Nedávno jsme v redakci testovali ojetou Škodu Octavia třetí generace a cíleně jsme vybrali lidovou verzi v základní motorizaci 1.2 TSI o papírovém výkonu 63 kW. Zkrátka auto, za které mnoho lidí dalo své vlastní peníze. Všechny detaily brzy rozebereme v samostatném testu ojetiny, ale nyní se podíváme na reálné parametry motoru.
Ojetou Octavii 1.2 TSI z roku 2014 jsme si jako obvykle půjčili v Auto ESA a v době testu měla najeto něco málo přes 61 000 km. Za ojeté auto chtěl prodejce 244 000 Kč. Takže jak si diskutovaný motor 1.2 TSI vede po více než 60 000 km? S tím nám pomohla válcová zkušebna společnosti Dieselpower v pražských Dejvicích, kde obvykle testujeme hlavně nová auta.
Doporučujeme: Pět vozů značky Škoda, ze kterých budou dobré a spolehlivé ojetiny
Jen připomeneme, že podle tabulek má mít čtyřválec v Octavii výkon 63 kW (86 k) v rozmezí 4300 do 5300 min-1. Točivý moment má dosahovat hodnoty 160 Nm v rozmezí 1400 až 3500 min-1. Do testované ojeté Octavie jsme tankovali běžně dostupný benzín Natural 95.
Výsledky nás opravdu překvapily. Ona už pocitově ta Octavia „jela nějak lépe“, ale nečekali jsme, že rozdíl proti sériovému stavu bude takový. Nakonec testovaná ojetá Octavia ukázala na brzdě výkon 78,5 kW (106,7 k) v 6210 min-1 a točivý moment 181,3 Nm v 2190 min-1. Přes 180 Nm měl motor od 2060 do 4000 min-1.
Nástup točivého momentu je to jediné, v čem trochu Octavia pokulhává za udávanými parametry, ale v reálném provozu je motor i pod 1500 otáčkami poměrně pružný a ochotný. Možná vás napadne, že někdo nechal tuhle ojetou Octavii načipovat, ale není tomu tak. „Prověřili jsme software řídící jednotky a je skutečně původní, auto nikdo neupravil,“ říká Adam Bělský ze společnosti Dieselpower.
Doporučujeme: Kolik stojí frajeřina? Luxusní ojetiny za cenu holé Fabie a na kolik vyjde jejich provoz?
Jak je možné, aby měl sériový motor o 25 % výkonu a 13 % točivého momentu víc, než udává výrobce? „Podladěné verze downsizovaných motorů, pokud jsou v dobré kondici, běžně vykazují o trochu vyšší než udávané hodnoty výkonů a točivého momentu,“ vysvětluje Bělský. „Je vidět, že motor testovaného auta je dobře zajetý,“ doplňuje.
Už nedávno testovaná atmosférická Mazda 3 s motorem 2.0 Skyactiv-G ukázala, že s tím stahováním výkonů daňově a cenově zvýhodněných podladěných verzí to není tak horké. Na druhou stranu ani „plnotučné“ verze downsizovaných motorů nestrádají, jak ukázala naše dlouhodobě testovaná Škoda Fabia Combi 1.0 TSI. Té jsme také změřili víc.