Občas Skoro pořád to vypadá, že policie nemá na práci nic jiného než měření rychlosti. Radary rostou po ulicích jako houby po dešti, policisté si nakupují neoznačená auta za peníze vybrané na povinném ručení, aby je opět použili zejména k měření rychlosti, ministerstvo dopravy v jednom kuse hovoří o kontrole rychlosti a do toho všeho občas přijde akce typu Speed Marathon, zaměřená na ...(chvilka napětí)... měření rychlosti. Speed Maraton 2018 proběhne zítra, tedy 18. dubna. Policie bude měřit všude možně. Počasí navíc bude téměř letní, takže se budou pořizovat záznamy o přestupcích jedna radost.
Stejně jako v minulosti mohla i tentokrát veřejnost pomoci policistům s výběrem míst, kde by se mohlo vybrat hodně peněz. Vítězná místa policie zveřejnila v tabulce, kterou si můžete stáhnout zde. Na každém stanovišti bude některá z hlídek minimálně hodinu a tam, kde se urodí více pokut, by se mohli policisté později vracet opakovaně (nebo se tam rovnou postaví úsekový radar). Proč tohle všechno? No samozřejmě, je potřeba zvyšovat bezpečnost. A také vybírat peníze.
Doporučujeme: Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Pro běžného řidiče jde ale spíše o bezdůvodné otravování života, které bezpečnosti rozhodně nijak nepomůže. Konstantní důraz na hlídání tachometru dělá z řidičů nesvéprávné ovce, které si hledí pouze toho, aby nejely více než 50, 90 nebo 130 km/h a nic jiného je nezajímá. Že je řízení komplexní činnost a že existují situace, kdy můžete jet po dálnici zcela bezpečně klidně 250 km/h, ale jindy není bezpečných na stejném úseku ani 100 km/h, to se jaksi opomíjí. Při řízení je přitom ze všeho nejdůležitější používat mozek, myslet za ostatní a předvídat, co se asi tak za aktuálních podmínek může stát.
Protože akce typu Speed Marathon nepovažujeme za příliš smysluplné, žádné krásné místo s velkým potenciálem výběru pokut jsme policii prostřednictvím její chytré aplikace nesdělili. Zato bychom měli jiný tip. Tip, který také zaručeně přinese slušné finanční prostředky, také nebude stát příliš velké úsilí a hlavně bude pro normální řidiče opravdu užitečný.
Vyrazte na dálnice a pokutujte nesprávnou jízdu v pruzích
O bezdůvodné jízdě v jízdních pruzích na dálnicích nebo víceproudých komunikacích toho bylo napsáno hodně. Je to bezesporu jedna z nejotravnějších chyb, se kterými se můžete na silnicích setkat, protože se takto zbytečně vytváří kolony a snižuje kapacita komunikací. Chcete příklad? Představme si tříproudou dálnici, ještě navíc se stoupacím pruhem. První pomalu jedoucí kamion stoupací pruh nevyužije. Druhý kamion jedoucí o 5 km/h rychleji ho začne jen velmi pomalu předjíždět a ze silnice, která původně měla čtyři pruhy, je pro osobní auta rázem okreska s jedním jízdním pruhem, protože tyhle dva kamiony začne někdo pomalejší předjíždět rychlosti 110 km/h. Podobné situace se u nás dějí naprosto běžně.
Doporučujeme: Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život
Policie o tomto problému ví, třeba Česká televize se tomuto tématu věnovala v roce 2016. Jenže praxe nenasvědčuje tomu, že by se policisté na tento nešvar nějak důsledněji zaměřili. Asi jim chybí motivace, takže jsme se rozhodli, že jim tuto motivaci poskytneme. Od začátku roku jsme na úseku D1 od pražského Chodova po Exit 15 (ten má z velké části tři pruhy v každém směru) při našich občasných jízdách počítali řidiče, kteří nesprávně používali jízdní pruhy. Výsledky jsou celkem zajímavé.
Ve směru do Prahy jsme v různé dny a různé časy jeli šestnáctkrát, v opačném směru patnáctkrát. Počet řidičů nesprávně jedoucích v pruzích byl v nejlepším případě na tomto úseku 6, v nejvytíženějších dnech klidně i 21. Celkový průměr je 11 řidičů nesprávně používajících jízdní pruh ve směru do Prahy a 14 řidičů ve směru z Prahy během jedné jediné jízdy. Většinou jde o případy, kdy řidiči jedou v prostředním pruhu a neobtěžují se zařadit do pravého. Paradoxně je tohle chování dost často vídané i ve večerních hodinách, kdy je provoz slabší, ale řidiči zřejmě mají rádi více prostoru kolem sebe a připadá jim to tak bezpečnější.
Ve zmíněné reportáži české televize policisté uvádějí, že toto jednání většinou řeší pouze domluvou. Tomu se dá věřit – vzhledem k tomu, jak často lze podobné případy na silnicích potkat. Pokud dojde na pokutu, není nijak závratná. V ČT bylo uvedeno, že za rok 2016 policie rozdala v úseku Mirošovice-Praha, který má 34 km, 564 pokut, kdy celkově vybrala 350 000 Kč. Z toho vychází průměr 620 Kč na jednoho řidiče. Jenže to je neuvěřitelně zahozený potenciál.
Doporučujeme: 5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů – Jste jedním z nich?
Náš sledovaný úsek měl pouze 15 km a průměr 11 řidičů ve směru do Prahy a 14 řidičů v opačném směru se týkal pouze jedné jediné jízdy. Kdyby sem policie vyrazila, může si doslova vybírat, koho zastaví, ne čekat, jestli někdo náhodou zapomene. Když vezmeme v potaz uvedený průměr 620 Kč, pak je zde potenciál na necelých 7000 Kč za jednu jízdu do Prahy a téměř 9000 Kč ven z Prahy. Nebo jinak. Řekněme, že policie udělá akci a nasadí 10 hlídek, přičemž jedna by dokázala obstarat tři řidiče za hodinu. Vzhledem k tomu, jaký je průměr na jednu jedinou cestu, by se i takový počet hlídek bez problému uživil. Osmihodinový provoz jedné hlídky by tedy přinesl 24 pokut, což nám dohromady dává při zmíněném nízkém průměru (620 Kč) pokut 15 000 Kč na jednu hlídku. Kdyby jich operovalo na tomto úseku 10, rázem jsme na 150 000 Kč za jeden den. A kdyby chtěli být policisté přísní, mohli by rozdávat pokutu třeba 1000 Kč a hned by bylo na světě pěkných 240 000 Kč za jeden den.
Jistě, policie možná nemá tolik neoznačených aut, ale to vůbec nevadí. Někteří řidiči totiž snad ani nevědí, že se má jezdit v pravém pruhu a že ty ostatní by měli využívat pouze k předjíždění, takže by své tři pokuty za hodinu jistě vybral i normální policejní automobil.
No řekněte, není to ideální projekt? Policie by vybrala peníze na pokutách, opravdu udělala něco pro bezpečnost a plynulost provozu a na dálnicích by se jezdilo lépe. Jenže místo toho se bude pořádat další den hromadného měření rychlosti, který nevyřeší vůbec nic.