Dovoz a přihlášení veterána: Co potřebujete, jak složité to je a kolik zaplatíte?

  • Dovoz i přihlášení veterána vyžaduje čas a trpělivost 

  • Než dostanete zelené značky, bude to trvat spíše měsíce 

  • Ne všechna více než 30 let stará auta musí mít zelená čísla 

  • Výhodou je nízké povinné ručení, nevýhodou nutnost každý rok vyřizovat odbornou kontrolu 

Stará auta jsou krásná a pokud zrovna nechcete nějaké to klasické Ferrari, i relativně cenově dostupná. Právě teď je období, kdy si v některých případech můžete pořídit za zlomek původní ceny to, o čem jste za mlada snili nebo s čím jste kdysi dávno jezdili. Že udržet v provozu přes třicet let starý automobi je celkem drahý koníček, teď nechme stranou. Nás zajímá, co vůbec obnáší pořízení podobného auta a hlavně jeho přihlášení do provozu.

Co je veterán, jaké jsou výhody a nevýhody? 

Je potřeba rozlišit dva základní termíny. Veterán může být podle zákona pouze automobil starší třiceti let. Jestli se poohlížíte po něčem z přelomu osmdesátých a devadesátých let, takový vůz je označován za youngtimer. Ke třicítce sice může mít blízko, ale veterán to být nemůže, takže se veškeré úkony provádí tak, jako kdyby to byl zcela normální automobil.

Doporučujeme: Galerie — Podívejte se, jaká auta se sjela na třetí ročník akce Veteráni na pláži

Pokud máte doma vůz starší třiceti let, můžete ho přihlásit jako veterána. Hlavní výhodou je minimální povinné ručení. Je to logické, protože s takovým autem člověk běžně jezdí pouze za pěkného počasí o víkendu párkrát do roka a většinou opatrně. Něco ušetříte, ale nebojte, veterán si ušetřené peníze vezme mnohonásobně zpět na dílech a neustálých opravách. Druhou a někdy daleko větší výhodou je skutečnost, že takto relativně jednoduše dostanete do provozu automobil i bez technického průkazu. Při převodu se na veterána nevztahuje ekologická daň, opět tedy něco ušetříte.

Co musí auto splnit, aby prošlo testací
Musí být celkově ve velmi dobrém technickém stavu a vše musí fungovat tak, jak má. Lak by měl být celistvý, u původního laku jsou přípustné opravy. Vyžadovány jsou veškeré znaky a doplňky odpovídající roku výroby, původní musí být samozřejmě motor, převodovka, kola i nepoškozený interiér. Vyžadována je také celková čistota karoserie, přípustná přirozeně není koroze.  

Jenže jsou tu i určité nevýhody. Tou hlavní je nutnost vyřizovat každý rok „technickou kontrolu“, na základě které dostanete razítko umožňující provoz na běžných silnicích. Pozor! Povolení pro provoz konkrétního veterána končí vždy 31. května bez ohledu na to, kdy jste při první registraci historického vozidla dostali značky. I když získáte všechny potřebné náležitosti uprostřed listopadu, nemůžete s autem jezdit dvanáct měsíců do listopadu dalšího roku. Nové povolení k provozu na následný rok si budete muset i v takovém případě vyřídit na jaře, protože i vám skončí platnost 31. května.

Zároveň oficiálně nelze přihlášeného veterána využívat ke každodennímu provozu ani k podnikání. Praxe ale není tak radikální, jak by se mohlo na první pohled zdát. Pokud se po cestě zastavíte někde v supermarketu a uvidí vás policie, automaticky pokutu nedostanete. Každý den byste ale s veteránem jezdit do práce a zpět neměli.

Ne vždy musí mít veterán zelená čísla 

Hlavním poznávacím znamením veteránů jsou registrační značky se zelenými čísly. Ty dostanete k autům, která nejsou v klasickém registru. Pokud si ale kupujete přes třicet let starý vůz nebo zkrátka někde máte takhle staré auto, které chcete převést na veterána, možné to je, nicméně vám černá čísla zůstanou.

veteran_6
Bílý Fiat 128 Panorama přicestoval do České republiky z Itálie, kde byl odhlášen. Zelená veteránská čísla byla relativně jednoduchým řešením, jak auto dostat do provozu. Veterány ale mohou být i auta s klasickými značkami. To v případě, že už je český registr automobilů zná

I v těchto případech podstoupíte testaci, na základě které bude možné využít podstatně levnější povinné ručení. Při převodu automobilu s vyřízenou testací zároveň nebudete platit ekologickou daň. Je zde ale jedna velmi důležitá odlišnost. Tato auta musí mít při registrování do registru historických vozidel platnou klasickou STK. Na rozdíl od veteránů se zelenými čísly navíc nedostanete průkaz historického vozidla a není nutné každý rok vyřizovat povolení k provozu. Jednou za dva roky ale musíte na STK, stejně jako s běžnými auty.

Přihlášení veterána do provozu: Než půjdete na úřad 

Před tím, než půjdete na registr historických vozů, budete muset vyřídit řadu záležitostí. V tomto bodě se obrňte trpělivostí a dopředu se smiřte s tím, že to za týden nestihnete.

Co potřebuji k vlastní registraci historického vozidla
1) Vyplněnou žádost o registraci historického vozidla doplněnou o kladné doporučení od krajské i klubové komise 2)Protokol o kontrole technického stavu auta odbornou dílnou 3)Fotografie vozu v předepsané podobě 4)Doklad o vlastnictví vozu 5)Doklad o pojištění vozu 6)Vyplnění formulář, který dostanete na registru 7)Doklad o zaplacení poplatku ve výši 800 Kč 8)Doklad totožnosti  

Věcí k sehnání je celkem dost:

  • Hlavním předpokladem je úspěšná testace automobilu. Než si ale vůbec pozvete komisaře, je dobré mít hotovou kontrolu technického stavu veterána. Tu může provést jakákoliv odborná dílna. Následně ji bude zapotřebí dělat každý rok. Český národ je samozřejmě velmi vynalézavý, takže někteří zredukují tuto činnost pouze na shánění razítka. Je dobré si uvědomit, že v tomhle případě nejde jen o byrokracii. Majitelé veteránů si často auta opravují svépomocí na koleně v garáži. Odborná kontrola základních systémů jako brzdy proto představuje velmi užitečné ujištění o bezpečnosti vašeho veterána. Jestli něco opravdu nechcete, tak to je nehoda s autem starým přes třicet let.
  • Na kontrolu technického stavu existuje přesný formulář: Protokol o technické prohlídce historického vozidla 2017 (soubor .doc ke stažení). Vyplnit ale musíte ještě Žádost o provedení testování historického vozidla (opět .doc ke stažení). Zde kromě poměrně podrobných technických údajů potřebujete také fotografie. Jejich podoba je přesně daná. Vůz musí být vyfocen zleva zepředu a zprava zezadu. Auto tak bude vidět celé. Fotky mají předepsaný rozměr 6×9 cm a musí být na fotografickém papíru. Celkem potřebujete šest předních a šest zadních pohledů. Jeden pár nalepíte na žádost o provedení testace.
  • Samotná testace probíhá ve dvou úrovních. Nejprve klubová, potom krajská. Obvykle postačí vyhledat komisaře nebo oslovit nějaký klub, ten už vás navede. Komisař se na vůz přijede podívat, protože samozřejmě ne každý automobil starší třiceti let může jezdit s veteránskými čísly. Zjednodušeně řečeno to nesmí být vrak a musí být v originálnímu stavu. Přípustné jsou i dobové úpravy, ale auto z osmdesátých let napadené kutilem tunerem s podomácku vyrobenými rádoby spoilery vám nikdo neschválí. Pokud komisař vůz schválí, postupuje protokol ke krajské komisi. Ta ale nezasedá každý den, takže budete muset chvíli čekat. Když vůz schválí i krajská komise a vy dostanete potvrzenou žádost, můžete se vydat na úřady. Jen pozor, mezi potvrzením od klubové a krajské testace nesmí uplynout více než 30 dnů. Pokud tomu tak bude, úředník na registru vám žádost hodí na hlavu.
  • Než se vydáte na úřad, musíte mít vyřízené také povinné ručení. Snížené ručení dostanete na základě úspěšné klubové testace, takže k němu potřebujete orazítkovanou žádost o provedení testace. Pojišťovna pak vydá zelenou kartu. Pokud vůz nemá registrační značku, dostanete zelenou kartu s číslem karoserie a po udělení zelené RZ byste měli do pojišťovny zajít znovu a nechat si tam zapsat konkrétní značku.
  • Teď už jste hodně blízko. Úředník bude chtít ještě nějaký doklad o vlastnictví vozu, váš průkaz totožnosti plus doklad o uhrazení příslušného poplatku (maximálně 800 Kč). Ten ale vyřídíte na místě, stejně jako na místě vyplníte ještě jeden formulář pro registraci historického vozu.

Úřad může přinést překvapení 

Shrňme si to. Úředník bude chtít orazítkovanou žádost o provedení testace samozřejmě s doporučením od klubové i krajské komise, potvrzení o technickém stavu auta, vyplněný formulář, fotky, kupní smlouvu, doklad o pojištění a průkaz totožnosti. Připravte se na to, že se snadno může objevit problém a vy odejdete s nepořízenou. Z vlastní zkušenosti můžeme zmínit třeba příliš dlouhou dobu mezi krajskou a klubovou testací nebo špatně uvedenou adresu trvalého bydliště. Podle té se totiž určuje místní příslušnost. Jestli napříkald nemáte bydliště přímo v Praze, ale v jejím blízkém okolí, úřad Na Bohdalci vaši žádost nepřijme. Spadáte do Středočeského kraje, proto musíte do Kolína. Je dobré si předem zjistit, pod který registr HV patříte, abyste nejeli zbytečně. Určitě vám poradí komisař nebo veteránský klub.

veteran_1
Žádost o testaci historického vozidla je základní dokument, který budou chtít kromě registru také na pojišťovně
veteran_5
Doklad o pojištění je jedním z řady vyžadovaných dokumentů, stejně jako potvrzení o zaplacení poplatku 800 Kč

Když se objeví chyba týkající se obrovského hlavního formuláře s hodnocením krajské a klubové komise (ten je vůbec nejdůležitější v celém procesu), není to neřešitelný problém, dá se opravit. Ale opravu musí provést někdo, kdo ji stvrdí klubovým razítkem. Nelze si údaje jen tak přepsat. A to opět vyžaduje čas.

Když úředník při kontrole všech potřebných věcí nenajde žádnou chybu, máte vyhráno. Zbývá jen počkat, až úřad vše vyřídí. Někdy to může trvat necelý týden, oficiálně má ale registr lhůtu třiceti dnů.

Kolik stojí přihlášení veterána do provozu? 

Za přihlášení veterána zaplatíte na registru historických vozidel až 800 Kč (podle toho, co přesně přihlašujete). Cena klubové testace závisí na konkrétním klubu s tím, že by neměla převyšovat 2000 Kč. Obvyklá částka je 1500 Kč. Krajská testace stojí 800 Kč.

Tipy, které se vám budou hodit při nákupu auta ze zahraničí
1) Široký výběr je základ. Dobrým začátkem jsou proto servery typu mobile.de, autoscout24.com nebo ooyyo.com 2) Přiměřenou cenu zjistíte dlouhodobějším sledováním inzerátů. Využít můžete i různé tištěné publikace, nejlepší ovšem bude rada někoho zkušeného 3) Pozor na falešné inzeráty. Absolutním minimem je alespoň vyhledání obrázků, jestli se už náhodou dříve někde neobjevily 4) Osobní prohlídku nic nenahradí, auta většinou v reálu vypadají hůře než na fotkách 5) Výhodné může být využití služeb někoho, kdo se dovozem zabývá a kdo má třeba váš vyhlédnutý vůz při cestě za jiným autem 6) Když se někam jedete podívat, buďte realisté. Někdy je těžké si po deseti hodinách jízdy přiznat, že vůz neodpovídá vašim představám, a jet domů s prázdnou

K nákladům je potřeba připočíst případné výdaje třeba za cestu komisaře k vám (pokud bude chtít cestu proplatit), případně peníze na odbornou kontrolu technického stavu a pořízení fotek. Jestliže budete převádět na historický vůz automobil již registrovaný v českém registru, můžete do nákladů započítat i peníze na STK, pokud už má daný vůz propadlou technickou.

Jak funguje dovoz veterána? 

Ne vždy si vyberete svůj vysněný automobil přímo v České republice. Už proto, že v rámci celé Evropy je výběr násobně větší. Kromě celého procesu tak budete potřebovat ještě vyřešit samotný dovoz.

veteran_7
Vysněný vůz můžete z ciziny přivézt po ose. Pokud ale jde o třicetiletý automobil, je jednoduší přivézt ho na vleku a přihlásit jako veterána
veteran_4
Provoz veterána obnáší každoroční shánění těchto razítek. Povolení k provozu platí rok a vždy končí 31. května

S nově pořízeným automobilem lze dojet do ČR po ose. K tomu budete potřebovat pojištění, převozní značky a další náležitosti. Kromě toho s více než 30 let starým autem jet dlouhou vzdálenost hned po nákupu může být celkem dobrodružství. Jednodušší a rychlejší je dovoz na přívěsu. V rámci EU se provede pouze odhlášení na nového majitele a můžete vyrazit. V ČR pak auto přihlásíte buď rovnou jako veterána, nebo standardním způsobem (dovozová prohlídka, STK, emise…).

Vývoz veterána ze zemí mimo schangenský prostor je složitější. Konkrétní podmínky závisí na jednotlivých státech. Například v Srbsku potřebujete při prodeji ověřit podpisy, musíte mít přeloženou smlouvu, u prodeje musí být tlumočník a v neposlední řadě je potřeba i schválení od nějakého tamního muzea. Samozřejmě se ještě musí řešit clo. V podobných případech se už ale vyplatí zapojit do celého procesu někoho, kdo se dovozem aut zabývá dlouhodobě a kdo s tím má zkušenosti.

Ono obecně platí, že nákup ze zahraničí takovéto společnosti dokážou celkem usnadnit. Když nic jiného, jejich hlavní výhoda je v tom, že do ciziny jezdí často. Není pro ně tedy problém podívat se během jedné cesty na několik aut najednou a reálně zhodnotit jejich stav.

Dovoz a přihlášení veterána: Co potřebujete, jak složité to je a kolik zaplatíte?
Ohodnoťte tento článek!
4.44 (88.8%) 25 hlas/ů

6 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý den Lukáši, mám zájem o dovoz auta ze Srbska starší 30 let, které je odhlášeno a v nepojízdném stavu. Chtěl bych jej naložit na přepravník a dovézt do ČR. Potřebuji i v tomto případě ověřené podpisy, přeložené smlouvy, tlumočníka a schválení muzea? Děkuji

  2. Chci se zeptat vlastním škodu 120 ale mám žádný techničák jen od majtele potvrzení o koupi vozu Škoda 120 a chci si stojí udělat veterána pokud je to možné děkuji za odpověď hezký den

  3. Dobrý den.Vlastním skodu 110L,ale vyřadili ji z depozitu při velkém řádění.Škodověnka je jako nová v zimě nejetá a je z roku 1971.Kdo poradí,jak získat papíry na veterána?Předem děkuji Květoš.

  4. Zdravim Lukasi
    Stejne jako David chci dovest auto ze Srbska starsi 30 let. Co potrebuju abych ho prihlasil v Cechach na veteranske spz
    Dekuji
    Vlado

  5. hechápu co je tady trotlů, popis testace HV je tady stručně popsáno a více se dá dohledat na stránkách VCC a potom se ptejte na testace v klubech. Když se tam polezete jako tupí nýmandi tak se vám akorát vysmějí, postup vypadá složitě nicméně je získání VRZ jednoduché za předpokladu splnění podmínek k jejich vydání.

  6. Zdravim…chci prodat auto ktere je odhlasene a zrusene ale chci si pro svoji jistotu zanechat velky technicak…prihlasi ho kupujici pouze s kopii velkeho technicaku na veterana?

PŘIDAT KOMENTÁŘ: