Rozumně se letos zachovali řidiči, kteří přezutí na letní pneumatiky o něco odložili, nyní by však už s výměnou neměli otálet. „Velikonoce sice letos ještě překvapily sněhovou nadílkou, ale nepřezout vůz na letní pneumatiky ani na nadcházející prodloužený víkend by už asi nebylo rozumné. Při vyšších teplotách totiž nejsou zimní pneumatiky jen nepohodlné a neekonomické, ale - a to hlavně - nebezpečné,“ říká marketingový manažer společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech Boris Tománek.
Na českých silnicích často nebývají vozidla se zimními pneumatikami žádnou výjimkou, ani když už je jaro v plném proudu. Někteří řidiči nezvládají zajet včas do servisu na přezutí, jiní si je nechávají na voze z neznalosti. Pořád se ovšem ještě najdou i tací, kteří se zcela mylně domnívají, že jim zimní pneumatiky konstruované na extrémní podmínky mohou zaručit vyšší bezpečnost i v létě. „To je samozřejmě veliký omyl,“ dodává Boris Tománek.
Zimní pneumatiky jsou za určitých podmínek povinné až do konce března, ale hned počátkem dubna - nebo když průměrné denní teploty překonávají doporučenou hranici 7°C - je správné opět přezout na letní. Měkčí směs a vysoký počet lamel zimních pneumatik mají totiž v teplejším počasí za následek větší hlučnost, vyšší počet záběrových hran se zase projevuje negativně na hodnotě spotřeby. Při vyšších teplotách se zimní pneumatiky navíc přehřívají, což zapříčiňuje prodloužení brzdné dráhy.
„Jezdí-li řidiči v létě na zimních pneumatikách, nejenže si zbytečně opotřebovávají dezén, ale navíc má jejich vůz zbytečně vyšší spotřebu, při dešti je hůře ovladatelný a jízda je za každého počasí výrazně méně pohodlná. Pro co nejrychlejší výměnu za letní pneumatiky však hovoří zejména vyšší bezpečnostní rizika při jejich používání v létě, konkrétně jejich významně delší brzdná dráha,“ vysvětluje Boris Tománek.
Přestože se totiž zimní a letní pneumatiky na první pohled tvarem ani vzhledem příliš neliší, mají zcela jiné jak složení směsi, tak i dezén běhounu. V létě se jezdí zpravidla rychleji a často na mokru, někdy dokonce i ve velmi hustém dešti, a přesně takovým podmínkám je konstrukce letních pneumatik přizpůsobena. Tvrdší směs a běhoun s širokými obvodovými drážkami jim při letních podmínkách propůjčují daleko lepší bezpečnostní parametry. Pokračující výzkum a vývoj nových technologií a postupů přitom rozdíly mezi pneumatikami pro konkrétní určení za specifických povětrnostních a teplotních podmínek různých období roku dále zvětšují.
Desítky litrů vody za sekundu
Přezutím na letní pneumatiky ve správnou dobu ovšem doporučení společnosti Goodyear nekončí. Velmi důležitá je před letní sezónou také kontrola fyzického stavu celého pláště a hloubky dezénu pneumatiky. I když nové letní pneumatiky mívají hloubku dezénu zhruba 8 milimetrů, jeho minimální hloubku česká legislativa stanovila na 1,6 milimetru. Při této krajní hodnotě však již pneumatiky nemusejí zajistit potřebnou přilnavost při jízdě po mokrém povrchu, protože při skutečně hustém dešti musí odvádět do stran enormní množství vody. Například je-li na vozovce zhruba půlcentimetrová vrstva vody, musí se pneumatika o šířce 205 milimetrů při rychlosti 130 km/h vypořádat se zhruba 35 litry za sekundu.
Stáří pneumatik je relativní údaj
„V neposlední řadě užitné vlastnosti pneumatik ovlivňuje i jejich stáří,“ připomíná dále Boris Tománek. Informaci o datu výroby pneumatik obsahuje kód DOT, vyražený na jejich bočnici. „Při dodržení správných podmínek skladování si nová pneumatika zachovává své původní vlastnosti několik let, ale v praktickém provozu se již její maximální životnosti pohybuje kolem pěti let. A užitná životnost je stejně důležitým argumentem pro pořízení nových pneumatik jako opotřebení jejich dezénu. Jde přece o to nejdůležitější – o bezpečnost naši, i našich blízkých,“ zdůrazňuje Boris Tománek.