Rekreace v zemích východního bloku znamenala zejména výlety pod stan. Karavany v našich končinách moc nebyly. A tak když v roce 1960 spatřily světlo světa první fotky tuzemského Dinga, v dobovém tisku se objevily články vysvětlující, jak takovou věc správně hodnotit. Samozřejmě byla lepší než západní konkurence. Existovaly ale i jiné alternativy. Nejen Westfalia už tou dobou stavěla obytné Transportery a soudruzi z NDR překvapili stylovým kempovacím kombíkem, vycházejícím z modelu Wartburg 311.
Příběh vzniku modelu Wartburg 311 určitě znáte, proto jen stručná připomínka. V Eisenachu se na nástupci IFA F9 (309) začalo pracovat už v roce 1954. Podvozek využívající příčná listová pera je v podstatě u obou aut stejný, ale kvůli většímu prostoru v interiéru byl původní rozvor náprav 2350 mm prodloužen o sto milimetrů. Dvoutaktní řadový tříválec zůstal. Z objemu 0,9 l dával 27 kW (37 k). Převodovka byla čtyřstupňová manuální. Původně šlo o skříň H/362-5 bez synchronizace, od roku 1958 se začala dodávat převodovka částečně synchronizovaná (od 2. stupně).
Camping: Jeden z mnoha
Světu se Wartburg 311 oficiálně představil na jaře roku 1956, konkrétně v Lipsku. Společnost Automobilwerk Eisenach, jak se tou dobou automobilka už jmenovala, ale nevystavila jen jeden model. K vidění byl základní čtyřdveřový sedan, třídveřové kombi, čtyřmístný kabriolet a zajímavý pick-up. Ten jediný se nakonec do sériové výroby bohužel nedostal. Další verze následovaly. Šlo třeba o dvoubarevné provedení de Luxe, dvoudveřové kupé, sportovní variantu 313/1 a samozřejmě předmět našeho zájmu – verzi Camping nesoucí označení 311/5. Jinak řečeno, Wartburg 311 se dočkal spousty nejrůznějších variací. Celkem jich u tohoto typu bylo jedenáct. Pro úplnost, výrobu té kempovací měla na starost karosárna KWD v Drážďanech (dříve Gläser).
Wartburg 311 Camping vycházel z výbavy de Luxe, takže také on měl kromě jiného dvoubarevnou karoserii. Hlavní specialitou ovšem byla zadní, výrazně prosklená část, kombinovaná s plátěnou stahovací střechou. Tu jste mohli najít i na sedanech. Myšlenka byla prostá. Kombík měl sloužit nejen jako prostorný dopravní prostředek, ale v případě potřeby také jako místo, kde strávíte noc. Díky prosklené zadní části a jednoduché změně interiéru na lůžko jste si přitom mohli užívat pohled na širé nebe. Tedy pokud zrovna nezačalo pršet.
Jen osm tisíc vyrobených
Tři sta jedenáctka platí obecně za velmi pěkný automobil, který má hodně daleko k nástupci v podobě 353, u nás známějšímu. Množství chromu, zadní vytažené blatníky, dvoubarevná karoserie… Model 311 byl zkrátka elegantní a elegantně působí na silnici i v dnešním provozu, což dokazuje náš exemplář. Pozorný čtenář si ale možná všiml zvláštního rozložení barev. Originál z výroby neměl přechod z jedné barvy na druhou vodorovně pod hranou oken. S barvou střechy se shodovala také spodní část karoserie zhruba od poloviny předních dveří dále.
Camping, se kterým jsme se svezli, zatím na renovaci čeká. Je ve stavu, v jakém ho současný majitel pořídil. Péči bude kromě vnější karoserie vyžadovat také interiér nebo shrnovací plátěná střecha nad zadní částí. V dnešní době si ale nemůžete příliš vybírat. Modelu 311 se sice už v roce 1956 vyrobilo přes čtrnáct tisíc kusů a celková čísla aut vyrobených do roku 1965 atakují hranici 300 tisíc, v provedení Camping však vzniklo jen 8362 exemplářů, pokud nebudeme počítat prototypy. Výroba byla zahájena v roce 1956, do prodeje se vůz dostal v roce následujícím. Tomu samozřejmě odpovídají i často násobně vyšší ceny verze Camping oproti základním sedanům. Jednoduše není z čeho vybírat. Na náš trh se navíc tato verze oficiálně nedostala.
Pro úplnost dodejme, že se bavíme o autě z roku 1962. Tato provedení už nesla kromě jiné masky a jiných disků, tvarovaných s ohledem na větší brzdy, označení 1000, které symbolizovalo zvýšený objem tříválcového dvoutaktu. Ten narostl z původních 900 cm3 na 992 cm3. Výkon tak byl zvýšen z 28 kW (38 k) na 33 kW (45 k).
Sklopit a spát
Skromný výkon dvoutaktního tříválce neslibuje extrémní dynamiku. Už ve své době ani nebyl ukázkou nejmodernějších technologií. Ostatně i samotná automobilka uvažovala o zástavbě čtyřtaktní pohonné jednotky do modelu 311, na tento typ motoru si ale Wartburg musel ještě pár desítek let počkat. Přesto není Camping vyloženě pomalý. Nebo se takový alespoň na první pohled nezdá. Auto totiž váží přibližně tunu. Řazení pod volantem samozřejmě vyžaduje zvyk a citlivé zacházení, ale člověk se dokáže přizpůsobit ledasčemu. Každopádně soudruzi z NDR dobře věděli, proč řadit právě pod volantem. Model 311 je v interiéru velmi úzký, i když byl prezentován jako rodinný vůz. Vnitřní šířka je přibližně 1,3 m vpředu i vzadu. Pro kontext, třeba dnešní Fabia je uvnitř o 10 cm širší. V případě řazení na podlaze by vám spolujezdec konstantně překážel.
Když majitelé na přelomu 50. a 60. let (případně současní šťastní vlastníci tohoto modelu) dorazili na místo kempování, nastal jednoduchý rituál přestavby interiéru na lůžko. Pod zadním sedákem se nachází dva sklopené držáky. Pokud dáte sedák stranou, můžete tyto držáky postavit a následně na ně zpět položit sedák. Tím ho dostanete do roviny s ložnou plochou. Na tu lze odložit zadní opěradlo. Následně zbývá už jen sklopit opěradla předních sedadel, a dvě místa na spaní máte k dispozici. Dobrou noc.
Wartburg 311/312 Camping představuje stylový kompromis mezi karavanem, stanem a obytným užitkovým autem. Jak jsme už zmínili, na československý trh se Camping oficiálně nepodíval. V podstatě stejně dopadl i třídveřový kombík. V roce 1956 sice dorazila do Československa dodávka těchto vozů, zároveň ale přišel model AWZ P-70 Kombi. Právě ten byl před Wartburgem pro tuzemský dovoz upřednostněn. Mimochodem, šlo o první vůz s plastovou karoserií na našem trhu, ale to už je zase jiný příběh…
Foto: autor
Wartburg 1000 Camping (1962) | |
---|---|
MOTOR & PŘEVODOVKA | |
Typ: | řadový dvoutaktní tříválec, uložený vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3): | 991 |
Největší výkon (kW (k)/ot.min-1): | 33 (44)/4250 |
Točivý moment (Nm /ot.min-1): | 93/2200 |
Převodovka | čtyřstupňová manuální |
ROZMĚRY & HMOTNOSTI | |
Délka x šířka x výška (mm): | 4210 × 1570 × 1450 |
Rozvor náprav (mm): | 2450 |
Hmotnost (kg): | 1010 |
DYNAMIKA & SPOTŘEBA | |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 125 |
Zrychlení 0-100 km (s): | - |
Spotřeba (l/100 km): | 9 |