Katalyzátory výfukových plynů jsou od nepaměti cílem chmatáků kvůli použitým cenným kovům, především platině. Například katalyzátor starého BMW 320i generace E36 je na našem trhu ceněn více než 10 tisíci korunami, protože zejména katalyzátory vozů z 90. let minulého století jsou kvůli zastaralé technologii plné vzácných kovů.
Současná technologie katalyzátorů již nevyužívá takového množství vzácných kovů jako v minulosti, ovšem nadále jsou zapotřebí v množství, které se zlodějům „vyplatí“.
Kromě katalyzátorů jsou aktuálně u zlodějů v kurzu také akumulátory hybridních aut. Ceněny jsou především kvůli vysoké ceně v případě opravy některého z vadných článků. Například nefunkční baterie hybridních modelů značky Lexus stojí v autorizovaném servisu přes 100 tisíc korun. Proto se zloději nyní zaměřují i na ně. Za jeden bateriový článek dostanou okolo tisícovky.
Že nejde o ojedinělou záležitost, dokládá článek nizozemského magazínu Auto Week. Přinesl informaci o tom, že tamní police nedávno rozbila bulharský gang zlodějů těchto komponentů. Dvojice výtečníků ve svém voze převážela čtyři desítky katalyzátorů neznámého původu, nicméně zabavený kontraband byl pouhým zlomkem ukradených katalyzátorů.
V Nizozemí se jen za loňský rok stalo hned několik stovek případů krádeže katalyzátorů a za posledních pět měsíců stejný čin na území Holandska oznámilo již 800 poškozených. Police uvedla, že nejčastějšími „terči“ jsou Toyota Prius, Honda Civic a Honda Jazz.
Průměrně zručnému nenechavci zabere demontáž katalyzátoru jen několik desítek sekund, u baterií je doba v řádech minut.