Při pohledu na Element se nelze ubránit vzpomínce na Trabant Tramp, kterým automobilka zásobovala pohraniční stráž bývalé NDR. I tenkrát musela zmizet z Trabantu střecha i dveře, aby strážci hranic mohli z auta pohotově vyběhnout a rychle zneškodnit narušitele. Studentský prototyp škodovky má naštěstí zcela jiné poslání – slouží k projížďkám po pláži, na což odkazuje i zářivá písková barva karoserie a interiéru.
Nad projektem strávilo jedenadvacet studentů učiliště celkem 1500 hodin. „Nejprve jsme tři měsíce diskutovali, jaké auto vlastně chceme postavit,“ říká nám o projektu Jan Chadima, který na učilišti studuje obor Logistika, „poté padlo několik návrhů, ze kterých jsme hlasováním vybrali ten nejlepší.“ Samotná stavba vozu začala letos v lednu, přitom prototyp se už na konci června proháněl po chrtí dostihové dráze v pražském Motole.
Základem studie je Volkswagen e-Up! s elektromotorem o výkonu 82 koní, který napájejí lithium-iontové akumulátory s kapacitou 18,7 kWh. Reálný dojezd Elementu leží nad hranicí 100 kilometrů. Karoserie je proti běžnému Citigo zvýšená o šest centimetrů, do auta se proto přes široké prahy nenastupuje zrovna snadno.
Doporučujeme: Elektrický srovnávací test Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh
Samotná jízda je pozoruhodně klidná, slyšet je jen hučení odvalujících se pneumatik a lehké poryvy větru, který má do auta přístup hned ze tří stran. A je to vskutku stylové svezení – přístrojová deska, stejně jako anatomické sedačky jsou obšity syntetickou kůží, která dodává Elementu mimořádně luxusní nádech. Vůz sice nemá střechu ani dveře, zato mu oproti sériové škodovce na místě zadních sedadel nově přibyl kufr, po jehož otevření se objeví domácí kino a malá lednička. Celé zábavní zařízení bere energii ze solárních panelů, které Element stále vozí na víku zavazadlového prostoru. Večerní vyjížďka za koupáním tak může být završena sledováním oblíbeného filmu, ke kterému si řidič může otevřít chlazenou limonádu.
Studentská škodovka nemá ambice stát se sériovým modelem, ale během léta ji možná potkáte na některé z propagačních akcí, které po republice Škoda chystá.
Převzato z časopisu AUTO7