Policie minulý týden představila prototypy nových služebních Octavií, kterými bude postupně nahrazovat dosluhující vozy ve flotile. Oproti dosud používaným autům mají výraznější majáky, větší úložné prostory a v některých případech také ochranný rám, který u části veřejnosti vzbudil pochybnosti:
Můžete mi @PolicieCZ vysvětlit, jak tohle projde přes STK? https://t.co/MO9Q2wJsWA
— Dopravní Poradce (@DopravniPoradce) September 10, 2019
Není divu. Výrazná trubková konstrukce na pohled trochu připomíná podobnou výbavu amerických policejních aut. V našich končinách ale působí exoticky a alespoň na první pohled se nezdá být příliš kompatibilní s přísnými homologačními předpisy, které musí plnit běžná auta. Proto jsme zjišťovali, jakým způsobem je policejní Octavia s ochranným rámem homologovaná.
„Typové schválení řeší dodavatel,“ vysvětluje kapitán David Schön z tiskového odboru policejního prezidia. „Vozidlo bude schváleno jako policejní speciál. Policie ČR ve výběrovém řízení obecně definovala účel použití policejního rámu a to co musí rám splňovat. Požaduje se například doložení dokumentace o certifikované zkoušce při vysokorychlostním nárazu dle EHK 94, a to s prokazatelným výsledkem, že v rámci testu vozidla s policejním rámem splňuje takové vozidlo požadavky na ochranu posádky podle příslušného předpisu. Požaduje se rovněž doložit dokumentace o certifikované zkoušce při pojišťovacím nárazu RCAR 10°, 15 km/h, a to s výsledkem, že poškození po nárazu vozidla s rámem bude celkově srovnatelné nebo menší jako u stejného vozidla bez rámu.“
Doporučujeme: výběr nejlepších ojetých vozů
Splnění těchto požadavků bylo úkolem pro odborné pracovníky „Česany“ – vývojového a technologického střediska automobilky Škoda v Mladé Boleslavi. „Vůz je homologován jako vozidlo bezpečnostních složek dle vyhlášky 341/2014 Sb. v návaznosti na evropskou rámcovou směrnici 2007/46/ES pro WVTA a odpovídá tedy přesně těmto požadavkům,“ říká tiskový mluvčí Škoda Auto Česká republika Vítězslav Pelc.
Ujíždějící auto lze samozřejmě zastavit různými technickými prostředky od zátarasu přes hrotové pásy až třeba po střelbu. V souvislosti s ochranným rámem nás ale zajímá tzv. „PIT manévr”, vyvinutý a pojmenovaný policejním oddělením z Fairfaxu ve Virginii. Pronásledující policejní vůz se přiblíží svým předním rohem k zadnímu rohu pronásledovaného auta a následně do něj ze strany zatlačí tak, aby pronásledované auto dostalo smyk a udělalo tzv. „hodiny“. Samozřejmě se jedná o velmi nebezpečný postup s nemalými riziky pro posádku pronásledovaného vozu, pronásledujícího vozu i okolní účastníky provozu. Obvykle se nedoporučuje provádět ho v rychlostech přes 55 km/h. Manévr má svoje heslo na Wikipedii, odkud pochází i schematický nákres v tomto boxu.
Rám je k vozu připevněn na výztuhu nárazníku. Upevnění je provedeno tak, aby i s namontovaným rámem byla zajištěna funkčnost deformačních zón a ochrana posádky tak, jak požadují předpisy. Konstrukce rámu zohledňuje také legislativní požadavky na ochranu chodců. Právě z toho důvodu má rám charakteristicky nízkou stavbu. Hrany jsou zaoblené a svislé prvky po stranách registrační značky jsou opatřené pryžovými převleky.
Někteří uživatelé sociálních sítí vyjadřovali v souvislosti s ochrannými rámy pochybnosti o tom, nakolik je taková přídavná konstrukce kompatibilní s bezpečnostními systémy moderních aut. V tomto případě ale žádný problém nenastal. „Funkce automatického brzdění není pro policejní vozy požadována,“ říká Pelc a dodává, že policejní Octavie nemají například ani parkovací senzory. Takové prvky se do vozů v tendrech dodávají pouze tehdy, pokud je odběratel výslovně požaduje.
A k čemu má rám vlastně sloužit? Tisková zpráva policie i agenturní zpravodajství ho označovaly jako „ochranný“. „Hlavním účelem rámu je zvýšení ochrany policistů ve vozidle,“ říká kapitán Schön z tiskového odboru PČR. Pokud vás ale napadlo, jestli náhodou nemá sloužit k vytlačování pronásledovaných aut na americký způsob, nemýlíte se. „Další důležitou rolí je možnost zastavení ujíždějícího vozidla nárazem do jeho zadní části tak, aby se přetočilo,“ dodává policejní mluvčí.