Dopravní omezení na rekonstruované dálnici D1 dokážou pořádně otestovat nervy řidičů. Mezi Prahou a Brnem je aktuálně pět opravovaných úseků, z nichž nejdelší má 13,5 km. Provoz v nich kvůli vysoké hustotě zpomaluje, často nárazově, a i malá nehoda z nepozornosti může provoz ve zúžení zcela zastavit na dlouhé desítky minut. Jako třeba koncem května, kdy se kvůli poruše kamionu v koloně vytvořila 17kilometrová (!) kolona. Některým ale jakoby to nestačilo. V těch vzácných chvílích, kdy situace ve zúžení umožňuje plynulou jízdu, zdržují sebe i ostatní nesprávným používáním užšího levého pruhu.
Do levého pruhu ve zúženích na D1 smějí nejčastěji auta se šířkou do 2,2 m. Což třeba Škoda Octavia splňuje s malou rezervou (2017 mm) a větší modely jako velké sedany, dodávky nebo SUV by v levém zúženém pruhu teoreticky neměly co dělat. To je skutečnost známá, protože v minulosti byla široce medializovaná. Neradi je tam vidí řidiči kamionů, protože řidiči širokých aut v levém pruhu se bojí jet blízko dělící bariéry a instinktivně se lepí spíš na kamion vpravo. A pokud ho už předjedou, mají tendenci hned před ním „cuknout“ kus doprava, aby se vzdálili od psychologicky nepříjemných dočasných svodidel.
Doporučujeme: Nadáváte na kamiony? Zde je šest věcí, které si o nich možná neuvědomujete
Někteří šoféři kamionů to řeší tak, že schválně jedou dál od pravé krajnice, aby blokovali oba pruhy. Čímž samozřejmě zdržují provoz, vytvářejí za sebou nebezpečné situace a riskují pokutu. Eva Kropáčová z tiskového odboru policejního prezidia na náš dotaz potvrdila, že se jedná o přestupek a že dálniční policie ho v rámci dohledové činnosti pokutuje. Jenže řidič kamionu dobře ví, že pokud za sebou „neuvězní“ zrovna neoznačené policejní auto, zůstane jeho chování nezaznamenáno a nepotrestáno. „Než riskovat nehodu s vedle jedoucím autem, která by zastavila provoz ve zúžení úplně, je pro mě jednodušší jet přes oba pruhy. Stejně se tam nemá jezdit víc než 80, a já mám klid,“ řekl nám řidič kamionu, kterého jsme se na tohle chování jeho kolegů zeptali. Podle něj je problém i to, že řidiči osobáků nerespektují značku „Střídavá jízda“ a pokud přijde místo, kde se osobní a nákladní auto vedle sebe nevejdou, řidič kamionu nemá prostor rychle situaci vyřešit.
Doporučujeme: Ministr Ťok hraje mrtvého brouka. O přínosu měření na dálnicích se bavit nebude
Když necháme stranou, že řidiči nemají co vychovávat ostatní nebo od nich vynucovat dodržování pravidel, ještě je tu skutečnost, že ve stoupáních kamiony osmdesátkou nejedou. Někdy ani padesát. A to jim nebrání pořád blokovat oba pruhy.
- Cpěte se do zúženého levého pruhu se širokým autem, nejlépe s dodávkou
- Jeďte několik kilometrů uprostřed přes oba pruhy
- Ignorujte značky „Střídavá jízda“. Zejména když vedle vás jede kamion
- Nikdy nezajíždějte do pravého pruhu
- Nepodléhejte nátlaku řidičů za vámi. Na zatroubení nebo probliknutí odpovězte přibrzděním
- Jeďte pomaleji, než je povoleno. I v oddělených pruzích, kde značení povoluje 100 km/h, se držte bezpečné osmdesátky
- Zkuste projet celý úžený úsek levým pruhem souběžně s autem (ať už osobním, nebo nákladním), které jede vpravo
Jenže my řidiči osobáků nepotřebujeme kamiony, abychom se ve zúžených úsecích zbytečně zdržovali, provokovali a štvali. Mnozí jako by si vůbec neuvědomovali, že ve zúženích nebo úsecích s omezenou rychlostí nepřestává platit pravidlo, že levý pruh je určený k předjíždění. Pokud je vpravo od vás volno a vzadu za vámi štrúdl aut, jejichž řidiči na vás blikají, troubí a občas vás dokonce předjedou zprava, máme pro vás špatnou zprávu. Oni nejsou problém. Vy jste problém. Zařiďte se podle toho.
Doporučujeme: Sedm „zločinů“ proti bezpečnosti a plynulosti provozu, které nikdo netrestá
A mějte prosím na paměti, že levý pruh je určený k předjíždění i tehdy – vlastně zejména tehdy! – když v tom pravém jede kamion. (Pokud se tedy nejedná o výše popsaný případ, kdy samozvaný král silnic svévolně blokuje oba pruhy.) Možná je vaše auto širší než ty 2,2 m. Možná máte pocit, že se vedle kamionu prostě nevejdete. Možná se vám zdá, že kamion není možné předjet bez překročení nejvyšší povolené rychlosti. Fajn. Přejíždění je ryze volitelné. Nic a nikdo vás k němu nesmí nutit. To vás ale ještě neopravňuje zůstat viset v levém pruhu na úrovni konce návěsu kamionu, který jede vpravo, a ignorovat stupňující se projevy zoufalství řidičů v koloně, kterou za sebou tímto způsobem vygenerujete.
Pokud se v tom poznáváte, vězte, že takové chování není nijak ospravedlnitelné. Ani podle zákona o provozu na pozemních komunikacích, ani podle zákona dobrých mravů. Blokovat ostatní, vnucovat jim svoji představu o tom, které předpisy se dodržovat musí a které ne, mstít se na ostatních za to, že vy nemůžete nebo nechcete jet v daném místě rychleji, nic z toho z vás nedělá lepšího člověka, než jsou ti, které schválně zdržujete za sebou. Dělá to z vás smutnou, politováníhodnou postavu, jako je ten zapšklý stařec, který si z vysoké ústavní funkce udělal nástroj provokací, naschválů a vyřizování domnělých křivd. Nebuďte jako on. Zkuste v sobě najít aspoň kousek smířlivosti. Uvidíte, že hlavně vám samotným se pak bude dýchat lehčeji. Nejen ve zúženích na D1.