ale pořád rychlejší, z místa i v levém pruhu německé dálnice. Mercedes totiž omezuje rychlost obou variant EQS na 210 km/h.

V plánu je ale také provedení, které by poměr sil mohlo zásadně změnit. Automobilka zatím prozradila jediný parametr, i ten však naznačuje mnohé: nejvyšší výkon 560 kW neboli 762 koní.

Jako správný luxusní Mercedes může mít EQS elektricky polohovatelná křesla i vzadu

Platforma EVA, na níž vedle EQS vznikne také menší EQE a dvě SUV, překvapivě nemá 800V elektroinstalaci. Na rozdíl od Porsche Taycan/Audi e-tron GT, ale třeba i čerstvé novinky jménem Kia EV6. Podle automobilky proto, že v současnosti 400V architektura postačuje. Což se jeví poněkud krátkozraké, protože ultrarychlé stojany budou v následujících letech jen přibývat.

Mercedes tvrdí, že EQS se nabije na 80 procent za 31 minut. Nezapomínejme ale, že gigantická baterie se prostě nabíjí déle. Lepší obrázek si uděláme ze slibované rychlosti nabíjení 300 kilometrů dojezdu za 15 minut. Nabíjecí výkon tak vychází na 200 kW.

Elektrickým Mercedesem na Moravu a zpět: Reportáž psaná u nabíječek

Na první pohled zvláštní jsou i některá další technická rozhodnutí. Třeba vpředu není žádný prostor na kabely a zákazník kapotu dokonce ani neotevře, lze to jen v servisu. Zavazadlový prostor má sice gigantických 610 litrů, ale řešit vytahování a ukládání kabelů s plně naloženým kufrem by se mohlo na delší cestě rychle omrzet. Po sklopení zadních sedadel se přepravní kapacita zvětší na 1770 litrů.

K nabíjení střídavým proudem doma nebo v kanceláři poslouží palubní nabíječka. V sérii 11kilowattová, za příplatek pak třífázová s výkonem 22 kW.

Příplatkovou obrazovku Hyperscreen ve skutečnosti tvoří několik samostatných displejů pod společným skleněným krytem. Ovládací rozhraní je navrženo jako „bezvrstvé“, všechny klíčové funkce mají být na dosah bez proklikávání do podřízených položek menu

Aktuální třída S radikálně změnila ergonomický koncept interiéru po vzoru Tesly, EQS jde ale ještě dál. Za příplatek do něj bude možné objednat „Hyperscreen“ tvořený několika obrazovkami o společné úhlopříčce monstrózních 56 palců neboli 1,4 metru. Zámožným čínským zákazníkům se to bude jistě líbit, skutečným přínosem takového řešení si nicméně nejsme úplně jisti.

Další výbava zásadně nevybočuje z aktuálního standardu luxusních aut. Najdeme v ní natáčení zadních kol (za příplatek až o 10 stupňů) nebo servodovírání dveří. Jako první model značky Mercedes bude EQS podporovat online aktualizace, což už vedle Tesly umí třeba Ford Mustang Mach-E nebo mnoho modelů BMW. Podvozek je pneumatický, s adaptivními tlumiči pérování.

Zajímavostí je technologie Digital Light, která umožňuje promítat ze světlometů na vozovku doplňkové značení nebo výstražné symboly. Po head-up displejích s rozšířenou realitou je to další náznak, že zobrazování klíčových provozních informací se postupně přesune z přístrojového štítu do prostoru před vozem.

O technické komplikovanosti moderních aut svědčí údaj o počtu senzorů. Plně vybavený EQS jich může s sebou vozit až 350! Jedním z nich je třeba kamera v palubní desce, která sleduje pohyby očních víček řidiče a pátrá po projevech mikrospánku.

Přesný termín uvedení na trh ani ceny zatím automobilka neprozradila. Třída EQS ale určitě nebude levnější než třída S, která začíná na 2,54 milionu korun.

Elektrická „třída S“ ohromuje dojezdem i obřími displeji. Jiné parametry má ale konkurence lepší
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

1 komentář

PŘIDAT KOMENTÁŘ: