Zkušený řidič poráží autonomní řízení. Nesplete si igelitku s kočkou

24.08.2017
1 nový názor
Autor: Redakce

Roboti stále nejsou lepší řidiči než člověk a ještě nějakou dobu to tak zůstane. To je zjednodušený závěr studie vědců z Transportation Research Institute z University of Michigan.

Studie krotí nadšení z nástupu autonomního řízení. Například Tesla u svého nového Modelu 3 láká kupce také na funkci autopilota, jenž dokáže převzít řízení na dobře značených dálnicích. Daimler s vozem Mercedes-Benz třídy S má od roku 2018 zvládnout jízdu i přes město v poloautomatickém režimu, kdy může zpomalit před zatáčkou, bude mít lepší funkci přejíždění z pruhu do pruhu. I další firmy (Google, GM, Uber a další) mohutně investují do autonomních technologií a stále testují v provozu.

Zkušení řidiči mohou zůstat v klidu, o práci zatím nepřijdou. Člověk stále disponuje lepšími smysly než roboti. Ti nerozumí světu v provozu tak dobře jako lidé se zrakem, sluchem a mozkem, jenž dokáže analyzovat situaci okolo automobilu.

„Budete asi ve větším bezpečí v autonomním vozidle, pokud vám je šestnáct nebo devadesát let. Ale mnohem bezpečnější jízda bude s pozorným a zkušeným řidičem středního věku než v autonomním voze,“ řekl jeden z autorů výzkumu Brandon Schoettle časopisu Wired.

Bizarní situace řeší člověk lépe

Samozřejmě to neplatí pro neopatrné řidiče, ty, kteří řídí pod vlivem alkoholu a drog, řidiče unavené a nesoustředěné, nebo se špatným zrakem. Autonomní vozidla během testování dosahují konzistentních výsledků, ale často doplatí na nezvyklé nebo přímo bizarní situace. Například senzory nerozliší, zda se auto má vyhnout kočce, nebo se jedná jen o igelitovou tašku (připomínající kočku) a není třeba nečekaně brzdit, nebo ji objíždět. Zkušený řidič takové situace zvládá lépe.

Stejně tak umí přečíst i dlouhé nápisy na dopravním značení, nebo umí improvizovat, když značení chybí. Pokud před osobním autem stojí větší vůz, může řidič vyhlédnout z okénka a zjistit, co se okolo děje a co v dopravě způsobilo komplikace. Lidé také umí lépe rozlišit konec objektu a začátek jiného.

Zkráceno. Kompletní článek najdete na Euro.cz 

jouda (neregistrovaný)
Jestli auto brzdí před kočkou, cikánem, muslimem apod., tak takové auto nechci. Pak vznikají mnohem nebezpečnější situace: ze zadu to do mě někdo napálí, cikán někoho vykrade, muslim se někde odpálí. Prostě není logické před někým takovým brzdit.
  • Našli jste v článku chybu?