Divize BMW M představuje svůj historicky první elektrifikovaný model. XM vypadá zajímavě, ale váží 2,7 tuny

  • BMW XM je prvním elektrifikovaným modelem zařazeným mezi plnotučná „emka“

  • Od dob BMW M1 jde teprve o druhý zcela svébytný vůz divize M, nikoliv o přepracované BMW dostupné i v civilní podobě 

  • Systémový výkon mnichovského plug-in hybridu je 653 koní. Příští rok přijde ještě provedení posílené na 748 koní 

  • BMW XM slibuje zajímavou dynamiku, luxusní interiér i výborné jízdní vlastnosti, současně jde ale o suverénně nejtěžší BMW M v historii 

BMW oficiálně představilo model XM, který už dlouho budí spoustu emocí, a to z mnoha důvodů. Jedním z nich je až komiksový vzhled, zároveň jde o první skutečné BMW spadající do exkluzivní rodiny modelů, jako jsou M3, M4 nebo X5 M, které má elektrifikovaný pohon. BMW XM navíc v podstatě navazuje na legendární M1, protože jde o historicky teprve druhý zcela svébytný model od divize BMW M, který navíc oproti svému předchůdci v podobě lehké M1 nemůže být více odlišný. A konečně coby přes pět metrů dlouhý crossover vybavený množstvím techniky váží 2,7 tuny. Je tedy víc než dvakrát těžší oproti BMW M1. Přesto všechno si můžeme být už teď jisti tím, že o BMW XM bude u dnešních zákazníků zájem.

BMW XM je skutečný obr. Na délku měří 5110 mm, široký je 2005 mm (je to nejširší BMW z celé nabídky) a vysoký 1755 mm. Rozvor náprav přesahuje tři metry (3105 mm). Design si můžete prohlédnout v rozsáhlé galerii. Z fotek není tak úplně patrná reálná velikost vozu, každopádně auto samotné působí, jako kdyby uteklo z nějakého komiksu. Standardem pro český trh budou 21palcová kola, na přání bude možné získat disky až o dva palce větší. Připravena je také rozsáhlá nabídka nejrůznějších barev karoserie a dalších možností individualizace.

Elektrické BMW i7 se poprvé ukázalo České republice. Nejde přehlédnout, jezdí samo a zvládne 600 km

Interiér slibuje především luxus a nabízí prvky známé ze současných modelů BMW. Za pozornost pak stojí například čalounění horní poloviny interiéru takzvanou vintage kůží Coffee Brown. V celkově velmi futuristickém pojetí automobilu vyniká zcela „obyčejně“ kulatý volant. Objem zavazadelníku je 527 litrů, maximum po sklopení opěradel činí 1820 litrů. BMW nabídne i elektricky sklopné tažné zařízení, na které lze zapřáhnout přívěs o hmotnosti až 2,7 tuny.

O pohon se stará nový přeplňovaný osmiválec o objemu 4,4 l podporovaný jedním elektromotorem umístěným v převodovce. Zajímavé je, že v případě XM automobilka použila synchronní elektromotor s permanentními magnety, zatímco spousta jiných mnichovských elektromobilů sází na elektromotor s buzením na rotoru. Výkon osmiválce je 489 koní, točivý moment vrcholí hodnotnou 650 Nm. Elektromotor přidá 197 koní a 280 Nm. BMW ovšem vybavilo elektromotor redukovaným převodem, takže reálně dává 450 Nm. Systémové maximum je 653 koní a 800 Nm. Příští rok automobilka přidá verzi XM Label Red posílenou na 748 koní a 1000 Nm.

Extrémní hmotnost auta je důvodem, proč dynamické parametry nakonec zas až tolik neohromí. Zrychlení na 100 km/h proběhne za 4,3 s, nejvyšší rychlost je 250 km/h, respektive 270 km/h s příplatkovým paketem M Driver’s. V elektrickém režimu by mělo XM ujet až 88 km a tabulková spotřeba je 1,5 až 1,6 l/100 km. Produkce emisí CO2 do 36 g/km vám pak dá možnost pořídit si EL značky a využívat různé výhody typu jízdy po dálnicích zdarma.

Jízda by navzdory hmotnosti neměla být zklamáním. Propracovaný podvozek používá všechny dnes dostupné způsoby, jak vliv hmotnosti eliminovat. Nechybí adaptivní tlumiče, aktivní stabilizátory, elektronicky řízený zadní diferenciál nebo řízení zadních kol. BMW XM vstoupí na trh v dubnu příštího roku. Německý Auto motor und sport zmiňuje základní cenu 4,2 milionu korun.

Zdroj: BMW

Divize BMW M představuje svůj historicky první elektrifikovaný model. XM vypadá zajímavě, ale váží 2,7 tuny
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů

1 komentář

  1. Můj kamarád si dlouhou dobu přál nové auto od značky BMW, ale ceny s elektrifikovaným pohonem jsou dost vysoké. Proto ho zaujala americká hypotéka, s kterou si tento automobil mohl dovolit a splnit si tak svůj velký sen. Já bych si tak drahé auto nikdy nepořídila, jelikož si myslím, že jsou na světě důležitější věci, do kterých se dají investovat miliony korun.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: