Zájem o klasické roadstery klesá. Zákazníci přecházejí do jiných segmentů

25.01.2017
přidejte názor
Autor: Redakce

  • Klasický roadster je ohrožený druh

  • Automobilky cítí, že zájem o tradiční sportovní vozy klesá

  • Náklady na vývoj jsou ale stále velmi vysoké

  • Prodejní čísla jsou ve srovnání s dobou před deseti lety přibližně poloviční

Kompaktní roadstery přitahují stále menší počet klientů. Dříve úspěšná auta pomalu přestávají dávat automobilkám ekonomický smysl. Stále více výrobců proto tento segment opouští. Kompaktní roadstery se zkrátka neprodávají.

Stačí se podívat na prodejní čísla posledních let. Zatímco v roce 2003 prodalo BMW v Evropě 23 000 roadsterů Z4 a v USA 20 000, o deset let později to nebylo ani 8500 kusů dohromady na obou trzích. S Mercedesem SLK (nově SLC) je to podobné. V roce 2004 si našel v Evropě 38 000 zákazníků, nyní je rád za 10 000 prodaných kusů.

I prodejní čísla Mazdy MX-5 jsou přibližně poloviční oproti tomu, co značka prodávala před deseti až patnácti lety. Klasické roadstery zkrátka netáhnou tolik, aby se automobilky do segmentu tlačily za každou cenu. Naopak ho spíš opouštějí nebo se do něj s novými modely již nevracejí.

Doporučujeme: Test Porsche 718 Boxster S — Zkouška víry

Novou cestou je vzájemná spolupráce a sdílení platforem. Stejně jako se Mazda spojila s Fiatem pro výrobu dvou nových modelů (Mazda MX-5 a Fiat 124 Spider mají společnou platformu a vyrábí se na jedné lince v Japonsku), spolupracuje i BMW s Toyotou. Nyní společně vyvíjejí novou generaci sportovních modelů.

BMW ze společného programu bude mít model Z5 jako nástupce Z4, Toyota oživí jméno Supra. BMW Z5 bude roadster, Toyota Supra zřejmě zůstane jen jako kupé. Ale právě společný vývoj a jednotná platforma jsou cestou, jak udržet náklady s klesajícím počtem prodaných kusů pod kontrolou. Automobilky také počítají s tím, že životní cyklus roadsterů bude potřeba o několik let prodloužit. Zatímco běžné modely se zhruba každých šest až osm let dočkají nové generace, u roadsterů se životní cyklus posune na deset až dvanáct let.

Patrně nelze očekávat, že by v současné atmosféře až absurdního démonizování spalovacích motorů zájem o sportovní roadstery určené primárně pro zábavu nějak dramaticky vzrostl.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?