Dechová zkouška před každou jízdou? Evropský parlament schválil povinný alkoholový zámek

  • Evropský parlament schválil rozšíření povinné výbavy nových aut

  • Kromě dříve diskutovaného inteligentního omezovače rychlosti by se měl v nových autech objevit také třeba alkoholový zámek

  • Ten by vyžadoval dechovou zkoušku a podle výsledku by případně neumožnil spuštění motoru 

Před časem se objevila zpráva o tom, že „Evropská unie chce omezit rychlost aut“. Šlo o poněkud zjednodušený výklad připravované novinky, v rámci které se měla rozšířit povinná výbava nově vyráběných aut o několik dalších prvků včetně takzvaného inteligentního omezovače rychlosti, který známe z mnoha už dnes vyráběných vozů. Teď celá věc postoupila do další fáze, protože ji schválil Evropský parlament. Více než inteligentní omezovač rychlosti ale stojí za pozornost jiný potenciálně povinný prvek výbavy.

Jak říká tisková zpráva Evropského parlamentu, „v nově vyrobených automobilech by měly být zabudovány technologie, které pomohou zachránit životy“, přičemž mezi ty se řadí také takzvaný alkoholový zámek. Teoreticky bychom si tedy museli v dohledné budoucnosti před každou jízdou takříkajíc dýchnout a na základě výsledku takové zkoušky by vůz rozhodl, zda se nastartuje.

Opravdu chce EU povinný omezovač rychlosti v autech? Nebude to tak horké

Důvodem rozhodnutí je fakt, že podle statistik stojí alkohol za čtvrtinou úmrtí na silnicích v EU. Oficiální dokumenty už ale přesně nevyčíslují, jak velký počet z tohoto čísla se týká řidičů, kteří mají v krvi nějaký alkohol, ale zároveň nepřekračují zákonnou hranici. EU pouze uvádí, že „velká část problému s alkoholem se týká řidičů, kteří výrazně překračují zákonné limity“. Jak jsme psali dříve, ČR je s nulovou tolerancí spíše výjimkou.

Alkoholový zámek se v minulosti už objevil. Volvo ho v roce 2007 začalo nabízet do běžných aut a Švédsko je zároveň jediná země EU, kde se toto zařízení používá i v současnosti. Dříve se testovalo třeba ve Španělsku, Belgii, v Německu nebo v Norsku.

Kolik promile alkoholu je povoleno v zahraničí? Nulová tolerance je spíše výjimkou

Uvidíme, jak to s alkoholovým zámkem nakonec dopadne. Potenciální problém je v tom, že limity, na které by takové zařízení muselo být nastaveno, se liší i v rámci EU, takže by se dovoz aut do jednotlivých zemí poněkud komplikoval. Kromě alkoholového zámku má být v budoucnu povinně v každém nově vyrobeném autě také zmíněný inteligentní omezovač rychlosti, detekce únavy, varování, pokud řidič nevěnuje pozornost řízení, signál blikajícími světly v případě prudkého brzdění, parkovací asistent vzadu, sledování tlaku v pneumatikách a jakási obdoba černé skřínky, která by se případně využívala ke zjišťování příčin nehod.

Všechny tyto novinky by měly být zavedeny v roce 2022, nicméně zatím jde pořád pouze o návrh. Finální podoba se teď bude projednávat v členských zemích i Radě EU. Pokud by vše prošlo, v praxi by to na ceně poznali zejména zákazníci kupující levná auta, která ve svých výbavách věci jako parkovací asistent nebo tempomat obvykle vůbec nemají.

Na videu níže si můžete prohlédnout, jak funguje systém Alcolock určený pro nákladní automobily Volvo.

Uvítali byste alkoholový zámek coby povinnou výbavu všech aut?
Dechová zkouška před každou jízdou? Evropský parlament schválil povinný alkoholový zámek
Ohodnoťte tento článek!
2.94 (58.77%) 65 hlas/ů

69 KOMENTÁŘE

        • Nezabíjí chlast, zabíjí špatný lidský vlastnosti. Blbost (ta nejvíc), slabost (chlast, drogy), agresivita, vychcanost, slabý nervy (třeba to jak jedu nasranej z práce), nezkušenost u mladých lidí… Vymýšlejte si co chcete, bude to k ničemu. Tak ten sráč v tom autě odpojím, ustřihnu dráty. A co jako ? Přitěžující okolnost u soudu ? OK. Ale někdo už stejně zařval. Pokud někoho chytnou po pátý ožralýho se zákazem řízení, tak co s ním ? Zavřít na doživotí ? Někdo vymyslí udělátko, jak to obejít a vznikne novej byznys. A když s tím nelegálně upraveným autem někoho zabiju ? Půjdu do vězení úplně stejně tak, jako bych ho zabil bez nějakých euro udělátek. Lidská blbost je bezbřehá. Každá jízda v autě je loterie. Myslete za ostatní. Můžu jet střízlivej, odpočatej a najednou šup, omdlim (problém s tlakem třeba – ne s tim v pneumatikách) a jedu do protisměru. Bum bác hotovo. Ale hlavně že mám alkohol tester v autě. Ráno si vypláchnu hubu ústní vodou a budu muset zavolat do práce, že nemůžu nastartovat a tudíž nepřijdu. Ty vaše povinný reflexní vesty u chodců taky nefungujou. E-call hází samý falešný poplachy po “bouračkách”. Navíc to na Vás bonzuje pojišťovně (kolik jste jeli chvíli před nehodou atd.). Jeden super vynález za druhým. V autě mám systém automatickýho brždění. Už to za mě i brzdilo – 3x (nemyslím si, že to bylo v tu chvíli úplně nutný). Ale OK. Chci to vypnout, třeba v zimě mi to přijde nebezpečný, ale musím ten čudlík držet 10 vteřin jako u vypínání ESP. Proč ? Když se mi na palubce stejně rozsvítí kontrolka, že to mám vypnutý. A co to udělá jednou, až se to splete a ve 100 km to za mě dupne na brzdovej pedál. A že to umí dupnout. Když už systém tak něco ve stylu letecký dopravy. Komunikace mezi všemi auty co zrovna jedou po silnici, vím já, vzdálenost do 100 metrů. Směry, vzájemný rychlosti, vzdálenosti mezi auty, možné kolizní kurzy. Letové hladiny asi není třeba řešit. Vzpomínám si, jak jsem jel poprvé s navigací. Hrozně rozhozenej z toho, jak mi do toho někdo kecá. Budete chtít dupnout na plyn, ale auto neudělá nic, protože to vyhodnotí jinak. Urvete volant vzteky, rozhodí Vás to, přijedete domů a seřežete děti na jednu hromadu. Takže taky nic ? Tak se na to vy*erte a nechte to přírodnímu výběru. Ten fungoval vždycky na 100 procent (i když u toho jsou i vedlejší ztráty). Takovej je prostě život. Plnej nebezpečí.

  1. Pro všechny rádoby profesionální řidiče určitě ano, a myslím si že by to uvítali i jejich zaměstnavatelé.. ale abych si strkal do pusy nějakou oslintanou kravinu na drátu (která se mimochodem sem a tam poválí po zemi) a čekal na výsledek pokaždé když chci popojet pár stovek metrů ve městě ? Přijde mi to jako nesmysl.. Celý proces kontroly by měl být přirozený a neměl řidiče obtěžovat (v nejlepším případě by si kontroly ani neměl všimnout), případně by měl zabrat jen pár vteřin..
    Pokud by se kontrola nějakým způsobem zlepšila/zjednodušila, určitě bych byl pro.. 🙂

    • Nevim odku jsi a z jaky doby,ale uz davno existuji testry na ktere staci jen dychnout!Tak proc bys mel oslintavat nejakou trubicku?

    • Jen 5 sekund dychaš do přístroje, je to na tom videu a to je z roku 2007, takže teď budou mnohem dokonalejší přístroje.

      • Takže auto bude dražší o dalších 30.000. Zadní sensory, únavník, alkoholník, pneuhlídač. A nikdo se mě nezeptá, zda-li to chci, zda-li to potřebuju. Oni totiž vědí nejlépe, co já vlastně chci. Oooo náš velký brácha…

        • ano, sledování na každém kroku, vč. spánku v posteli s milenkou, manželkou………Velký bratr musí vše kontrolovat, to ještě lidi nepochopili???

    • Takto ne. Neodhadnete množství proudícího vzduchu. Vyzkoušeno a zavrhnuto. Je lepší způsob, který tento zámek jednoduchým způsobem obejde. Celé je to na dvě věci – na nic a na h…o. Jen to stojí peníze na pořízení a servisování. Znám firmu, která je už nechala demontovat – právě pro zbytečnost a náklady.

  2. Tak mě je to celkem jedno, ale napadlo mě, že bych si mohl přivydělávat jako dýchač 🙂 Budu postávat před bary a kdo bude chtít, tomu za 2 kila dýchnu a nastartuju auto 🙂

  3. Nebylo by lepsi aby politici dělali testy IQ pred vstupem do politiky, kdyz nepresahnou aspon iq opice tak tam nemaj co delat. A Jsem si jist ze by tam nikdo z nich nesedel. jejich IQ nedosahuje ani k sumici trave.
    Ridicu co jezdi ozralejch a zfetovanejch je dost ale zase jak vime da se to obejit, takze jen zdrazeni ceny auta. A zas jde jen o prachy a ne o bezpecnost.

    • To je přece základní předpoklad. Když máš větší IQ, než kolik máš zubů, tak nesmíš do politiky.

  4. Jak ubohý a omezený je rozum parlamentu EU. Alkohol testr do autobusu, je jen elektrický spínač okruhu startu, vsazený do okruhu ovládající starter. Vše je na spojky. To znamená, že stačí ve spojce propojit příslušné zdířky a autobus startuje bez použití testru. Testr stojí nemalé peníze, musí se servisovat a to jsou další peníze. Výsledkem jsou jen náklady navíc. Znám dopravce, který je požadoval montovat. Po krátkém používání, je nechal odstranit. Stejné mylné opatření míjící se účinkem, jako třeba start stop v autech, nebo zpomalovací prahy. Jen zvýšené náklady a ničené životní prostředí. Výklad je na dlouho, ale mnozí znás se v této problematice dokonale vyznají.

  5. To je další nesmysl z řad EU kravin, každý kdo vejde do Europarlamentu by si měl spíš dýchnout podle toho co navrhájí a jak tam dělaj asi střízlivý nejsou… by jich tam moc nepustili pokud by měly stejné zařízení… komedie EU opět

  6. Idioti,nesmysly,totalita,buzerace!!!…Samozřejmě NESOUHLASÍM s řízením pod vlivem..Ale toto už je moc!!!. Proboha,oni mají snad h.vna ,místo mozků!…. Co když bude mít pivo spolujezdec,nebo povezu svadebčany-a alkoholu v ovzduší auta bude dost–vypne ??..Omezovač rychlosti–totéž. Budu v situaci,kdy potřebuji rychle zvýšit výkon,přidat,a zařadit se …Omezovač mne zpomalí…Idiotství–jako AUTONOMNÍ ŘÍZENÍ.To je nesmysl. Bude se auto řídit samo,a já jen sledovat? Proč? nečinnost uspává. A co když se porouchá—zabije to posádku i ostatní účastníky. Čínská elektronika. To by stačilo jednou v životě…A hlavně –PROČ ????

    • Na videu je jasně řečeno, že na to musíš foukat 5 vteřin a pak ti řekne, ze můžeš nebo nemůžeš nastartovat. Omezovač ti nebrání rychle zvýšit výkon. Autonomní řízení je naopak mnohem lepší, než lidsky řidič. AI, totiž předpovídá co lidé udělají, když uvidí přecházet člověka na přechodu tak samo zabrzdi (člověk si toho ani nemusí všimnout). Když jedeš ve tmě a někdo nemá reflexní bundu, tak stejně AI je schopné na toto reagovat. I když se poroucha AI je tam nezávisle na tom detekce zda řidič dává pozor a když ne, tak jednoduše zabrzdi (ne vše je totiž napojené na jednu věc). Souhlasím, že Čínská elektronika stojí za nic, ale toto není elektronika z Číny. A proč? Třeba kvůli tomu, že existující lidi, kteří za volantem telefonuji a nedávají pozor a policie není schopna kontrolovat všechny. Třeba kvůli tomu, že za volantem zemře za rok přes 1milion lidi. Mimochodem automobil se ti během jízdy, kvůli alkoholu nevyhne detekuje ho jen, když ty dýcháš na přístroj.

      • Jsem zvědavej, budeš-li takto unešenej z techniky, až si budeš jednou takto vybavené auto kupovat ojeté po osmi letech. Věř že změníš názor a budeš hledat to jediné, ve kterém tyhle hovadiny nejsou.

      • Zastaví, jo? Asi tak jako to Volov v Arizoně od Uberu? To, které o chodkyni vědělo 6 sekund předem? To, které jí převálcovalo a ani se nesnažilo zpomalit, nebo změnit směr? S ohledem na skutečnost, že AI má v tom autě k dispozici takové lokalizační technologie (LIDAR s 360° a 3D pokrytím, RADAR s 360° pokrytím a 7 kamer), které lidský řidič nemá, resp. může mít, ale výstup z nich bude stále jen optický na nějaký display a navíc data v takovém množství jsou pro člověda nezpracovatelná v reálném čase, tak rozhodnutí AI nezměnit směr jízdy a nebrzdit je podle mne první vražda člověka robotem. A rozhodně ne poslední. Samozřejmě jsem dalek toho věřit, že lidský řidič by tu situaci zvládl. Určitě ne, ale nevěděl by o ní 6 vteřin dopředu a v tom zlomku času před nehodou by alespoň zkusil brzdit a ti lepší řidiči se třeba pokusili o vyhýbací manévr.

  7. Jsem astmatik, budu muset vratit ridicsky prukaz?

    Omezovac rychlosti a vykonu ti nedovoli projet na oranzovou. Omezovac spotreby a spolodin ti chcipne motor a mozna nez to chcipne tem za tebou stihnes nafunet a rozjet se, nez zas padne cervena.
    Ale mohlo by to fungovat s nejakou prichuti jako elektronicka cigareta? Kdyby si dal nekdo panaka “az po usednuti”.
    Jeden senzor do huby, druhej do zadku a hura na vejlet!

      • a jaký to má význam být pryč z EU kvůli těmhle nesmyslům? Pokud se to zavede, tak snad nemá vliv jestli jsme v EU nebo ne. Nebo myslíte, že budou výrobci aut dělat speciály bez těchle blbostí pro ČR?Naopak, tím že jsme součástí by mohli politici alespoň v EU aktivně zbrojit proti, ale to je opravdu utopie.

  8. Ta fičura na ten alkohol asi nikomu vadit nebude. Ožralej jede akorát psychopat. Horší jsou ty různý omezovače rychlosti. Nevím, jak to bude vymyšlené, ale při představě, že na dálnici přede mnou pojede auto 120 a já ho budu moci předjíždět o deset kilometrů větší rychlostí se mi to moc nelíbí.Bude to i nebezpečný si myslim.Jsou situace, kdy je na to potřeba šlápnout a něčemu se vyhnout např..

    • no tak mě třeba to foukání vadit bude a hodně. Jsem abstinent a nechápu, proč mě to má tímto způsobem omezovat, když se mě alkohol v krvi v podstatě netýká.

  9. Omezovač rychlosti v autě nemá být povinná věc. V článku se to velice bagatelizuje jakože o nic nejde. Autor článku nevidí z větší perspektivy, proč je špatně omezovat firmám svobodu.

    Kdyby mi EU zákonem přikázala mobil, bych byl proti. Argument, že ho u sebe nosím stejně pořád je irelevantní. Nosím je, protože chci a je to projev mé vůle. Nechci ho mít proto, že mi to přikázala EU.

    Stejně jako když budu mít firmu, co vyrábí auta, chci si sám rozhodovat, co do těch aut dám a chci, aby si moji zákazníci sami řekli, co tam chtějí. Nechci, aby mi to přikazovala nějaká pochybná instituce zákonem.

  10. Tak tohle jestli klapne, tak to aspoň pro mne bude pomyslný třetí hřebík do rakve EU. – Po dotacích (které se reálně společnosti nevyplatí a vyplatí se tak jen jednotlivcům a zejména provádějícím firmám) a po nabubřelém aparátu EU a s tím spojených enormně vysokých provozních a mzdových prostředků, včetně důchodů.
    EU by měla fungovat na bázi summitů, kde by zástupci jednotlivých vlád řešili stěžejní problémy, a ne tak, že se stvoří aparát, který si hledá práci i tam kde není, jen aby nějaká byla.

    p.s. Jak vyřeší, když budu chtít popojet s autem na svém pozemku. Mám auto v garáži a když chci na půdu, tak musím vyjet (stále na svém pozemku) vstup je vprostřed stropu. To znamená, že si v létě nedám na zahradě ani pivo, protože co kdybych potřeboval něco snést dolů…
    Dávám tomu stejně půl roku, než někde na aliexpressu půjde koupit nějaký speciální balónek na oklamání tohoto systému.

    • Ze zákona by jsi neměl sednout za volantem ani, kdyby jsi měl ujet metr. Existuje mnoho případu, kdy člověk, který pil se snažil pouze vyjet autem a narval to do sloupu.

    • Když chci nafoukat pneu, musím autem před garáž, protože je hadice krátká a nedosáhne až k místu kde parkuji.
      Ovšem, jako normální člověk, co nestartuje auto kvůli pár metrům, tak prostě přijdu k autu, odemknu, odbrzdím a odtlačím jej před garáž, nafoukám pneu a opět auto odtlačím zpět na jeho parkovací místo. Proč jej mám chudáka kvůli pár metrům startovat?
      A je to takový problém i toho vlezu na půdu v garáži? nebo kvůli tomu aby jsi autem pohl o 3 metry jej startuješ? Až jej budeš prodávat, tak prosím zákazníka upozorni na tuto prasárnu 😉

  11. Ať jde ta devilni EU už do prdele!!!… Za chvyli nám naridej třikrát si vytrit prdel i když se nevyserem!!!…. Kde to SAKRA žijou… V nějakým dokonalým světě bez chyb???…a co když budete nemocný unavený apod takže mi časem auto udělá rozbor krve než se rozjezdu???….

  12. A co EU mav plánu na střízlivý řidiče co způsobují většinu nehod protože pod vlivem jich je způsobeno 10%a 90%je způsobeno střízlivými řidiči tak co Teda s nimi???

    • Kvůli tomu je tu ten omezovac rychlosti a autonomni řízení. Mimochodem těch 10% je stále 200000 mrtvých ( střízlivý řidiči způsobují nehody, ale ne tak smrtelný jako ozraly).

  13. Další nesmysl z dílny inteligentů z Evropského parlamentu. Co tam je za bl.y víme, když tam mohl být Ransdorf (chodil si jen pro prezenci), Špidla – pan šetřil s igelitkou, samolibec Železný nebo Bobošíková atd. atd. To nikomu nedochází trpělivost s těmito nesmysly? To že nám přistěhovalci znásilňují ženy nikdo neřeší.

    • Jasně další de*il co si myslí, že jen imigranti znásilňují že? Znásilnil ti někdo ženu? Hádám, že ne. Navíc když znásilni 1 člověk tak okamžitě hazej všechny do jednoho pytle!

  14. Totální nesmysl. Vymysleli radary, jiní vymysleli antiradary. Vymyslí toto, někdo brzy přijde třeba s foukátkem, které to obelstí (malý kompresorek apod.), atd. Kdo chce jezdit opilý, cestu si najde. Toto je ale šikana všech řidičů. Co když si dám malé pivo a manželka začne rodit, dítě se mi zraní nebo tchyně dostane infarkt a všechny sanitky budou zrovna na výjezdu? U tchyně by mi ani tak moc nevadilo počkat hodinu na sanitku, ale u dítěte a manželky prostě čekat nebudu, sedám do auta a jedu. Ale s tímhle to bude horší… nebo co v jiných případech nouze, kdy potřebujete rychle nasednout do auta a ujet? Představa, že mě honí Babiš s koblihou a já musím po nasednutí do vozu nejprve nastartovat, pak vypnout start-stop systém, pak omezovač rychlosti, fouknout si do testeru a čekat na výsledek stresové zkoušky, ta mě hodně děsí….

  15. Souhlasím s tím, aby se něco dělalo s alkoholem za volantem a myslím, že tohle je způsob jak ho ze silnic odstranit. Chtělo by to i test na drogy!! Nejen alkohol!! K některým diskutujícím, když necháte dýchnout manželku nebo děti za vás tak jste za prvé DEBIL, protože vědomě ohrozíte svoji rodinu a za druhé oni jsou HLOUPÍ, protože vás nechají řídít. Navíc když se stane nějaká dopravní nehoda tak se to bude stejně řešit a přijde se na to a místo řidiče půjde do vězení i spolujezdec za na pomáhání k trestnému činu.

  16. Stejne radši zůstanu u starých dobrých autíček. Normální motor, alespoň V6 a poctivé řízení. Ať si to klidně vyrábí.

    • Taky, že se na tom děla k čemu myslíš ze je autonomni řízení, omezovac rychlosti a další. Navíc opilý řidiči způsobují více smrtelných nehod.

  17. Detektor alkoholu, tak to se máme na co těšit, až začnou auta vypínat motory za jízdy při použití stěračů s obstřikem. Na oblbnutí zámku startování bude stačit metrová hadice mezi hubou a detektorem, možná jen ta pískací gumová hračka.

  18. Protože 3/4 nehod zaviní střízlivý řidiči, neměli by vůbec sedat za volant ! Takže kdo nenadejchá, měl by raději zůstat doma. Snad to evropská unie stihne schválit do konce roku 2019 !

  19. Návod na alkoholový detektor: nafouknu balónek (třeba pumpou), profouknu alkoholtester z balónku, vyfouknu balónek a uklidím jej do kapsy a jedůůůů.

  20. Detektor možná zabrání někomu, aby jednorázově jel pod vlivem. Notoři si najdou cestu, jak to obcházet a střízlivým to zbytečně zkomplikuje život. Za “příplatek” budou pro vyvolené ze všeho výjimky a fíčury, jak to obejít. Každý systém se dá upravit, aby jel rychleji, nic nehlásil, vynutil si přednost… Bezohledný prevít je nebezpečný svou bezohlednou a riskantní jízdou. A je jedno, jestli riskuje při předjíždění, sedá do auta pod vlivem, vybrzdí nebo jede moc a vletí to protisměru. Flastr padne jen těm bez konexí anebo v okatých případech, proti pokutě se dá pojistit, gauneři jezdí s papíry v čistírně a i když jsou opakovaně chyceni, nejdou za katr … Ryby smrdí od hlav.

  21. tak se budou prodavat spreje se vzduchem kterym ten tester profouknes .nebo -piskaci hrackou popripade pumpickou na kolo.lidi co budou chtit jet si poradi ..ne ze ne .Hloupost na kvadrat co prijde dalsiho? budes davat tekutiny na drogy? leky? nebo auto ti zmeri tep a tlak? protoze infarkt a mrtvice jsou caste priciny bouracek . co takhle rychly test na soustedeni ze jsi v pohode ? naserou te v praci prijdes k autu -vyplnis test -zamknes a jdes peso .To jsou koniny co jen prodrazuji cenu aut ..Zakazat auta a maj po problemu.

  22. no super, tak v roce 2025 budu honem hledat nejaky jety v dobrem stavu SuperB / O3, ktere jsou jeste poctiva auta z okolo roku 2018 a tyhle hovna v sobe nastesti nemaji. Nanestesti tohle alko foukatko neresi ale lautr nic, nalitej to auto rozjede kdyz bude chtit a nenalitej bude nasranej, treba ze zlosti zacne lejt :o))) Bezpecnost / prevence jo, ale tohle uz je dost na hrane co lide snesou…
    A uplne vidim jak v Britanii, ktera jiz bude davno mimo EU tyhle hovna povinna nebudou.

  23. neblázni co když máš třeba dodge RAM atd to si troufneš tlačit? nehledě že i malé auta něco váží a co do kopce……. (ale se studeným startem s tebou souhlasím lidi se k autum chovají jak dobytek… )

  24. A pak se najde par vychytralejch, co si do auta poridi balonek, nebo pytlik, ktery se napoji na hadicku a zmackne…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: