Den před Velikonočním pondělím opustil svět motorsportu jeden z nejvýraznějších a nejobdivovanějších závodníků všech dob. Sir Stirling Moss zemřel ve věku 90 let v kruhu svých nejbližších.
Stirling Moss byl ve světě rychlých kol dlouhodobě označován za nejlepšího pilota formule 1, který nikdy titul Mistra světa nezískal. V královně motoristického sportu Moss působil v letech 1951 až 1961. Od roku 1955 se čtyři ročníky po sobě umístil na druhém místě, posléze skončil třikrát v řadě třetí.
Stirling Moss byl uznáván nejen pro své mimořádné řidičské schopnosti, ale také pro jedinečný charakter, díky němuž se stal pro mnohé slavné budoucí jezdecké superhvězdy vzorem. Jeden příklad hovořící za všechny: V roce 1958 Moss opět bojoval o titul Mistra světa F1, tentokrát se svým kamarádem a krajanem Mikem Hawthornem. Ten po Velké ceně Portugalska čelil hrozbě diskvalifikace za start roztlačením poté, co dostal „hodiny“ a zhasnul mu motor. Moss se ho před maršály zastal, protože roztlačení a start motoru proběhl mimo závodní dráhu, což zakázáno nebylo. Hawthorn tak díky jeho intervenci nebyl ze závodu vyloučen a zůstal na druhém místě, čímž Mosse v celkovém součtu o jediný bod předstihl. A to navzdory faktu, že Moss vyhrál čtyři závody, zatímco Hawthorn pouze jeden. Rok nato opět bojoval o titul, ale v posledním závodě na Floridě ho zradil motor.
Přestože nikdy nezískal titul v F1, do historie motoristického sportu se zapsal zlatým písmem v roce 1955, kdy s motoristickým novinářem Denisem Jenkinsonem v roli navigátora zvítězil na Mille Miglia, nejtěžším vytrvalostním závodě světa. Bylo to za volantem Mercedesu 300 SLR s osmiválcem z monopostu W196, jehož výkon převyšoval 300 koní.
Stirling Moss pocházel ze zámožné rodiny. Začátky však rozhodně neměl lehké, protože jeho otec, uznávaný londýnský zubař, měl pro synovu vášeň pramálo pochopení. Kromě toho dlouho nevěřil, že by se takovýmto „bohémským“ povoláním dokázal vůbec uživit. Jenže jak už to v životě chodí, Moss nejen svému otci, ale i celému světu ukázal, že se pro závodění narodil. Poté, co zjistil, jak obrovsky talentovaný jeho syn je, mu otec na začátku 50. let minulého století koupil špičkové závodní Maserati 250F a Stirlinga začal plně podporovat.
Kromě 16 vítezství ve Velkých cenách F1 si připsal dalších 196 vavřínů. Toto číslo je ještě působivější v kontextu celkového počtu startů, kterých bylo necelých šest stovek. Moss tak vyhrál více než třetinu všech závodů, v nichž se postavil na startovní rošt!
Kariéru jezdce F1 mu ukončila těžká nehoda v Goodwoodu v roce 1962, po které ležel měsíc v kómatu a půl roku byl částečně ochrnutý. Ani po tak těžké nehodě ale se závoděním nepřestal a až do roku 2011 se pravidelně účastnil okruhových závodů, především s historickými vozy.
Poslední roky se Stirling Moss, jenž byl v roce 2000 povýšen do stavu rytíře, a tudíž mohl používat titul Sir, zcela stáhl z veřejného života. Jeho zdravotnímu stavu zasadila velkou ránu infekce z roku 2016, se kterou strávil přes čtyři měsíce v nemocnici.
„Zemřel tak, jak žil, a vypadal u toho skvěle. Prostě usnul. Zavřel oči a bylo to,“ řekla listu Daily Mail Mossova třetí manželka Susie, s kterou se oženil v roce 1980.