Výrobci přechází na pravidelné platby za výbavu automobilů. Většina zákazníků to ale odmítá

25.04.2022
přidejte názor
Autor: Lukáš Dittrich
  • Automobilky chtějí vydělávat peníze prostřednictvím systému pravidelných plateb za výbavu vozů 

  • Zákazníci by si tak mohli určité funkce předplatit pouze na období, kdy je skutečně využijí 

  • Průzkum ukázal, že drtivá většina zákazníků tento systém odmítá. Výbava vozu by měla být součástí pořizovací ceny 

Výrobci automobilů hledají nové cesty, jak na svých produktech vydělat. Jedním takovým způsobem by měl být systém předplatného, kdy jednotlivé vozy budou mít určitou výbavu, nicméně za její aktivaci budou muset zákazníci v pravidelných intervalech platit. Jakmile předplatné vyprší, daná funkce se opět deaktivuje. Jenže jak ukázal průzkum společnosti Cox Automotive, uživatelům se tento systém příliš nezamlouvá.

Naprostá většina dotázaných (75 %) uvedla, že podle jejich očekávání má být výbava zahrnuta v pořizovací ceně. Naopak pouze 25 % respondentů vyjádřilo ochotu v pravidelných intervalech za funkce automobilu platit.

Zhruba devadesát procent zákazníků z první zmíněné skupiny pak rozhodně nechce průběžně platit za komfortní prvky výbavy, jako jsou například vyhřívaná/chlazená sedadla. To samé se týká bezpečnostních systémů typu udržování vozu v jízdních pruzích nebo přednárazového asistenčního systému.

Fabia Combi 1.4 TDI jako investice? Podívejte se, u kterých pěti ojetin z českého trhu nejvíce vzrostla cena
Přečtěte si také:

Fabia Combi 1.4 TDI jako investice? Podívejte se, u kterých pěti ojetin z českého trhu nejvíce vzrostla cena

Ze skupiny respondentů odmítajících systém předplatného většina očekává, že součástí automobilu budou po zaplacení pořizovací ceny už navždy také systémy spojené s infotainmentem, jako je například Wi-Fi hotspot nebo vzdálený přístup do vozu přes chytrý telefon. Nicméně u těchto pomůcek podle společnosti Cox Automotive je k předplatnému i u těchto zákazníků menší odpor než u ostatních prvků výbavy.

Kolik chtějí zákazníci utrácet? 

U zákazníků ochotných přistoupit na systém předplatného průzkum zjišťoval ideální výši částky. Za asistenční systémy (např. hlídání jízdních pruhů) jsou majitelé ochotni platit 30 až 35 dolarů měsíčně (zhruba 700 až 800 Kč). Za případné navýšení výkonu motoru nebo vzdálený přístup do vozu by to mělo být ideálně zhruba 450 až 550 Kč. Mimochodem, pouze 39 % z této skupiny respondentů by chtělo měsíčně platit také za navýšení dojezdu u elektromobilů. A konečně za komfortní prvky výbavy typu vyhřívaných/chlazených sedadel by byli zákazníci ochotní platit v přepočtu 340 až 680 Kč měsíčně.

Zákazníci ovšem podle tohoto průzkumu o systému předplatného zatím moc dobré povědomí nemají. Přibližně polovina uvedla, že o takové věci ví a jen jeden z pěti dotázaných zákazníků si v rámci aktuálních možností předplatné vyzkoušel.

Pro automobilky má systém předplatného několik výhod. Kromě konstantního přísunu financí v průběhu životnosti vozu se tímto způsobem dají snížit výrobní náklady, protože by se v konečném důsledku teoreticky mohla vyrábět pouze jedna výbava automobilu, která bude mít všechno a zákazníci si pak budou vybírat, co si zrovna aktivují. Výroba tudíž bude jednodušší.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?