Co se stalo s místy, která Praha zavřela autům? Nic, zejí prázdnotou

  • Praha uzavřela autům Václavské náměstí už v roce 2012, Malostranské o čtyři roky později

  • Místa se poté vůbec nezměnila. Chybí auta, ale také život, lidé veřejný prostor nevyužívají

  • Lepší to není ani na aktuálně zavřeném Smetanově nábřeží, zahrádky zejí prázdnotou

Vracíme město lidem, zklidňujeme dopravu. S takovými hesly se pražský magistrát pustil do zavírání vybraných míst automobilové dopravě. Jenže ať už seděl v křesle primátora kdokoliv, nepodařilo se mu kromě prvního snadného kroku udělat s uzavřeným prostorem vůbec nic. Aktuální situaci jsme si vyrazili do metropole ověřit na vlastní oči.

Václavské náměstí, uzavřeno v dubnu 2012
Je to už přes osm let, co Praha uzavřela autům spodní část Václavského náměstí. „Myslíme, že je to správné místo, které by mělo navázat na naše rozhodnutí, že chceme centrum zklidňovat,“ řekl tehdejší starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký. Lidé se měli po spodní části náměstí lépe rozptýlit a plánovala se i velká přestavba.

Chodci raději bývalou ulici příliš nevyužívají, bojí se policejních aut a zásobování
Zahrádky jsou prázdné, na místě vánočních trhů se staví, aktuálně do roku 2022

A jak místo vypadá v polovině roku 2020? Pruh špatně udržované zeleně zůstal, přibyly hlídky státní i městské policie, které jsou připravené rozdávat pokuty “neukázněným” řidičům, jež přehlédnou značku a projedou třeba z Jindřišské ulice. Lidé nadále raději využívají chodníky, protože auta nezmizela úplně. Krouží tu totiž ony policejní vozy, ale i dodávky a další auta s povoleným vjezdem pro zásobování. Do toho občas někdo na elektrické koloběžce.

Praha přeťala cyklopruhem konec dálnice D5. Jezdí tam 28 tisíc aut denně

Je ale nutné podotknout, že na Václavském náměstí se už pomalu rozbíhají práce. Firma Hochtief oplotila velkou část prostoru, kde se v zimě konaly vánoční trhy. Toto místo ale nikdy nezasahovalo do silnice a bylo pěší zónou už předtím. Zatím probíhají jen povrchové práce. Podle informačního listu má být hotovo v roce 2022, tedy přesně deset let po uzavření “Václaváku”.

Malostranské náměstí, uzavřeno v červeneci 2016
Velkou část Malostranského náměstí zabíralo až do poloviny roku 2016 parkoviště. To bylo trnem v oku radním i památkářům. Proto se jej rozhodli zrušit s tím, že se prostor vrátí lidem a bude se využívat lépe. Po čtyřech letech to tu ale stále vypadá jako na parkovišti, jen prázdném.

Naprosto hluchý prostor nikoho neláká
Místo občas použije jen Česká televize

Ještě loni bylo v prostoru bývalého parkoviště umístěno alespoň několik kovových stolků a židlí pro veřejnost. Jejich bizarní poloha přímo uprostřed volné plochy měla svůj šarm. I ty už ale chybí a tak je jediným pěkným bodem letitý platan, který ale s auty pohodlně koexistoval.

Praha zruší bizarní přechod přes dálnici. Postaví tunel a zvýší rychlost

V době naší návštěvy byly uzavřeny i stánky s občerstvením. Trdelník, ale ani laciný smažák v housce Pražany zřejmě nelákaly. Funguje jen kavárna Starbucks. Lidé se na náměstí neshlukují, jen občas projdou osamělí chodci. Ostatní se drží okolních chodníků. Prostor nyní v době večerních zpráv občas využívá Česká televize.

Smetanovo nábřeží, uzavřeno v květnu 2020
Nejaktuálnější uzavírka má být podle magistrátu zatím jen dočasná. Tomu odpovídá nevalná kvalita zpracování, které je spíš odpudivé, než aby lákalo Pražany k posezení u kávy či luxusního jídla. Během naší návštěvy, zhruba ve čtyři hodiny odpoledne, neseděl na zahrádkách nikdo.

Hlavní chod za 500 Kč a k tomu tramvaj za zády
Živo je jen na ostrůvku tramvaje, MHD je tu na dosah

Uzavírka je přitom rozdělena mezi tři podniky, o čemž svědčí i jiný design židlí a slunečníků, což samo o osobě místu na kráse nepřidá. Žluté záterasy doplňují červené stoly se žlutými slunečníky restaurace, která si za hlavní chod účtuje 500 a více korun. Pokračuje se přes dřevěné stoly s modrými slunečníky a nakonec tu jsou jednoduché kovové stolky a židle, které až nepříjemně sousedí se zastávkou tramvaje.

Tramvaj má proti autům privilegia, přednost pro ni ale vždy neplatí

Ostatně, hromadná doprava tu hraje velkou roli. Tramvaj číslo 17 by projížděla stolovníkům přímo za zády, kdyby tu nějací byli. Ti, kteří jdou za luxusním jídlem, zřejmě sedí uvnitř. Ti, co zaskočili na kávu, mohou podle informace podniku využít i zahrádku ve vnitrobloku. Mimochodem, není jasné, proč nemohou auta případně jet 100 metrů po kolejích, cyklistům je to povoleno.

Praze chybí koncepce

Tento text není kritikou toho, že Praha uzavírá určitá místa autům. Na tom by v zásadě nemuselo být nic špatného, protože ve jmenovaných případech jde povětšinou o prostory, které jsou pro automobilovou dopravu opravdu zbytné. Parkovat je možné jinde, na “Václavák” stejně zásobování může a Smetanovo nábřeží lze objet Divadelní ulicí.

Problém leží jinde. Jde o to, že Praze chybí koncepce. Prostor se slavnostně uzavře, radnice proklamuje, že vrací město lidem a zastánci „zklidňování“ dopravy tleskají. Po oslavě ale přijde procitnutí do nepříjemné reality. Co teď s tím místem budeme dělat? To se neví a výsledek se tak z vítězství mění na ostudu.

Prohlédněte si komentovanou galerii ze všech tří uzavřených prostorů:

Co se stalo s místy, která Praha zavřela autům? Nic, zejí prázdnotou
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (89.38%) 32 hlas/ů

6 KOMENTÁŘE

  1. i když s uzávěrkou silnic nesouhlasím, tak článek je dost manipulativní. jasně že na zahrádkách nikdo nesedí, když už několik dní prší. i na fotkách je vidět mokro.

  2. @aaaa:
    Souhlasím, že to může být důvod, proč tam zrovna v tu dobu nikdo neseděl. Když se ale člověk podívá na fotky, kde jsou “zahrádky” hned vedle tramvajové trati, obehnané betonovým mantinelem nabarveným na žluto, tak mu dojde, že by si tam sedl jenom zoufalec (čti člen spolku “Auto*Mat). Článek to tedy vystihuje celkem jasně – ulice se zavřela automobilům, hurá! Musíme ukázat, že to má důvod, necháme tam teda vedlejší restaurace rozmístit stolky s židlemi. To, že si tam nikdo nesedne, protože je to nevkusné, hnusné a odpudivé, je vedlejší. Autům jsme to natřeli. Takže typické extremistické opatření hodné myšlení lidí, který o těchto věcech rozhodují.

    • Není nic lepšího, než demonstrativně ukázat, jak je místo bez aut “zklidněné” a “lidské” tím, že tam naženeme děti. Chudáci, nuceni hrát si na rušné komunikaci, místo toho aby běhali někde v parku nebo v přírodě. Jak jsem psal v mém předchozím příspěvku – na toto místo si sednou opravdu jen zoufalci – v tomto případě extrémisté-rodiče.

    • Z Facebooku:
      “Děkujeme všem, kteří si s námi užili Den dětí na Smetanově nábřeží! Moc jsme si to všichni užili”
      Jo, to jste kabrňáci, hezky se poplácejte po ramenou.
      Proč bychom šli například až na Petřín, kde je klid, když můžeme nechat běhat naše děti na Smetanově nábřeží, na místě pro toto absolutně nevhodném. Ale musíme ukázat, že to “zklidnění” má smysl. Nevadí, že kolem nás co chvíli projede tramvaj a jízdní pruh směrem k mostu Legií uzavřený není, takže dýcháme super vzduch. Holt je nutné položit oběť na oltář extremismu.
      Pro tyto lidi nemám slušného slova.

      • nejlepší na tom je, že 50 metrů od toho místa je normální park. nechápu proč to nemohli udělat v něm

PŘIDAT KOMENTÁŘ: