Toto auto jen tak nepotkáte. Znovuzrozená značka Alpine jich dodala zatím jen pár stovek, přičemž prodej je doposud omezen jen na 12 zemí – a Česká republika k nim nepatří. K exkluzivnímu svezení jsme se dostali díky laskavosti nadšenců z webu RNews.cz a firmy Auto Pokorný. Brněnský dealer Renaultů je, a zřejmě na dlouho bude, jediným majitelem A110 v Česku.
Dlouho očekávaný sportovní vůz z Francie se vyrábí v omezených počtech. Úvodní edice 1955 kusů zmizela za první čtyři dny prodeje a na standardní, „nelimitované“ verze si zákazníci musí počkat. Výroba probíhá v malé severofrancouzské továrně v Dieppe, která je rodištěm všech stávajících modelů značky Alpine, ale také legendárních Renaultů Clio V6 a Clio R.S. všech generací nebo dvoulitrových formulí Renault. Právě tato vysoce specializovaná továrna loni do svého programu zařadila ojedinělý sportovní vůz.
Koncepce s motorem uprostřed, omezená výrobní kapacita a cenovka okolo 1,5 milionu korun musí každému, kdo se orientuje v nabídce sportovních aut, nutně alespoň na chvíli připomenout Alfu Romeo 4C. Další paralelou je použití sériového motoru z hot hatche – v případě Alpine je to osmnáctistovka s turbem z nového Meganu R.S. – a dvouspojkové převodovky z běžné produkce. Papírově se proto Alpine od Alfy liší hlavně tím, že nemá skelet z karbonu, ale z hliníku.
Jenže... právě tak to rozhodně není. Zatímco Alfa je tvrdá, nekompromisní, snaží se nahánět hrůzu a má hrubý projev celého hnacího řetězce, Alpine jako by chtěla být co nejvíc uhlazená. Na jedné straně jí nechybí snaha o co největší odlehčení (např. skořepinová sedadla Sabelt váží jen 13 kg každé), na druhé straně má ale vyhlazené reakce a myslí i na uživatelskou přívětivost a v rámci dané kategorie co nejlepší komfort posádky. Ve výbavě nechybí automatická klimatizace a navigace, na přání se dodávají i parkovací senzory a zadní kamera nebo vyhřívání sedadel. Nic z toho 4C mít nemůže, vždyť ta nemá ani posilovač řízení.
V komfortním režimu se proto Alpine projevuje jako civilní vůz, až ve sportovním nastavení zostří své reakce a začne střílet do výfuku. Především však má za všech okolností překvapivou dávku trakce. I v deštivých podmínkách, které vládly našemu testu, předními koly pevně drží stopu. Zadní náprava s podporou samosvorného diferenciálu dovoluje bez zaváhání plnou akceleraci na výjezdu. A bryskně reagující ABS umožňuje tvrdé dobrzďování do zatáček na samotné hranici blokování kol. S relativně poddajným podvozkem se do toho všeho ještě dá pracovat s přenosem váhy, v oblouku můžete korigovat směr jízdy prací s pedály. Jemné šlápnutí na plyn stopu napřímí, ostřejší začne auto přibližovat hranici přetáčivosti a ťuknutí do brzd naopak stopu utáhne. Ano, takto to nemá chybu.
Foto: Jiří Mařík, czechexotics.com. Původně vyšlo v magazínu AUTO7.