PAL-V Liberty je první sériové létající auto. Uletí až 400 km a stojí 13 milionů

3 nové názory
Autor: Redakce
  • Ženevský autosalon přinesl také první sériově vyráběný létající automobil 

  • V principu jde o podobný stroj, jaký vznikl už dříve v Přerově 

  • Dolet je až 400 km, maximální rychlost letu je 190 km/h

  • Pohon zajišťují dva motory Rotax, při jízdě je využit pouze jeden 

  • Holandská společnost PAL-V už registruje zhruba stovku zájemců 

  • Základní provedení Sport stojí 7,6 milionu korun, za lepší verzi Pioneer Edition zaplatíte 13 milionů 

Ano, i létající automobily byly (a stále jsou) na autosalonu v Ženevě k vidění. Kromě konceptu Airbus představujícího vizi využití obřích dronů došlo také na mnohem reálnější verzi. Stroj PAL-V Liberty totiž není žádný koncept ani sci-fi. Je to oficiálně schválený automobil schopný letu, který si můžete také koupit. Údajně jde o úplně první sériově vyráběné létající auto na trhu. Holandská společnost už eviduje zhruba stovku zájemců.

Doporučujeme: Ženeva 2018 — Isetta, Jaguar XJ6, Lancia Stratos a Ruf SCR aneb staré ikony v novém

V principu jde o velmi podobný stroj, jaký vznikl už dříve v Přerově. Tedy o vírník. Pro pohyb vzduchem vpřed je využívána zadní tlačná vrtule, zatímco tu horní roztáčí proudění vzduchu.

Při letu PAL-V Liberty používá dva spalovací motory Rotax, každý o výkonu 73 kW. Nejvyšší rychlost je podle zástupců společnosti 190 km/h, technické údaje slibují o 10 km/h nižší maximum. Dolet činí 400 km, přičemž Liberty si v nádrži ponechá ještě rezervu, která by stačila na další půl hodiny letu, aby bylo možné odjet z letiště po silnici. Rezerva v praxi znamená 100 až 150 silničních kilometrů.

Na silnici jezdí PAL-V Liberty pouze na jeden motor, který pohání přes pětistupňovou manuální sekvenční převodovku kola zadní nápravy. Díky stolitrové nádrži a relativně rozumné spotřebě ujedete na jedno tankování přes 1300 kilometrů. Navíc by to neměly být nudné kilometry, silniční řízení prý bude zábavné. Kromě jiného díky tomu, že se karoserie naklání do zatáček jako motocykl. Kokpit pojme dvě osoby a něco málo zavazadel. Zavazadelník se nachází v prostoru za hlavovými opěrkami. Dostanete se do něj z opačné strany, než je umístěné víčko nádrže.

PAL-V-12 Vystavený červený exemplář je úplně první, který byl sestaven. Než se naplno rozběhne sériová výroba, ještě bude postaveno sedm testovacích kusů
PAL-V-10 Pilotní licence vás nemine, což nakonec naznačuje i pohled do interiéru. Ten je dvoumístný, zavazadelník najdete v prostoru za hlavovými opěrkami

Ani Pal-V Liberty vám neumožní jednoduše odletět z dopravní zácpy. Jednak zákony neumožňují startovat do vzduchu z míst, ze kterých se vám zrovna zachce, jednak příprava pro let vyžaduje pět až deset minut. Navíc Liberty potřebuje pro vzlet plochu širokou 20 m a dlouhou 90 až 200 m. Před odletem musíte manuálně sundat kryty vrtulí a vrtule  následně rozložit. Hydraulika pak obstará vztyčení střešní vrtule a zvednutí podvozku.

Doporučujeme: Chtěli byste létající auto teď hned? Tak si ho kupte. Stojí 115 milionů

Vývoj létajícího auta trval zhruba deset let. Finální montáž bude probíhat v Nizozemsku, díly ovšem budou pocházet od různých dodavatelů. Vystavený červený exemplář je úplně první kus, který byl postaven, takže se ještě dolaďují detaily. Během zhruba měsíce by měly vzniknout další dva kusy a následovat bude ještě pět exemplářů. Až poté odstartuje sériová výroba (takže tvrzení o prvním sériově vyráběném létajícím autě je trochu v uvozovkách).

PAL-V-9 S rozměry 4 m na délku, 2 m na šířku a 1,7 m na výšku jde o stroj velikosti běžného auta. Jednou z výhod je fakt, že nemusíte platit za stání na letištích, ale své Liberty můžete uklidit do běžné garáže. Bez nákladu stroj váží jen 664 kg

Objednávky ovšem už můžete podávat. K dispozici jsou dvě verze. Pioneer Edition (na fotkách) stojí v přepočtu zhruba třináct milionů korun, levnější Sport vyjde na necelých osm milionů. Základní technika je v obou případech stejná. Edice Pioneer přidá maximální výbavu, odhalený karbon a možnost upravit stroj podle vlastních představ.

PAL-V Liberty údajně zákazníkům přinese nebývalou míru svobody pohybu. Budou moci létat, za špatného počasí nebudou muset sedět na místě, ale pojedou po silnici, nebude potřeba řešit, jak se dostat do cíle cesty po přistání a tak podobně. Liberty navíc nemusí parkovat na letištích, což ušetří další poplatky. S rozměry 4 m na délku, 2 m na šířku a 1,7 m na výšku se bez problémů vejde do běžné garáže.

Mezi stovkou prvních zájemců údajně není nikdo z České republiky, takže tento stroj v akci zatím asi jen tak neuvidíme.

Zdeněk Starý (neregistrovaný)
Tak první rozhodně není. První létající auto, které obdrželo registrační značky pro provoz na běžných komunikacích vzniklo v Přerově a je to vírníkoauto Nirvana Systems. https://auto.idnes.cz/letajici-auto-prerov-virnik-d1n-/automoto.aspx?c=A170403_120527_automoto_fdv Dalším v pořadí byli slováci se svým AeroMobil. Navíc již v roce 2013 létali s oficiálním prototypem. Takže si nejprve nastudujte informace, než budete dělat reklamu Holanďanům.
Tom (neregistrovaný)
Tohle bude na prd auto a jeste vic mizerny vrtulnik. Neverim, ze to nekdo soudny koupi.
david (neregistrovaný)
Nejsem odborník ale není tohle spíš už moderní ultra vrtulník
  • Našli jste v článku chybu?