Pneumatiky jsou to jediné, co nás drží na silnici. Kvalita pneumatik mnohdy rozhoduje o tom, jestli řidič krizovou situaci ubrzdí, nebo ne. Jenže výrobců pneumatik je mnoho a možností tak obrovské množství, že zorientovat se v nabídce a dobře vybrat pneumatiky na auto není úplně snadné. Pokud vůbec nevíte, kde začít, jste tady dobře. Tento článek nemá za cíl rozšířit do hloubky obzory informovanému spotřebiteli, ale shrnout na jednom místě rady a doporučení k výběru pneumatik pro nejširší veřejnost.
Jaký rozměr pneumatik mám koupit?
Na to je nejjednodušší odpověď. Zjistěte si, co doporučuje výrobce vašeho auta. Schválené rozměry pneumatik a kol jsou uvedené ve velkém technickém průkazu. Řada aut má také ve víčku nádrže nebo na bočním sloupku u řidiče či spolujezdce štítek, na kterém jsou schválené rozměry pneumatik (včetně doporučených tlaků dle zatížení) uvedeny.
Doporučujeme: Test letních SUV pneumatik 215/65 R16 H: Jen dvě jsou dobré, jinak průměr
Je dobré vědět, že auto splňuje homologaci pro silniční provoz jen se schváleným typem kol a pneumatik. Proto se nedivte, když vás vyrazí od STK s tím, že velká kola nemáte zapsaná v technickém průkazu. Že jste je na stejném autě už viděli? To je jedno, rozhodující je údaj v technickém průkazu.
Jak nechat zapsat alternativní rozměr pneumatik a kol?
Zápis variabilních ráfků a pneumatik nad rámec hodnot a rozměrů udávaných výrobcem vozidla provede místně příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností. Přesný postup, náležitosti a potřebné dokumenty najdete na stránkách Ministerstva dopravy.
Mám koupit „sportovní“ nízkoprofilové pneumatiky?
To je záležitost osobních preferencí. Kdo chce především komfort, nízkou spotřebu a nízkou hlučnost, měl by volit co nejužší pneumatiky s co nejvyšším profilovým číslem. Pneumatika se totiž přirozeně deformuje a působí jako nárazník. Čím je deformační zóna větší (u pneumatik s vyšším profilem), tím méně rázů se přenáší dále do podvozku a karoserie. Pneumatika s vyšším profilovým číslem lépe filtruje nerovnosti a auto pocitově tolik „nedrncá“.
TIP: Všechny články o pneumatikách včetně testů pneumatiky najdete pohodlně pod štítkem Pneumatiky
Na druhou stranu nízkoprofilová pneumatika je stabilnější, netrpí na tak výrazné deformace a obvykle platí, že s ní má auto lepší jízdní vlastnosti a rychlejší reakce na pokyny volantem. Hodí se tedy pro řidiče, kteří vyznávají dynamickou jízdu. Všeho ale s mírou. Extrémně nízký profil pneumatiky na horší silnici způsobí, že bude pneumatika „odskakovat“. Jízdní vlastnosti auta se tím naopak zhorší. Navíc na vytlučeném podvozku s rozhozenou geometrií stejně bude sebelepší pneumatika k ničemu. Raději si dejte do pořádku podvozek a uvidíte, že i s obyčejnými pneumatikami vaše auto najedou pojede lépe.
Mám koupit prémiové, nebo stačí levné pneumatiky?
Pokud váháte, jak vybrat značku a model plášťů, čtěte nezávislé testy pneumatik. V nich si můžete udělat obrázek o tom, jak je která pneumatika dobrá. A ne vždy platí, že nejdražší pneumatiky jsou nejlepší. Už mnohokrát v respektovaném testu prémiové pneumatiky když ne propadly, tak třeba skončily v průměru mezi levnějšími značkami.
Doporučujeme: Jak brzdí letní pneumatiky 225/50 R17 z 80 km/h na mokru? Mezi nejlepší a nejhorší je rozdíl 16 metrů!
Musíte vědět, na co budete pneumatiky a své auto používat. Třeba pro lidi na horách budou určitě důležité vlastnosti zimní pneumatiky na sněhu a ledu. Pro někoho je zas důležitá hlučnost, pro jiného spotřeba nebo opotřebení, někdo chce mít pneumatiky, které nejlépe brzdí.
Spíše ale už dávno neplatí, že by kvalitní značkové pneumatiky byly výrazně dražší než pochybný produkt neznámého výrobce bez jakýchkoli referencí. Například na běžná auta bývá rozdíl mezi špatnou a slušnou kvalitní pneumatikou jen pár stokorun. A to už si musí každý rozmyslet, jestli raději ušetři pár stovek, nebo chce mít jistotu, že se jeho auto bude dobře ovládat a krizovou situaci ustojí.