Dopravní zklidňování patří v posledních letech mezi oblíbené činnosti některých českých měst. Například v Praze se staví cyklopruhy na silnicích, aniž by se magistrát ptal místní radnice, zda se zásahem souhlasí. Výsledkem jsou pak v mnoha případech hustší doprava či tvorba zácpa na místech, kde předtím byl volný průjezd. I taková opatření mají řidiče vylákat z jejich aut a donutit je místo toho k používání kola nebo hromadné dopravy.
Něco podobného se děje i ve Velké Británii. Tamní ministerstvo dopravy vyčlenilo 250 milionů liber (sedm a čtvrt miliardy korun) do programu podpory cyklistické a veřejné dopravy. O peníze se mohou hlásit města, která chtějí domalovat cyklopruhy nebo přestavět své místní komunikace tak, aby pomohly k dopravnímu zklidňování. To se logicky nelíbí Alianci britských řidičů (ABD). Informoval o tom magazín Auto Express.
ABD upozorňuje, že v době koronavirové pandemie je kontraproduktivní bojovat proti automobilové dopravě. Auta jako taková jsou totiž nejlepší formou pro cestování s udržováním sociálního odstupu. Navíc úpravy silnic, zejména v Londýně a dalších větších městech, zahušťují provoz. V závěru je pak problematické nejen pro kurýry, sociální pracovníky, ale i složky záchranného systému dorazit včas do cíle.
„Jsou pak lidé, jejichž trasa se kvůli takovým opatřením prodloužila i o hodinu. A to jen v rámci lokálních cest. Existuje mnoho starých a nemocných lidí, invalidů, kteří potřebují používat auto,“ upozornil Roger Lawson z ABD s tím, že úpravy, které mají vést k preferenci cest na kole nebo MHD jsou diskriminační.
Aliance nyní zvažuje, že pošle celý případ k soudu. Chce napadnout fakt, že města používají při přestavbě komunikací vyhlášky určené jen k dočasným úpravám. To proto, aby je bylo možné rychleji schválit a aby tak dosáhla na dotaci.
Existují ale i opačné názory. „Náš nedávným průzkum ukázal, že řidiči chtějí více jezdit na kole a že jim nevadí využívání peněz pomocí těchto opatření,“ oponuje Edmund King, prezident britského AA, což je obdoba Autoklubu ČR.