Top manažerské sedany jsou kategorií, na které jednotlivé automobilky hrdě prezentují své nejnovější technologie. Ty se postupem času dostanou i do menších modelů. Audi A8, BMW 7 nebo Mercedes-Benz třídy S přinesly do automobilového průmyslu řadu zajímavých novinek. I proto je vždy jejich premiéra velkou událostí. A nejinak je tomu nyní, kdy Suttgart předvádí novou generaci svého „Eska“.
Nový Mercedes-Benz S vypadá na první pohled spíš jako větší facelift než nová generace. To už ale u luxusních vozů bývá zvykem, což dokazuje i úterní premiéra nového Rolls-Royce Ghost. Auto se ale chlubí delší přídí, novou maskou chladiče i světlomety a splývavější zádí, kterou zdobí diodová brzdová světla. Jejich styl se podobá třeba sedanu-kupé CLS. Myslelo se na aerodynamiku, třeba i díky upraveným zpětným zrcátkům nebo elektricky zapouštěným klikám má nové „Esko“ koeficient odporu vzduchu jen 0,22. To je skvělá hodnota, například Tesla Model S nabízí 0,24.
Třída S proti minulé generaci také narostla na délce. Nově ji v základním provedení naměříte 5179 mm, což je o 54 mm víc než dřív. Mercedes hned nabídne i prodlouženou variantu s délkou 5289 mm. V obou případech pak bude mít vůz kufr s objemem 550 litrů, což je o 20 litrů víc. Ne, že by na tom až zas tak záleželo.
Místo baroka obří displej
Největšími změnami ale prošel interiér. Dalo by se říci, že s tím minulým už má jen pramálo společného. Barokní oblé tvary masivní palubní desky nahradil vzdušný prostor. Palubní deska teď působí jednolitě, navíc přechází do dveřních panelů. Můžete si navíc tuto plochu patřičně ozdobit luxusním dekorem, ať už půjde o klavírní lak, dřevo nebo třeba uhlíkové vlákno.
Oči všech ale napoprvé bezesporu spočinou na gigantickém displeji uprostřed. Dotyková obrazovka nemá až zas tak velkou úhlopříčku – 12,8 palce, oproti širokoúhlým displejům ale svým tvarem nabízí zřejmě více místa. Je základnou pro známý systému MBUX v nejnovějším provedení, který umí hlasově reagovat na téměř tři desítky jazyků. Schovala se sem také řada funkcí včetně ovládání klimatizace. Celkem nová třída S potřebuje o 27 méně tlačítek než její předchůdce. Displej je OLED, což slibuje ostřejší barevné zobrazení.
Další zajímavou novinkou je head-up displej s vloženou realitou. Ten funguje obdobně jako například v úterý odhalené Škodě Enyaq. Zobrazuje pokyny jakoby nad silnici a tím pomáhá řidiči, aby se na cestě jen ta neztratil. Obrazovka před řidičem má pak úhlopříčku 12,3 palce a oplývá také jemnou grafikou. Nabídne hned několik režimů zobrazení a spolu s nimi se bude proměňovat i atmosféra na palubě. Mercedes k tomu využije nejen perfektně zpracované ambientní osvětlení, ale třeba i uklidňující tóny vyluzované 30 reproduktory a čtyřmi subwoofery luxusní soustavy Burmester.
„Esko“ je autem, ve kterém majitelé jezdí nejen za volantem, ale i na VIP místě vzadu vpravo. Proto se automobilka zaměřila i na pohodlí těchto cestujících. K dostání bude varianta s kabinou pro čtyři, kdy bude zadní sedadla dělit panel s mnoha zajímavými funkcemi. Také se z něj bude vysouvat konferenční stolek. VIP budou mít displeje pro vlastní zábavu, polohovatelné křeslo a možnost také hlasově ovládat systém MBUX.
Šestiválec, osmiválec, hybrid
A jak je to s motory? Bude jich celá řada, Mercedes zatím potvrdil jen několik. Základem nabídky by se měl stát řadový benzinový šestiválec s třílitrovým objemem doplněný o 48V síť a startér-generátor. Nabídne výkon 367 koní a prodávat se bude pod označením S450 4Matic. Spojen by měl být s devítistupňovou automatickou převodovkou. Stovku dá za 5,1 sekundy. Ta je připravena i pro druhou motorizaci, tedy model označený jako S500 4Matic. Ten bude pohánět dvojitě přeplňovaný V8 o výkonu 434 koní. Z nuly na 100 km/h by měl zrychlit za 4,9 sekundy.
Automobilka ale nezanevřela ani na dieselové motory. Na trh se vrátí populární S 350 d buď jako zadokolka, nebo s pohonem všech kol 4Matic. Bude mít 286 koní a 600 Nm točivého momentu. Slibuje akceleraci z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy. Silnější S 350 d pak nabídne 330 koní a „krouťák“ 700 Nm. Stovka padne za 5,4 sekundy. V blízké budoucnosti se objeví i plug-in hybridní motorizace.
O pohodlné cestování se postará nejen nastavitelný vzduchový podvozek, ale třeba i natáčení zadní nápravy, které usnadní manévrování s velkým sedanem. Inženýři pracovali i na odhlučnění interiéru. Vše nasvědčuje tomu, že nová generace Mercedesu třídy S tu odcházející nezahanbí.