Dieselová Octavia patří k nejekologičtějším autům. V zácpě to ale neplatí

3 nové názory
Autor: Tiskový servis Green NCAP
  • Nejnovější výsledky Green NCAP odhalují řadu zajímavých skutečností

  • Octavia je celkově ekologičtější než některé hybridy, ale v hustém městském provozu stále produkuje příliš mnoho oxidů dusíku

  • Bateriový elektromobil je šetrnější než vodíkový

  • Spotřeba elektrického Volkswagenu vzroste v mrazu více než dvojnásobně

  • Volvo XC60 se stalo jediným autem ze všech, které dostalo v některé ze tří hlavních hodnocených oblastí nulové skóre

  • Do budoucna bude Green NCAP hodnotit nejen výfukové emise, ale i celý energetický cyklus aut

Ekologicky nejšetrnějším vozem na evropském trhu je elektromobil Volkswagen ID.3 a vodíkový Hyundai Nexo, následované dvěma plug-in hybridy… a Škodou Octavia Combi 2.0 TDI. Alespoň podle organizace Green NCAP, která hodnotí celkový dopad automobilů na životní prostředí. Podrobnější pohled na výsledky jednotlivých modelů odhaluje i řadu dalších zajímavých souvislostí.

V aktuálním ročníku se pouze dva modely mohou pyšnit maximálním pětihvězdičkovým celkovým hodnocením. VW ID.3 i Hyundai Nexo mají shodných 10 bodů z deseti v kategoriích „čistý vzduch“ a „skleníkové plyny“. V „energetické účinnosti“ nicméně Volkswagen s bodovým skóre 9,6 z 10 výrazně unikl Nexu, jehož pohon na palivové články komisaři ocenili na 7,3 bodu. To je méně než v případě celkově třetí Toyoty Prius PHEV (8,3) i páté Octavie (7,7).

„Škoda Octavia 2.0 TDI ukazuje, čeho je možné dosáhnout s moderním dieselem vybaveným nejnovější technologií čistění výfukových plynů,“ uvádí Green NCAP v hodnotící zprávě k českému vozu. Výsledné tři a půl hvězdičky organizace označuje za „pozoruhodný výsledek na vůz se spalovacím motorem bez elektrifikace, která by zvyšovala jeho účinnost“. Až za Octavií skončila hybridní Toyota Yaris nebo plug-in hybridní Mitsubishi Outlander, které s pouhými dvěma hvězdičkami patří k nejhůře hodnoceným modelům. Vykázal poměrně vysoké emise škodlivin (byť stále v rámci platných norem), v testu spotřeby benzinu i elektřiny dosáhl jen na tři body z deseti.

Vůbec nejhůře si nicméně vedl druhý Hyundai v přehledu, Tuscon s benzinovým motorem 1.6 GDI. Získal jen půldruhé hvězdičky. Jednalo se však o předchozí generaci, na trh mezitím dorazil nový model. (Aktualizace: řazení tabulky na webu Green NCAP je poněkud vrtkavé. Při řazení podle celkového hodnocení vzestupně ukáže jako nejhorší Tucscon, při výchozím sestupném řazení nicméně figuruje na chvostu přehledu Land Rover Discovery Sport D180. Pořadí si vymění také ID.3 a Nexo na druhém konci tabulky, stejně jako další modely. Organizaci jsme na chybu upozornili.)

Hodnocení Green NCAP pro rok 2021. Původní tabulku s možností změny řazení a odkazy na podrobné hodnocení jednotlivých modelů naleznete na GreenNCAP.com

Metodiku hodnocení si můžeme přiblížit na příkladu Octavie. „Index čistého vzduchu“ sestává z laboratorních i jízdních zkoušek, v nichž se při různých provozních scénářích měří obsah aromatických uhlovodíků, oxidů dusíku, čpavku, oxidu uhelnatého a pevných částic ve výfukových plynech. Green NCAP označila škodovácký systém regulace škodlivin za „excelentní“.

Protože se v diskuzích a komentářích často setkáváme s tendencí interpretovat příznivé emise moderních dieselů jako důkaz toho, že omezování jejich provozu ve městech je zcela neopodstatněné, považujeme za vhodné zdůraznit, že za emise oxidů dusíku v hustém městském provozu dostala i jinak vychvalovaná Octavia nula bodů a hodnocení „špatné“.  Ne, ani nejmodernější diesel ve městě není a nebude tak čistý jako elektromobil. Nebo jako plug-in hybrid. Outlander PHEV získal za emise NOx v zácpě naopak zelený terčík a maximální možné dva body.

Druhá ze tří hlavních hodnocených oblastí „index energetické účinnosti“, fakticky vyjadřuje spotřebu. Zde si Octavia s průměrem 4,2 l/100 km a „nejhorším scénářem“ 5,1 l/100 km vysloužila od komisařů slova chvály. Mimochodem, výsledky Volkswagenu ID.3 – připomeňme, že celkově nejlepšího – potvrzují, že chladné počasí je pro bateriové elektromobily kamenem úrazu. Zatímco v testu za běžné teploty (14°C) vykázal VW spotřebu 16,9 kWh/100 km, při nízké okolní teplotě (-7°C) vzrostla na 38,3 kWh/100 km – tedy více než dvojnásobek!

https://autobible.euro.cz/realny-dojezd-elektromobilu-klesne-v-zime-az-o-ctvrtinu-ukazal-velky-test/

Index skleníkových plynů zahrnuje kromě oxidu uhličitého (CO2), regulovaného nejrůznějšími národními i evropskými předpisy, také produkci metanu a „rajského plynu“ oxidu dusného. Green NCAP bere v úvahu pouze výfukové emise, což je patrně největší slabina její stávající metodiky. Elektromobily tak logicky vykazují nulu a perfektní výsledek. Octavia měla zanedbatelné emise metanu, hodnoty oxidu dusného však byly zvýšené. I proto škodovka dostala za skleníkové plyny jen 4,6 bodu z deseti, což ji v tomto ohledu řadí až do druhé poloviny pomyslného startovního pole čítajícího 25 aut.

Ačkoliv oxid dusný navozuje při vdechnutí veselí, Volvu z něj příliš do smíchu nebude. Model XC60, i v celkovém pořadí jeden z nejhůře hodnocených, dostal jako jediný za skleníkové plyny čistou nulu. Produkoval totiž příliš mnoho CO2 a právě i oxidu dusného. Stal se tak jediným autem ze všech pětadvaceti, které má v některé ze tří hlavních hodnocení nulové skóre.

Za Green NCAP stojí stejné organizace jako za sdružením Euro NCAP, jež se zabývá hodnocením bezpečnosti automobilů – tedy autokluby, ministerstva dopravy a zkušební ústavy několika velkých evropských zemí. Rozsah a hloubka hodnocení se má v průběhu dekády nadále rozšiřovat. V plánu je mimo jiné přechod na „well-to-wheel“ metodiku, která by vyjadřovala celkový ekologický dopad vozu včetně emisí vznikajících při výrobě energie potřebné k jeho pohonu.

  • Našli jste v článku chybu?