Data z vraku detailně ukázala, jak došlo k nehodě. Před černými skříňkami se neschováte

Zdroj: Twitter
  • Už několik dní se na sociálních sítích řeší podivná nehoda Tesly na kalifornské dálnici

  • Záznam jízdy obsahuje i podrobná data o rychlosti, poloze akcelerátoru nebo stavu asistenčních systémů

  • Informace se podařilo získat z vraku. Případ ukazuje, co vše na nás už za dva roky prozradí povinná černá skříňka

Automobilka Tesla má stále potíže se svým systémem Autopilot. Německým soudům vadí, že je jeho název zavádějící, navíc se mu přisuzuje větší či menší podíl na celé řadě nehod. Jednu takovou se jali rozebírat američtí uživatelé sociálních médií před pár dny. A i když jde o poměrně bizarní střet, nejzajímavější je na něm fakt, že se jeho okolnosti podařilo zjistit až poté, co se někdo dostal k vraku vozu a stáhl z něj všechna data.

Člověk, který na Twitteru vystupuje jako Green, se přitom nejen k jednoduchému kamerovému záznamu, který ukazuje srážku na dálnici ve vysoké rychlosti bez zjevné příčiny. Auto si uložilo i překrytí obrazu údaji ze svých systémů. Na nich je vidět, že vůz detekoval jiné auto před sebou, ale ve chvíli střetu byl systém Autopilot odpojený a tak bylo jen na řidiči, aby se vyhnul.

Další rána pro Autopilot Tesly. Neuspěl v americkém testu, protože nezapojuje řidiče

Ten to ale neudělal. Naopak ještě víc sešlápl plynový pedál, což ukazují dostupné informace. Podle dat se v době srážky jeho Tesla pohybovala rychlostí 136,55 mil v hodině, tedy 220 km/h. V momentě střetu s Hondou Civic byl rozdíl v rychlosti obou vozů zhruba 101 km/h. Další zajímavou indicií je fakt, že se Autopilot odpojil 40 sekund před nehodou, a to kvůli tomu, že se aktivoval systém Forward Collision Warning (FCW). Ten ale nemá zabránit nehodě, pouze řidiče signálem upozorňuje, že hrozí srážka.

Okolnosti nehody jsou nyní v rovině spekulací. Například americký server Jalopnik naznačuje, že pokud bychom se oprostili od málo pravděpodobné možnosti, že šlo o záměr, jde o zjevnou zmatenost řidiče. Ten totiž nedokázal včas reagovat na odpojený Autopilot. „Je to, jako byste měli šoféra, který vás už hodiny vozí. Najednou by se mu něco nelíbilo, přeskočil by k vám na zadní sedadlo a řekl: Teď je to na vás, šéfe,“ hodnotí situaci Jalopnik a dodává, že k nehodě zatím nejsou žádné jiné dostupné informace.

To není záznam z letového zapisovače havarovaného letadla, ale rekonstrukce dat z černé skříňky nabourané Tesly, kterou na Twitteru publikoval greentheonly

Nejzajímavější na celém případu se ale zdá být holý fakt, že data z černé skříňky havarovaného vozu našel, analyzoval a publikoval někdo, koho bychom mohli nejlépe označit za „třetí stranu“. Výrobci moderních aut už uchovávají v řídicích jednotkách řadu dat, proti uživatelům je ale samozřejmě nepoužívají. Data jsou však náchylná ke zneužití. Stačí vědět, jak se do vozu připojit a stáhnout je.

Máte rádi kvalitu? Tesla Model 3 není pro vás, hodnotí český influencer

Od roku 2022 má být navíc černá skříňka povinnou výbavou všech nových aut v Evropské unii. Lze tedy předpokládat, že pak o jejich data budou mít po nehodě zájem policisté či pojišťovny. S trochou nadsázky se dá říci, že pokud se svým autem provedete něco, o čem by pak neměl nikdo vědět, bude nejlepší ho rovnou sešrotovat do malé kovové kostky. Jak dokazuje případ kalifornské nehody, z běžného vraku se lze poměrně snadno dokonale zrekonstruovat počínání řidiče před nehodou už dnes.

Data z vraku detailně ukázala, jak došlo k nehodě. Před černými skříňkami se neschováte
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 4 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: