Vozy značky Wartburg vám určitě nemusíme představovat. Zejména dvoutaktní model 353 byl na československých silnicích často vídaným jevem. I proto stojí za pozornost, že letos slaví kulaté třicáté narozeniny. Samozřejmě ne v původním provedení s dvoutaktním motorem, ale ve výrazně modernizované verzi z roku 1988, která dostala čtyřtakt.
Třicáté narozeniny Wartburgu 1.3, jak byl tento model označován, připomněla nedávná výstava Techno Classica. Čtyřdobý Wartburg se ale světu poprvé ukázal až na podzim roku 1988, a to na autosalonu v Lipsku. Později se představil také na jubilejním 30. strojním veletrhu v Brně.
Doporučujeme: Kvíz — Poznáte tato auta z letošní výstavy Techno Classica?
Nový motor pocházel od automobilky Volkswagen. Měl objem 1272 cm3, byl uložen napříč a skloněný o 15° vpřed. Jednotka využívala dvojitý karburátor Weber 34 TLA a vrtání 75 mm, respektive zdvih 72 mm. Celkově Wartburg 1.3 nabídl svému řidiči výkon 43 kW (58 k) při 5500 ot./min a 96 Nm při 3500 ot./min.
Zástavba nového motoru uloženého vpředu napříč si vyžádala také další změny. Vpředu byl například zvětšen rozchod kol o 100 mm na 1382 mm, vzadu se rozchod kol zvětšil o 60 mm na 1360 mm. Výrobce udával spotřebu 6,4 l/100 km při 90 km/h, což mělo zajistit tomuto automobilu v kombinaci s objemem nádrže 44 litrů dojezd bezmála 700 km. Warburg 1.3 se představil jako sedan a kombi, došlo ale také na pick-up.
Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku — Přežilo jich jen pár
Jakkoliv tehdejší československý tisk psal o Wartburgu 1.3 jako o velice atraktivní novince, která se na autosalonech těšila obrovské přízni veřejnosti, fakticky to byla labutí píseň tohoto tehdy už zastaralého modelu. Výroba naběhla v únoru 1989, o dva roky později Wartburg definitivně skončil. Přesto se nakonec vyrobilo zhruba 152 000 osobních exemplářů a necelá tisícovka pick-upů.