Peter Slunčík (neregistrovaný)
Dobře sice nevypadá, ale pokrok to byl. Komuinistické prasata zničilo monoho dobrého, zejména tvořivost lidí. Na škodovku nedám dopustit. Š 120L v provedení LS - 217 000 km bez generálky. Uměl jsem jezdit za krásných 6 litrů... Š 1000 MB, z 21.8.1968 a Š RAPID 136 - mám dodnes...
Jura Jurax (neregistrovaný)
Ale jo, jezdit se s tím dalo - koneckonců nic jiného tak levného kromě trabantů nebylo, takže jeden byl rád, že se zmohl na auto - ale holt koncepce byla zastaralá, jízdní vlastnosti nebyly nejlepší, 110 i 120 co jsem měl se přehřívaly, nebyly náhradní díly a o servisu raději nemluvit ... akorát to dobře šplhalo do zasněženého kopce. Ale zase to žrala rez - teprve až řada 105/120 měla slušnější protikorozní ochranu, ovšem proti dnešku - mám Octavii I - se ani ta nedá srovnat. I favorit docela slušně reznul ...
Stanislav (neregistrovaný)
Konečně snad ti zaslepení fanatičtí obhájci škodovek 120 apod. pochopili, že koncepce "vše vzadu" nebyla úmyslná vychytávka, aby ta jejich škodárna měla parádní jízdní vlastnosti (hahaha), že to nebyl žádný přínos automobilismu, žádná extravagance ani originalita ale jen a pouze neschopnost soudruhů postavit auto s předním pohonem. Oni by ho tak rádi, ale nebyl tu nikdo, kdo by to uměl. Proto ta anachronie "vše vzadu" od které pomalu celý automobilový svět ustoupil, a v rodinných vozech 80-tých let se nevyskytoval vůbec. Jo, a náhon má mlýnské kolo Auta mají pohon.
rrren9 (neregistrovaný)
Nebál bych se toho neuměl a rozporoval bych to rádi. Byla to doba, kdy vše bylo řízeno stranou, tedy i potřeby pracujících, jak se tehdy říkalo lidem. A soudruzi rozhodli, že Š1000MB, mimochodem tehdejší době odpovídající konstrukce karoserie a velmi moderní konstrukce motoru, nebude nahrazena novým typem, ale jen faceliftem Š100-110. Protože pracujícím v ČSSR takové auto stačí. Také nemuseli mít nic. Š100-110 bylo značně nemoderní auto, jeho nemodernost se projevila ztrátou trhů, které získaly vozy Š1200, Octavia a Š1000MB. No a stejně to dopadlo se Š105-130. Než soudruzi rozhodli o vývoji pozdějšího Favorita stále vážně zvažovali o dalším faceliftu původní tisícovky.Že by se nenašlo dost konstruktérů navrhnout moderní auto si nemyslím, že by se nenašlo dost technologů schopných moderní auto seriově vyrábět si také nemyslím, ale komunistická vrchnost nechtěla.
Robert (neregistrovaný)
Píšeš naprosté nesmysly, je vidět, že jsi ten článek nebyl schopen ani přeslabikovat do konce. Hahaha. Lidé, kteří by u nás uměli už tehdy vyrobit auto s pohonem předních kol tu samozřejmě byli, jenže v té době u nás nebyla továrna, která by vyráběla kloubové hřídele a jelikož z finančních důvodů nebyl možný import ze zahraničí, (a to ani z tehdejší NDR, kde samozřejmě auta s předním pohonem v té době již vyráběli, viz. Trabant) se přistoupilo ke koncepci vše vzadu. Ta navíc na přelomu 50. a 60. let, kdy se embéčko vyvíjelo, byla ve světě moderní a používalo ji mnoho výrobců, dokonce i v USA Chevrolet Corvair. Také proto Š 1000MB v roce 1964 kdy se začala vyrábět, byla naprosto srovnatelná se západoevropskými značkami ve své třídě. Zrovna tak Tatra 613 byla v době svého vzniku v uvolněné atmosféře konce 60. let rozhodně nebyla plánována jen jako auto pro papaláše, ale bylo s ní počítáno i s coby podstatným exportním artiklem, proto také Tatra investovala peníze nejen do čtyřdveřové limuzíny, ale i do vývoje kupé, které se mělo stát zdrojem deviz. Teprve po začátku normalizace bylo vydáno rozhodnutí, že 613 nebude určena (na rozdíl od 603, kterou bylo možno zakoupit v Mototechně i jako vozidlo pro běžné motoristy, ačkoliv její vysoká cena tuto možnost téměř vylučovala) k prodeji obyvatelstvu a plán exportu byl zrušen, jelikož by to znamenalo další velké náklady v podobě vybudování servisní a prodejní sítě v západní Evropě, takže kupé bylo odsouzeno zůstat jen prototypem.
Karl (neregistrovaný)
Peníze byly, ale jen ty "socialistické". Dotiskli by je, stejně jako dnes. Měny RVHP byly "podloženy prací", jak se říkalo (a sovětský rubl hovnem). Ale nedostávalo se deviz - to byl ukrutný problém socialistického tábora. Takže homokinetické klouby na přední pohon by se musely nakupovat za devizy - a to prostě neprošlo ...
Filip (neregistrovaný)
Stanislav 25/12/2016 at 18:44 odpověď zajmalo by mě, jaké auto sám máte?? škoda 120 je originální auto a né neschopnost soudruhů!! Má to nevšední jízdní vlastnosti a lepší než favorit. To, že se nevyrobily krásná auta v minulosti je jen díky rusákům a fanatickým komunistům, kteří jim lezli ...( možná i vy sám) a i v součastné době se spousta aut nevyrobí, kvůli politickým systémům a vedením koncernu za záminkou konkurence. Pokud jste nevlastnil škodu s motorem a pohonem vzadu, tak nesuďte něco, když nevíte o co jde. Děkuju za pochopení
moje jméno (neregistrovaný)
Je otázkou, co si představujete pod pojmem nevšední jízdní vlastnosti... Pokud myslíte super přetáčivost a trakčnost do kopce na sněhu, tak máte pravdu. Vše ostatní ale byla naprostá katastrofa, počínaje 12ilitrovou chladicí kanalizací, nezřízeným kraválem uvnitř a konče špatnou směrovou stabilitou a náchylností na boční vítr. A vlastnosi lepší než Favorit ?? Vy jste se snad probudil s rukou v nočníku ! To prostě nemůžete myslet vážně, jinak Vás jsem nucen považovat za nesvéprávného.
Jirka (neregistrovaný)
Pane Stanislave, mám 65let najeto hrubě přes milión km (bus +osobák) a můžu říct, že byl v té době pohon s agregátem vzadu ten nejlepší. Jezdil jsem hodně lyžovat, a nikdo nevyjel pod kopec , jedině Š-1000 MB ( nevyjel-žigulík s náhonem na zadní kola, ani Dácia-s předním náhonem). Takže, v té době (neeksistovaly žádne asisteny prokluzu, ani uzávěrky a pod.) to byly super auta. A jinak vlastním Porsche. Zakázal bych kromě ABS montovat do vozů všechny asistenty, které umožňují, aby s auty jezdili debilové.
Karel (neregistrovaný)
O embéčku se zadním pohonem se pěly báchorky ale do žigulíka stačilo dát do kufru cca 30 kg zátěže a nechával za sebou všechny škodovky. A důvod škodovka měla slabý motor a malý krouťák. V hlubším sněhu neměla na žigulíka nárok. Obě vozidla jsem měl a najezdil s nimi 300 tis. km. A využitelnost pro rodinu a topení a hluk atd. ???
Robert (neregistrovaný)
S tím žigulíkem máte pravdu, ale také si musíte uvědomit, že embéčko bylo vývojově o víc jak deset let starší než žigul, ten navíc krom silnějšího motoru měl i moderní rozvod OHC a co se týče topení, tak je jasné, že u modernějšího vozu s motorem vpředu (navíc konstruovaného pro nepříznivé ruské podmínky) musí být topení mnohem kvalitnější, než u škodovky. A co se týče vnitřního hluku, tak tisícovky MB měly paradoxně ve srovnání i nástupkyní Š100/110 nižší hladinu vnitřního hluku, byť to byla v podstatě stejná karosérie a o úzkých Š105/120 ani nemluvím. Značné zlepšení v tomto směru přinesla až v polovině 80. let montáž zadní vlečené nápravy v pryžových lůžkách, která vnitřní hluk podstatně snížila.
Karl (neregistrovaný)
Tak, pověstný pytel cementu do kufru a bylo. Navíc, na zimní start měl Žigulík (Lada) kliku k natočení motoru, praktická věc. O topení ani nemluvě - při mrazech a jízdě na krátkou vzdálenost "škodověnka" ani nezačala topit. Máte velmi divné představy o Fiatu 124 (Lada)/125 (Polski), navíc jej (v Togliatti) "upravili" v SSSR na jejich podmínky (zimy, stav silnic, náturu šoférů) ...
Robert (neregistrovaný)
Pan STANISLAV: Nemáte tak docela pravdu, doporučuji Vám podívat se na některé díly pořadu Zašlapané projekty, nebo i na celou sérii, je to poučné a je vidět, kam se naše republika mohla posunout ne jen ve výrobě aut, kdyby nebylo komunisticko - bolševické moci! Motor vzdadu a pohon zadních kol, v té "těžké "době byl momentálním řešením. http://www.ceskatelevize.cz/porady/10209988352-zaslapane-projekty/409235100061009-zapomente-na-skodovku/
grauwolf (neregistrovaný)
všichni si stěžujete na komouše, jak zakazovali, co povolovali, ale to není chyba jejich, to je chyba lidí, co si s sebou nechali vorat . tu dobu jsem zažil, smrádek ale teploučko, šmeliny, pracovní morálka k zblití, voprejskaný baráky , rozbitý ulice, ale nikdo neprotestoval, všichni jste šli slavit první máj, jako tupý stádo....
Tomas (neregistrovaný)
Jenom jestli to není opčně. vše vpředu je nejhorší co se týče jízdních vlastností ale nejlevnější na výrobu a nejjednoduší na obestavěný prostor varianta. Není to o neumění, ale o pokusu dát lidem auto s dobrými jízdními vlastnosmi přes komplikace výroby. I idiot s trochou zkušeností pochopí, že když při jízdě do kopce na sněhu přidá plyn a auto si jede kam chce, něco není v pořádku. Všechno vpředu je levná a účelná těžko řiditelná koncepce. Stačí se podívat na úspěchy Skody 130 RS proti jejím povětšině vše vpředu konkurentům.
Jirka_1 (neregistrovaný)
Stanislav: ne, kdo by to uměl, ale vláda na to nedala peníze a rozhodovali tam "dělnící a rolníci", kteří nerozuměli vůbec ničemu. Tak dlouho se přemýšlelo jak dál, až bylo pozdě a tak se okopíroval profil Renaultu 12 a plácl se na původní podvozek Š 100... A vím co se dělo při vývoji a přípravě výroby Favorita, jak se ubíralo a ubíralo, aby se auto vůbec do výroby včas dostalo...
karel 3 (neregistrovaný)
Stanislave,zamysli se nad konsrukcí předního pohonu a zadního. U zad. pohonu jednoduchost a snadné případné opravy.Odpadají hnací klouby-zdroj problémů a převodovka není nijak komplikovaná a s motorem vzadu odpadá hromada dalších dílů,což ovlivní cenu auta.A jestli jste někdy jel v zimě se škodovkou s motorem vzadu,tak jste si mohl všimnout že jedete a těm druhým to tak nejede.
roman (neregistrovaný)
Je to pravda ,naše škodovky se zadním pohonem ,byly jednodušší na opravy a jízdní vlastnosti vynikající ,obzvláště v zimě .Tato auta vyjela všude oproti aut s předním náhonem !V dnešní auta s předním náhonem nevyjedou to co škoda 120,nedáli jsme na ní dopustit.Několikrát se stalo ,že jsme tahali auta spředním náhonem ,protože nebyla schopna vyjet žádný prudký kopec .Kéž by se vrátila výroba těchto aut .
ivo kubica (neregistrovaný)
A při jízdních zkouškách prvních Favoritů na tatrováckém polygonu vypadly jednomu z nich páté dveře držící" silou vůle" ,hned po dojezdu z Boleslavi, z pantů, protože je tam někdo nestihl zajistit.Je s podivem že tam vydržely celých cca 300 km trasy Ml.Boleslav-Kopřivnice
Ladislav (neregistrovaný)
Karle probuď se. Už nejsi v totalitním režimu a můžeš říct jak to je. Škodovky jsem měl a z mé stránky je to totální průser. Nic hroznejsiho nemohlo na silnici jezdit,než škoda 120 a její sestry. Hrůza. Čeští kutilové ale zajisté nedají dopustit na jízdu v zimě,jen oni jedou a všichni stojí..... Ještě že je ta doba pryč.
karel 3 (neregistrovaný)
Ladislave /20:54/,nevím proč do této diskuze taháš politiku,jedna věc byl materiál,který byl k dizpozici pro výrobu.A podle tebe tedy nechápu,proč se škodovky vyvážely do Belgie,Holandska a hlavně do GB.Patřily tam k levnějším vozům a zjisti si,kolik jich tam ještě jezdí /120/.A jak tady již někdo psal,nebyly jedinné v té době s touto koncepcí. Škodu 120 jsem měl,GLS,necelý rok,dal jsem ji pryč-důvod-závady -za všemi byl na vinně materiál.Za nějaký rok potom -po roce 89-jsem měl pěkné a silné auto západní slavné značky o 170ps,klasika motor vpředu,pohon zadní nápravy,každý se za ním otočil a v zimě jsem na horách na ujetém a neposypaném sněhu čuměl za škodovkama.Tak jsem dělal,že se kochám.A nezkoušej mě tady říkat, že s tím neumím jet.
Mysak (neregistrovaný)
Ahoj pracoval jsem v té době ve VVZ Česana a tu dobu dobře pamatuji. Vyrobili jsme tam dobré prototypy dokonce jeden jsem neviděl, ani v muzeu Nevím ani jestli je v depozitu. Jenže tenkrát o výrobě rozhodovaly až v Rusku Prostě V RVHP. Nemohly se vyrábět lepší auta než v sovětském svazu nebo NDR. Byli omezeny finance, ale s předním pohonem, převodovka NDR, kotouče hned vedle převodovky jsme tam taky měli. Vzpomínám na tu dobu Rád. Pár lidí dokázalo na koleni vše ručně řemeslnicky hotové zázraky. Je pravda 1-2 prototypy za rok. Dnes jich jsou desítky.
Tadeus (neregistrovaný)
Dobrý den, Pokud myslíte ony dva prototypy s karoserií i interiérem Škody 120LS se stojatým motorem Š120 s motorem vepředu a pohonem zadních kol, tak ty nikde nenajdete. Ani v literatuře. Bílí prototy byl sešrotován, červený byl předán do ÚVMV kde se na něm vyvíjel dvojspojkový dvourežimový čtyřstupňový automat. V současné době vozidlo snad vlastní soukromník. V jakém je stavu ale nevím, protže původní stojatý motor i převodovka byly sešrotovány.
Jarda (neregistrovaný)
Chlapi, technické možnosti byly poplatné době, především politice, kdy z Moskvy přišel stop a bylo hotovo. Tolik chytrých a řemeslně zručných lidí bylo ušlápnuto a zahnáno do kouta. Dnes to není bohužel jiné. EU rozhodla, že od r. 2015 bude životnost vozidla 150000 km, a v současné době padlo rozhodnutí, které je již v platnosti, že auty vyrobená v r. 2019 a dále, budou mít v hlavní řídící jednotce program, který Vám umrtví auto po ujetí 250000 km. Zkrátka Vám Váš miláček oznámí, že máte 80 km k bezpečnému odstavení vozidla a potom je šlus. Bude Vás čekat revitalizace vozu v hodnotě asi 50 procent nového, nebo odtah do kovošrotu. Tohle ani komunisti nevymysleli. V porovnání se zahraničními vozy byly Š120 ve své době k smíchu, ale nic výrazně lepšího nebylo. Žigulík byl vlastně Fiat z ruské dílny. Minulá doba měla své mouchy, a nebylo jich málo, ale dnešek je snad prolhanější, než soc. propaganda.
břeťa (neregistrovaný)
dobry den preju, tento clanek je opravdu skvely,chtel bych reagovat, na nektere mlade lidi, co neznaji dobu, jen z propagandy, Prejel jsem vsechny skodovky, od spatraka š440 sedan tudor, atd, I dnes jezdim ve skodovce, vse v pohode, ale uz je to nemecky vuz vyrobeny ceskyma rukama, No zkratka, tehda Rusko, dnes EU, nedivte se uz nicemu, je to furt stejne, O NAS BEZ NAS, ps, mam jeste starou feldu LPG, co s ni? ale EU, mi poradila,zaplatit obrovskou dan za stari, nebo ekodan,tim padem z nej udelali neprodejne a nebo darovat moje auto nejakemu, kdo mi vystavi car papiru o ekologickym zlikvidovani, no a nechat ho tam, tomu se rika svoboda rozhodovani.... hezky svatek preju
Ladislav (neregistrovaný)
Nevím co tady spousta tak zvaných odborníků mele,ale na škodovky nedám dopustit. Najel jsem spoustu kilometrů bez nehody a vždy mně dovezly tam kam jsem chtěl.jestli to byl Spartak,110l, 120gls nebo Favorit, nikdy mne nenechaly ve štychu.
Josef Formánek (neregistrovaný)
Hezky se to rozepsalo.Já bych chtěl jenom připomenout sportovní úspěchy Škodovek,i na Rallye Monte Carlo.Taková Skoda 110 R Coupé,která se vyvážela do zahraničí,kde byli tamní importéři omezeni tak,že potřebný počet vozů jim nemohl z kapacitních nebo jiných důvodů dodán.V Itálii a hlavně v Anglii měly dobré prodejní úspěchy a zajištěnou servisní síť.Prostě mimo pamětníků,majitelů a vlastníků těchto vozů to ostatní posuzují podle doslechu a archivních materiál.Pro mě dobrý,rád jsem měl Škodovky..Apropo,Renault 8 byl stejné koncepce jako Řada 1000MB,Š 100-110 a Š 120
Brett. (neregistrovaný)
Taková Š 110R se vyráběla 10 let. Vyrobeno bylo cca 57 000 kusů. Něco zůstalo doma, zbytek se vyvezl do Evropy. Vzhledem k celkovému počtu to mohly být maximálně stovky kusů v jednotlivých vyjmenovaných zemích. Byť se na některé zájemce nedostalo, obchodní úspěch bych až tak moc nepřeceňoval. Apropo - R8, Fiat 850 ani VW s motorem vzadu se nevyráběly do roku 1990...
Jaroslav Zapletal (neregistrovaný)
Podporuji pana Roberta,ale mám jednu poznámku.Jezdím od r.1954,byl jsem 40 let řidičem z povolání a jezdil se vším,co se pohybovalo pomocí motoru (všech kategorií),ale nemohu si pomoci,za deště,sněhu a náledí mi nejlépe vždy vyhovoval zadní náhon.Snad proto nebylo za zhoršeného počasí tolik nehod.Moje zkušenosti(sám mám vůz s předním náhonem).
Josef Martiek (neregistrovaný)
Dobrý den ta naše škoda auto už dávno není naše jen německý motory a karoserie všechno patří jejich. Je to škoda že ta naše český motory už je pryč co bylo budoucnost ani novy motory nemame cesky srdce ale německý motory ma srdce značky wolksvagen proto nekupuju škodovky je to škoda příští letech už jenom wolksvagen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Fuj
Karel BRADÁČ (neregistrovaný)
Dnešní třetí generace Renaultu twinga má též motor vzadu a pohon zadních kol. Měl jsem spoustu aut a na Škodovku nenechám dopustit. Projel jsem v létě celou jižní francii a nikdy neměl problém s chlazením. Musel být v pořádku termospínač a ventilátor. S Rapidem136 do Chorvatského Splitu celou cestu 130 chvilkama až 140 km/hod a to hlavně kvůli pokutám, jsem raději nejel rychleji, úplně v pohodě. Že dnešní doba je prolhanější než social. propaganda s tím plně souhlasím.
Zdar (neregistrovaný)
Chlapy jak to tu tak ctu tak tu pisou jen moravaci a kolchozaci keri se skodarnou potrebovaly projizdet metrem snehu a tam kam se nedostaly traktorem skodarna byla dobra na blbnuti po poly a tak diky tomu slavnymu nahonu na prdel tenkrat jako na mistni pomery skurvenejch komunistu dost dobry ale jinak staly za hovno kdyz se tomu slapalo za krk tak to zralo i travu kolem silnice a to i kdyz byla nova nesedelo to a bylo to z kopce dolu v podstate neriditelny a vlastne to bylo riditelny jen do kopce a v tom metru snehu vsichni tady posuzujete kvalitu auta podle toho jak vysoko se dostala v zimne na kopec to znamena ze podle vas je nejlepsi auto sneznej skutr popripade rolba??? To auto se neustale sralo topilo jen kazdy paty a to nemluvim o tom ze pres to jakej v tom byl ramus se nedalo ani poslouchat radio jizdni vlastnosti se rovnaly nule sami i ti co v te skodovce delaly a nemyslim ty u pasu a le ty konstruktery a tak dnes rikaji ze to to bylo hrozny auto ale tenkrat nic lepsiho nebylo. A nenechte se zmast ja jsem obrovskym fanouskem znacky skoda vlasnil jsem a vlasnim jedine vozy skoda a nez zacnete psat nenavistny komentare a odpovedi tak si vsichni co jste snou jezdily vzpomente kolikrat kdyz jste nekam spechaly jste malem skoncily na strese a nez se zacnete branit ze jste nikdy snou nebyly v servisu tak spomente kolikrat jste na ni neco davaly do kupy doma v garazi a pravopis a takovy ty detajly se predem omlouvam ale neni to maturitni prace z cestiny
Roman (neregistrovaný)
Pánové,jen blbec muže napsat,že něco v Te době,český ručičky neuměly. Celý svět se od nás mohl učit a učil,jen kdyby nás nedržel pod krkem a v rozmachu ten debilní režim.Proto ze by pak nikdo nekupoval ruský kopie západních značek.A dnes je to tu zase,pročpak nemůžeme Mít ve škodovce maximálním výbavu,jako passat a proc ne pořádnéj obsah???Diktatura a strach o výrobky diktátoru
Pepík (neregistrovaný)
Všichni tady fňukáte,že Škodovka není naše,že patří cizincům,at.Pokud je mi známo tak Škodovka má svůj vlastní vývoj kde pracují češi.Ukažte mě firmu ve světě,která používá v autech jenom svoje komponenty.Dneska přeci všechny auta jsou složený z částí různých automobilek.Motory Renaultu používá spousta automobilek,zrovna tak japonský motory.Zrovna tak zadní nápravy,karoserie dodávek a další.Anglický značky vlastní Indové a Číňani,Němci.Francouzký zrovna tak.Italove mají peníze v americkejch automobilkách,Američani v německejch.
Miroslav Morávek CM1 (neregistrovaný)
Počátkem devadesátých let bylo vyrobeno 4 ks prodloužených o 40 centimetrů TATRA 700 pro fa.AUDI . Tyto vozy koupili Číňané . Co se týče zlatých Škodulenek , tak na ty nedám dopustit , stačí si trochu a za málo peňez pohrát s motorem a dá se z něj podle brňenského Plška klidně i 94 HP. s tvrdou převodovkou 5 sp. a na 14 palcích lze uhánět na dálnici i 194 km, při 5400 ot./min./ Garde 1983/
standas11 (neregistrovaný)
Na začátku devadesátých let jsem měl š100 , která opravdu dobře jezdila ve sněhu . Potom jsem si koupil MAZDU 929 dovezenou z Rakouska . Byl to 5m dlouhý vůz kombi , obsah 2L benzín ale nejzajímavější bylo , že měl těžký motor vepředu a náhon na zadní kola . Bylo to auto z roku 1980 , takže vubec žádná elektronika . Naprosto neuvěřitelné jízdní vlastnosti ve sněhu nebo na ledovce . Se Š110 bych nikdy neprojel to co s tou Mazdou . Když byl na polní cestě sypký sníh 80cm a pod tím zmrlo , tak to jelo jak tank . Sníh se valil přes poměrně vysokou přední kapotu až na okno a pořád to jelo vpřed , kopec nekopec . Potom jsem měl , Opel Vectra , WV pasat , WV pasat CC 4x4 , Renault Megane a teď mám Suzuki Grand Vitara , ale na Mazdu 929 nikdy nezapomenu . Bylo to velké prostorné auto se sedačkami jak křesla v obyváku a všechno jsem si na tom opravil jednoduše jako na Š110 . A toho placu ve všech směrech kolem motoru , to byste museli vidět , nádherný přístup ke všemu v motorovém prostoru .
V. Rybárik (neregistrovaný)
Děkujeme za snahu podat přehledně období připravených prototypů vozů letech padesátých a dalších, (vč. tzv. "lidových vozidel"- viz autorem uvedený Moravan, či jak uvedl v nadpisu fotografie - líbivý projekt Avie). Něco podstatného z designově velmi krásných prototypů, připravených do sériové výroby v 50-tých letech tam chybí.. V článku autor zmiňuje nahoře uvedené dva projekty, ale buď zapomněl, nebo zcela neví, že světoznámý karosář, pan Sodomka, poté co ho komunisti vyhodili ze svého podniku ve Vys. Mýtě (pozdější Karosa) a mu z vděčnosti věnovali !služební" hadrový Velorex, aby v Uh. Hradišti projektoval budoucí Trambus, tak tento pan Sodomka vytvořil v pol. 50-tých let ojedinělý projekt vozidla pro širokou veřejnost. Design a technické provedení tohoto vozidla pod názvem Motorex, připravovaného pro sériovou výrobu označili italští návrháři jak dokonalé. Bylo vyrobeno celkem 5 prototypů, tři s laminátovou karoserií, 2 s plechovou, do vozidla se vstupovalo předními dveřmi, styl dveří pozdější BMW Izeta. Zkoušky probíhaly za provozu a podílela se na nich i továrna Jawa, proto některé funkční vozidla nesla označení i Jawarex. Zmínku o tomto automobilu najdete mj. v publikacích, Karoserie Sodomka, či publikaci automobily Jawa. Sám vlastním jeden prototyp výr. č. P-005. Článek autora nahoře, přes jeho poctivou snahu o přehledné ukázání nakonec (bohužel) nerealizovaných projektů, tak není úplný...
Jiří Kment (neregistrovaný)
Máte tam chybu, automobily Avia neměly motory Jawa, ale motory vlastní Avia konstrukce. Neměl s motorem Jawa 350 společnou žádnou součástku, pouze stejný objem. Jednu jsem měl tak to vím - v bloku motoru byla převodovka i rozvodovka s vývodem na 2 hřídele k zadním kolům. A celé auto bylo z hliníku - samonosná karoserie. Vyrobeno 10 prototypů, nekteré se dochovaly. Každý vypadal trochu jinak.
Petr (neregistrovaný)
Promiňte,ale při čtení některých příspěvků se mi dělá zle.Po bytvě je každý generál-tedy Čech.Pamatujete se někdo na Aero Minor ll ??? To bylo vše vpředu a jak makal-jen to chtělo dotahnout do konce. Jinak na Škodovku nedám dopustit,ať to je jakákoli koncepce.Holt vývoj nezastavíš.
Micha Zákutný (neregistrovaný)
Jako kluci jsme si občas hrávali u jednoho kamaráda na dvoře ,kde stávalo zasypané listím od topolu malé autíčko.Když jsme se ptali kamaráda co to je,tak nám říkal,že to je Avia a že to je jeho táty.Tenkrát jsme mu moc nevěřili,protože Avie byla přece nákladák.Ale pak se mi dostal do ruky Atas našich automobilyů 4,tam to auto bylo.O pár dní později jsem kamaráda potkal a říkal jsm mu ,že mají na dvoře raritu.Táta to prodal romům a to je konec malé Avie ze Žatce.
Bob (neregistrovaný)
Dobrý den, se zájmem jsem si pročetl všechny komentáře - u mě 70 minut čtiva. Mám 30 roků a zrestauroval jsem si (6 let zábavy) škodu 450. Vím,je to starší typ,než se tu rozebírá. Je to mazel. První dojem z řízení byl rozpačitý, vše se tam skutečně řídí vlastní silou. Po dlouhodobějším rozježdění s tímto krásným (podle mého názoru nejkrásnějším škodováckým vozem vůbec) posuzuji, že se velmi příjemně vede. Auto na to, že má právě letos 60 let padne krásně do ruky a z jízdy je požitek. Má podle mého názoru tyto slabiny : 1) malý reid, snad poloviční jak u současných vozů 2) slabé synchrony - abych řadil tiše je potřeba parádně sladit otáčky motoru a náhonu 3) na mokrém trávniku neujede skoro nic, v zimě i na gumách Polaris mám problém se dostat k baráku do mírného kopce 4) značný problém dokonale utěsnit motor, já nevím, mi se to snad nikdy nepovede. 5) dvouset wattové dynamo nestíhá dobíjet akumulátor s trvale rozsvícenými světly - rozsah očáček,kdy auto dobíjí je hodně úzký. 6) šneková převodka řízení se nikdy nevyrovná hřebenové. Marně každé dva roky na stk vysvětluji, že vůle na volantě na 5 prstů je udávána přímo výrobcem. Sehnat převodku,která by těch "jen" 5 prstů splnila byl ořech. Bez zatížení se na burzách zdají všechny supr. Takže mám doma 15 převodek k ničem a na jediné solidní jezdím. ale karoserie má úžasný švih tvrzení,že řadit z 2 na 3 je komlpikované,že se musí v neutrálu "zakvedlat" s řadící pákou, aby se vrátilo táhlo 1/2 - 3/4 do neutrální polohy je nesmysl. Dalo mi to půl dne hraní a povedlo se mi táhlový systém až pod volant seřídit a vymezit tak,že tam kvalty hážu stejně jak u nového auta :-D jen taková vsuvka ze staršího typu. Na svých 60 let úžasné řekl bych. Mějte se príííma, Bob
Leon (neregistrovaný)
No užijte si nyní kapitalistické moderní auta, co se jim posere motor za 100 000 km(na vyhození) a nebo dolíváte 1l oleje na 1000 km. Nebo 1.0 obsahy tsi co mají spotřebu 5l ale jen v normalizovaném provozním bodě na okruhu, jinak mnohem větší, stále se seroucí elektroniku, nebo vstřiky jeden za 10 000 co se mění každých 60 000km. komponenty vyráběné v číně pro všechny automobilky. Ložiska, která se dají ohnout, protože jsou z bláta... To je paráda
Pavel (neregistrovaný)
To jako vazne tvrdite ze Dalibor Zak obslehl tento clanek z veterani-humpolec? Zkuste trochu popremyslet... Kliknete si na ten odkaz a dobre si prostudujte kam vedou odkazy a kde jsou umistene obrazky. O dnesni zumpe pak muzete jit referovat nekam jinam.