Pravidelní čtenáři si možná vzpomenou, že v rámci dlouhodobého testu Seatu Ibiza 1.0 TGI jsme zavítali na Eco Rally konanou v rámci Rally Bohemia. Šlo o orientační závod určený pro elektromobily, hybridy, ale také pro auta na CNG nebo LPG. Zkrátka pro všechny alternativní pohony. Jak jsme se přesvědčili, je to mnohem zábavnější a náročnější, než se může na první pohled zdát. A tak když přišla nabídka jet stejnou soutěž v Českém Krumlově, příliš jsme neváhali. Našim společníkem tentokrát byla nováŠkoda Octavia G-Tec na plyn je ekologicky šetrnější než Tesla Model S, spočítal ADAC"> Škoda Octavia G-Tec.
Formát soutěže zůstává stále stejný. Primárně nejde ani o co nejnižší spotřebu, ani o co nejkratší čas. Soutěžící musí projet pořadatelem vytyčenou trasu a na měřených úsecích přesně dodržet stanovený rychlostní průměr. Pořadatel kontroluje vaše počínání pomocí dvou GPS, které dostanete v rámci technických přejímek do auta, přičemž odečítá vámi dosažený čas na několika bodech měřeného úseku. Odchylka jedné desetiny od ideálního času se rovná jednomu trestnému bodu. Vy ale nevíte, kde přesně se vás čas měří, takže se musíte snažit dodržet daný průměr v celé měřené zkoušce. Vítězí ten, kdo nasbírá nejmenší počet bodů.
Stejně jako na loňské Eco Energy Rally Bohemia byly i v Krumlově dvě základní kategorie. FIA E-Rally Regularity Cup, což je oficiální mistrovství světa, a Česká Trophy v Eco Rally. Navíc se k závodu v Krumlově přidružil také rakouský Kreisel Electric Pokal a bonusovou soutěží byla FIA E-Rally Energy Consumption Cup, kde šlo o co nejnižší spotřebu.
Je docela škoda, že auta na CNG mohla závodit pouze v rámci České Trophy, protože porovnání spotřeby, respektive energie spotřebované k účasti na soutěži, by bylo nepochybně velmi zajímavé. Velké elektromobily typu Audi e-Tron totiž měly spotřebu ze všech elektrických vozů nejvyšší a podle některých zahraničních účastníků hrozilo, že by kvůli pomalému dobíjení nedojely do cíle. Což ale byl nesmysl a spíš výmluva dotyčných posádek než problém Audi e-tron nebo pořadatele. Proto došlo ke zrušení dvou sobotních měřených úseků. Naproti tomu Octavia G-Tec konzumovala překvapivě málo. V některých fázích soutěže byla spotřeba dokonce jen lehce nad 3 kg plynu na 100 km a navzdory hodně ostré jízdě při dohánění ztraceného času mimo měřené úseky jsme se v celé této soutěži většinou vešli do 4 kg/100 km.
Nový G-Tec je blíže elektromobilům
Nízká spotřeba upravené Škody Octavia G-Tec se rozhodně hodí. Aktuální provedení už má tři nádrže, kam se vejde až 17,7 kg plynu, jenže je to na úkor nádrže na benzin. Ta se zmenšila na 11,8 l. Jinak řečeno, zatímco minulý rok jsme se Seatem Ibiza 1.0 TGI během celé soutěže vůbec nemuseli řešit doplňování plynu nebo benzinu, tentokrát už jsme kupovat plyn museli.
V Českém Krumlově a širokém okolí je pouze jedna stanice, což nám stačilo, ale byla to taková pěkná připomínka skutečnosti, že s touhle Octavií G-Tec už to asi na výlet do Chorvatska (nebo kamkoliv jinam, kde nejsou plnicí stanice při ruce) tak úplně nebude. Cesty tak budete muset plánovat s trochu větší péčí než v minulosti. Podobně jako majitelé elektromobilů. Ovšem s jistotou, že když bude nouze, něco přes 100 km na benzin vždycky ujedete.
Jinak jak už asi víte, současná Octavia G-Tec používá motor 1.5 TSI naladěný na 96 kW (130 k). Má tedy vyšší výkon než dříve a především se standardně dodává s automatickou převodovkou. Kdo chce stejnou techniku s manuálem, ten může sáhnout po Seatu Leon TGI, kterých jelo tuto soutěž snad deset. Jak funguje nový G-Tec, jak je rychlý a jak se s ním jezdí v běžné provozu, to si povíme v samostatném testu.
620 km celkem, 250 km měřených
Pořadatelé letošní Czech New Energies Rally dopředu avizovali, že soutěž bude dlouhá. Celkem jsme ujeli zhruba 620 km, z toho přibližně 250 km bylo měřených. Víc kilometrů se v Krumlově v rámci ekologické rally nikdy nejelo. Samozřejmě trestné body bylo možné získat i za různé penalizace, jako třeba za pozdní (nebo naopak předčasný) příjezd do časové kontroly, případně za neprojetí vytyčené trasy.
Poučeni z minulého roku jsme nechali redakční Racelogic doma a jako většina amatérských posádek vsadili na chytrý telefon s aplikací. Jízdu to výrazně ulehčilo, protože aplikace sama dopočítává vše potřebné a průběžně ukazuje, zda jste oproti průměru napřed, nebo pozadu. Navíc pořadatel občas nedal do jednoho měřeného úseku jeden průměr, ale třeba čtyři, které se měnily v průběhu trati. To bychom s naším loňským tabulkovým výpočtem časů nezvládli. Přesto jsme na začátku nabrali poměrně dost bodů, a to kvůli špatné kalibraci naší aplikace, kdy se nám v průběhu soutěže rozcházel jak čas, tak ujeté kilometry.
Uzavřená trať za nula
Většina soutěže se jela ve veřejném provozu po pěkných okreskách. Na některých následně jely i skutečné závodní speciály. Ekologická auta se s těmi ostrými potkala v Českých Budějovicích na výstavišti, kde byla krátká měřená speciálka. Průměrná rychlost opět necelých 50 km/h nevypadala kdo ví jak strašidelně, ale místy velmi úzká trať vyžadovala i po ekologických řidičích vyloženě neekologické zacházení a také trochu řidičské snahy. A právě tahle trať se stala našim úspěchem, když jsme ji projeli na desetinu sekundy přesně a s výsledkem 0 trestných bodů v této měřené zkoušce skončili první a v té následující druzí.
Jenže v té době už naše posádka měla příliš velký odstup na přední místa a boj o 5. příčku jsme vlivem několika dalších chyb s jistým Renaultem Zoe nakonec prohráli. Vítězná posádka České Trophy jedoucí se Seatem Leon TGI obdržela pouze 1537 trestných bodů, my jich měli 5746. Jo, prostor ke zlepšení tu stále ještě je.
Eco Rally je nuda pouze pro diváky
Ekologická rally rozhodně není disciplína zajímavá na pohled, tedy pokud nejste fanoušky elektromobilů a nepovažujete za zajímavé vidět zcela nové Audi e-tron v pohybu na běžných silnicích. Pro posádky je to ale docela náročná zábava, protože udržet rychlostní průměr i v zatáčkách a nepřehledných místech vyžaduje nemalou míru koncentrace a někdy i trochu odvahy.
Zajímavá byla tahle rally i z pohledu startovního pole. Kromě známých elektromobilů jako třeba zmíněný Renault Zoe nebo Hyundai Ioniq se zde objevila nová elektrická Kia Niro, Audi e-tron nebo Hyundai Kona EV. Mezi běžnými auty bylo k vidění třeba hybridní Modneo, plug-in hybridní Outlander, ale také starší naftový Fiat Scudo přestavěný na LPG. A samozřejmě pár Octavií G-Tec a spousta Leonů TGI. Pojem „ekologický automobil“ má zkrátka mnoho podob a v Českém Krumlově to bylo dobře vidět.
Česká Trophy v Eco Rally bude pokračovat v polovině července závodem, který proběhne v rámci Rally Bohemia.