Odpověď na názor

Odpovídáte na názor k článku Výkon vs. točivý moment: Vysvětlení, kterému porozumí každý. Názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Nově přidané názory se na webu objeví až po schválení redakcí.

  • Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví.
TrnkaM (neregistrovaný)
Za všech okolností je nejdůležitější veličinou motoru výkon a jeho přenos na kola. Když do kopce auto začne zpomalovta i na plný plyn - tedy směrem k vyššímu momentu, musíte odřadit - t. j. dostat na kola vyšší výkon, jinak se zastavíte. Proč si myslíte že má F1 tolik převodů? - aby pilot udržel motor co nejblíže k nejvyššímu výkonu, nikoliv momentu, ten je při nižších otáčkách. Pak pojede nejrychleji. Točivý moment je sám o sobě naprosto nedůležitá hodnota a nabývá významu pouze násobením s otáčkami, což je opět výkon. Při sebevětším točivém momentu nedostanete žádný výkon ani nevykonáte žádnou práci při nulových otáčkách. Pokud auto stojí, t.j. kola se neotáčejí, potřebujete dostat přes převodovku větší točivý moment, než je protimoment na kolech. Proto se na vyšší převodový stupeň špatně rozjíždí nebo to vůbec nejde. V začátku rozjezdu maříte veškerý výkon motoru prokluzem spojky. Teprve v začátku rozjezdu začne stoupat výkon na kolech z nulové hodnoty a se snižujícím se prokluzem spojky stoupá. Vztahy mezi otáčkami, krouticím momentem a výkonem platí i pro elektromotory.