Motor s rotačním pístem, který vynalezl německý konstruktér Felix Wankel, není mrtvý. Jen se v současné době nevyskytuje v žádném produkčním autě. Japonská automobilka Mazda se ale stále snaží na tomto motoru pracovat. Údajně se podařilo eliminovat ty nejzásadnější technické nedostatky.
Nemyslete si ale, že to je hned důvod začít vyrábět další Mazdu RX-7. Jak se už nechali slyšet lidé od Mazdy, pro sporťák s motorem Wankel není na současném trhu místo. A motor se musí především zaplatit. Jako pravděpodobnější se tak jeví zcela jiná aplikace, která nadšené řidiče asi příliš neosloví.
Doporučujeme: Mazda Skyactiv-X je téměř „diesel na benzin“. Vyzkoušeli jsme, jak jezdí v praxi
Svou koncepcí je totiž motor Wankel velice vhodný jako palubní generátor na výrobu elektřiny. On vlastně připomíná turbínu, je kompaktní, lehký, bez vibrací a konstrukčně jednoduchý (nemá rozvody, ventily, vyvažovací hřídele a podobně). A na rozdíl od sportovního auta může jako generátor pracovat v optimálním pásmu konstantních otáček, kdy umí být Wankel překvapivě úsporný a emisně čistý.
Mazda nyní spolupracuje s Toyotou, která připravuje experimentální flotilu autonomních minidodávek na elektřinu. A protože Toyota potřebuje nějaký palubní generátor elektřiny, je právě nový motor Wankel od Mazdy nejvhodnější řešení. Pro Mazdu z toho plyne jeden velký bonus. Vyzkouší si své motory pod zátěží v provozu.