Pravidelně se lidé našich telefonních operátorů ptají, k čemu je dobré v případě povinného ručení připlácet si vyšší pojistné krytí, než je ze zákona dané minimum ve výši 35 milionů korun. Proč sáhnout po pojistce, která v případě nehody garantuje proplacení škody ve výši 50, 100 nebo dokonce 200 milionů korun? Vždyť co by to muselo, aby taková škoda vznikla?
Minulý týden vzplál přímo pod dálničním mostem na Prostějovsku kamion. Pokud by oheň zásadním způsobem porušil mostní konstrukci, může se škoda podobné nehody snadno vyšplhat do desítek milionů korun. Jen pro představu: na jaře stavbaři zbourali na dálnici D4 poblíž Dubence zastaralý most. Cena nového bude činit 36 milionů korun (bez DPH). Je to jeden z těch levnějších. Cena nového mostu v Praze Troji, který se stal součástí komplexu Blanka, se vyšplhala na 1,3 miliardy.
A co kdyby řidič naopak naboural do kamionu plného cenného nákladu a ten následně shořel? Jestli vás napadne cenný náklad v podobě deseti nových vozů každý v ceně jednoho milionu korun, tak máte pravdu, že i při totální škodě si vystačíte se základní výší krytí. Dokonce i kdyby kamion převážel desítku nových ferrari nejprodávanějšího modelu California T a celý náklad shořel, byla by to sice pro milovníky aut velká tragédie, ale škoda by se vyšplhala „jen“ na cca 50 milionů korun. Ale máte představu, jaká by byla hodnota, pokud by kamion byl plně naložen nejnovějšími iPhony? Na následující výpočet si raději sedněte.
Tak tedy standardní rozměry návěsu činí 13,6 x 2,45 x 3 metry a rozměry balení iPhonu 7 činí 70 x 150 x 45 mm. Pokud bychom zaplnili každý milimetr ložné plochy, napěchovali bychom kamion 211 555 mobily. Při standardní prodejní ceně 27 590 Kč/ks by hodnota takového nákladu činila neuvěřitelných 5 836 802 000 Kč. Ano, čtete dobře, bezmála 6 miliard, tedy stonásobek hodnoty kamionu plných ferrari. Jistě, při hmotnost 250 gramů za jedno balení mobilního telefonu, bychom kamion více než o 100 % přetížili (vážil by 53 tun, přičemž maximální uvádění zatížení činí 24,5 tuny). Ale i kdybychom ubrali půlku nákladu, stále se pohybujeme v řádu miliard korun. I s dobrou pojistkou nezbývá než doufat, že podobné „předražené“ kamiony cestou nepotkáme a pokud náhodou přeci jen ano, že nedojde na fatální pojistnou událost.
Mnoho lidí přitom netuší, že kvůli zastaralé pojistné smlouvě by při stejné výši roční pojistky mohli dosáhnout na podstatně vyšší pojistné krytí. Na tento typ problému se od loňského roku snaží upozorňovat pojistná služba Suri.cz, on-line revizor smluv. Ta klientům hlídá jejich aktuální smlouvu a pravidelně je upozorňuje, že za své peníze mohou získat více, nebo že stejné pojištění lze u některé z tuzemských pojišťoven sjednat levněji. Z loňského výzkumu Suri.cz vyplynulo, že průměrné stáří automobilových pojistných smluv činí 5 let.
Na základě dosavadních zkušeností lze říct, že motoristé při kontrole svých smluv z oblasti povinného ručení nebo havarijního pojištění dosahují až 30% úspory na pojištění, nebo za stejnou cenu dostávají podstatně lepší produkt. „Takto jsme například pro zákazníka v rámci obnovy povinného ručení získali oproti původnímu pojistnému limitu 35/35 (pozn. první limit se vztahuje na škodu na zdraví či usmrcení, druhý na škody na majetku) u nejmenované pojišťovny mnohem zajímavějších 200/200 za tu samou cenu povinného ručení. U jedné zákaznice se dokonce podařilo nejen snížit cenu pojistného o 300 Kč, ale navíc získat vyšší plnění s úrazovým pojištěním, živlem a zvěří,“ uvádí příklady revidovaných smluv Pavel Jechort, ředitel Suri.cz.