Pět aut, která (možná) inspirovala šokující Teslu Cybetruck

  • Tesla Cybertruck vznikne v třech provedeních

  • Cena začíná na částce přes 900 tisíc Kč

  • Faux-pas při představení srazilo akcie Tesly o miliardy korun

  • Kontroverzní design se stal terčem vtipů


Představení prvního elektrického pick-upu Tesla vzbudilo nevídaný velký ohlas – pozitivní i negativní. Elon Musk už nějakou dobu před odhalením konceptu upozorňoval, že designově se jedná o mimořádnou záležitost. Opravdu nelhal. Design je v zásadě unikátní a kontroverzní. Musk dokonce připustil, že v této podobě se na silnice ani nemusí dostat.

Kontroverzní designu bude u sériového provedení výrazně konvenčnějšího ražení.
Pick-up Cybertruck se dude prodávat ve třech provedeních. Nejvýkonnější utáhne až 7 tun.

Při prezentaci Elon Musk uvedl, že karoserie modelu Cybertruck je neprůstřelná a odolná proti poškrábání. Dle jeho slov tvoří karoserii téměř neproniknutelný exoskeleton z ultratvrdé za studena válcované nerezové oceli, kterou mimo jiné doplňuje superodolné sklo Tesla Armor Glass. A právě tvrzené sklo Muskovu demonstraci „naživo“ nevydrželo. Šéfdesignér Franz von Holzhausen vrhl na boční sklo řidiče kovovou kouli, které po jejím nárazu popraskalo. Druhý pokus dopad úplně stejně. Musk pohotově zareagoval se slovy, že předmět nepronikl do kabiny a v reálné situaci by tak zachránil životy. Zároveň ale dodal, že stále mají co zlepšovat.

Kvůli tomuto faux-pas poklesly akcii Tesly o 6,4 procenta, což řečí čísel znamená zhruba 768 milionů dolarů, tedy 17,7 miliardy korun. Na tuto skutečnost upozornil magazín Forbes. Podle analytiků Deutsche Bank je rozbití údajně nerozbitného skla při demonstraci „velmi špatným začátkem“ a situaci nezlepšuje ani kontroverzní design. Reakce na sebe samozřejmě nenechaly dlouho čekat. Na internetu se ihned objevilo množství více či méně vtipných reakcí.

Elektrický pick-up Cybertruck se začne prodávat někdy v roce 2022, a to ve třech variantách. Základ s pohonem zadních kol a jedním motorem začíná na částce 39 900 dolarů (přes 900 tisíc korun bez daně), což je na elektromobily s dojezdem přes 400 km či zrychlením z 0 na 100 km/hod za 6,5 sekundy poměrně příznivá cena. Tento model také utáhne až 3,7 tuny těžký přívěs. Střední provedení se dvěma motory a pohonem všech kol bude stát 49 900 dolarů (téměř 1,2 milionů korun bez daně) a dojezd dosahuje necelých 500 km. Středně výkonné provedení zrychlí na stovku za 4,5 sekundy a utáhne až pět tun. A nejvyšší verze se třemi elektromotory vyjde na 69 900 dolarů (přes 1,6 milionů korun bez daně) a bude rovněž vybavena pohonem všech kol. Dojezd přesáhne 800 km a elektromobil zrychlí z 0 na 100 km/hod za 2,9 sekundy a utáhne až 7 tun těžký přívěs.

Elon Musk už ve chvíli, kdy se automobilovým světe začaly šířit rendery, jak by Cybertruck mohl vypadat, vehementně poukazoval na to, že designově půjde o něco, co jsme ještě neviděli. My jsme ale našli minimálně pět automobilů, kterým je Cybertruck podobný. U jednoho by se dalo s nadsázkou mluvit i o plagiátorství. Posuďte sami:

Citröen Karin (1980)

Futuristické vozidlo navrhl v roce 1980 šéfdesignér Citroënu Trevor Fiore, původně jako nefunkční maketu. Citroen jej vyrobil ve spolupráci s karosárnou Coggiola. Bohatě prosklený vůz měl poháněná přední kola a byl vybaven hydropneumatickým odpružením z CX. O technice Francouzi oficiálně nikdy detailně nemluvili, tisková zpráva zmiňovala pouze čtyřválec a samočinnou převodovku.

Jensen Logicar (1983)

V roce 1983 představil podobně tvarovaný automobil dánský designér Jacob Jensen, který zkombinoval pick-up s dodávkou. Byl to jediný automobil, který navrhl. Pod laminátovou karoserii pracoval vzduchem chlazený boxer od VW.

Burbaker (1978)

Stačí jediný pohled na designový koncept Curtise Burbakrea z roku 1978, aby člověka trklo, kde Franz von Holzhausen čerpal inspiraci. Anebo možná také ne. Každopádně podobnost je více než nápadná. Zajímavé je, že Burbaker měl také vysouvací rampu, například pro převoz motocyklů.

Giom (1972)

Počátkem 70. let minulého století vznikl na Slovensku automobil pojmenovaný Giom 1, což byla zkratka „garáž 10 motoristů“. Jednalo se o domácí projekt Františka Němce a jeho devíti přátel, který tento sportovní automobil postavili na základech Škody 100/110. Pohon obstarával litrový čtyřválec Škoda.

Totall Recal (1990)

Fanoušci filmu Total Recall z roku 1990 také mohou odhalit určitě designové prvky, které jsou více než podobné novému elektrickému pick-upu. Kromě designu mají tyto vozy společnou ještě jednu společnou věc – autonomní jízdu.

Které z těchto aut vám Cybertruck připomíná nejvíc?

Pět aut, která (možná) inspirovala šokující Teslu Cybetruck
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 8 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: