Automobilka Volkswagen oznámila ukončení prodeje automobilů se spalovacími motory. Na evropském trhu se tak stane nejpozději v roce 2035. V rozhovoru pro německý Münchner Merkur to řekl šéf prodeje VW Klaus Zellmer. Ačkoliv jde o zásadní prohlášení, není příliš překvapivé. Stávající situace totiž nahrává tomu, že po roce 2035 už nebude prodávat v Evropě automobily se spalovacími motory vůbec žádná značka.
Klaus Zellmer uvedl, že Volkswagen ukončí prodej spalovacích motorů v Evropě mezi lety 2033 a 2035. Amerika a Čína budou následovat později a s ještě větším odstupem dojde k ukončení prodejů Volkswagenů se spalovacími motory v Jižní Americe a Africe. Na evropském trhu chce Volkswagen dosáhnout sedmdesátiprocentního podílu bateriových elektromobilů v prodejích do roku 2030.
Oznámení o konci spalovacích motorů u značky VW následuje nedlouho poté, co Audi představilo svůj plán na přechod k úplné elektrifikaci, který je ještě o trochu rychlejší. Poslední nový model Audi vybavený spalovacím motorem se začne vyrábět v roce 2025, od roku 2026 už bude Audi uvádět na trh výhradně elektromobily a v roce 2033 bude definitivně ukončena produkce vozů s dříve tradičními motory. Výjimkou je pouze Čína, kam bude Audi dodávat spalovací motory i po roce 2033.
Prohlášení Klause Zellmera i značky Audi pouze odráží realitu dnešní EU. Automobilky na evropském trhu čelí hrozbě nové a podle všeho velmi přísné emisní normě Euro 7. Evropská komise by měla předložit návrh této nové normy do konce letošního roku, s uvedením v platnost se počítá na roky 2026/2027. Faktický zákaz spalovacích motorů znamenat nebude, ale téměř jistě ukončí prodej neelektrifikovaných vozů.
Konec prodeje vozů se spalovacími motory (tedy i hybridů) si zatím EU s definitivní platností nestanovila. Komise ale chystá návrh, který bude zveřejněn zhruba v polovině července a který bude kromě jiného obsahovat také požadavek na snížení produkce emisí CO2 o 60 % oproti roku 1990 do devíti let a o 100 % do roku 2035. Návrh následně půjde do evropského parlamentu. Pokud bude schválen (a pokud se neprosadí nějaká nová technologie, která zajistí u spalovacích motorů nulovou produkci emisí CO2), jako nový vůz si od roku 2035 koupíme už jen elektromobil bez ohledu na konkrétní značku, přestože třeba Škoda zatím podobný termín neoznámila a BMW stále počítá i s výrobou dieselů.
Po podobném zákazu volají různé ekologické organizace a také automobilky, které už nechtějí investovat do vývoje spalovacích motorů, jako třeba Volvo. Rok 2035 je považován za vhodný proto, že EU chce dosáhnout uhlíkové neutrality v roce 2050. V té době už by se na silnicích neměly vyskytovat vůbec žádné spalovací motory, a to ani u ojetin. Jako životnost vozu se bere 15 let. Řada evropských států ale chce zakázat prodej spalovacích motorů ještě dříve. V první řadě to bude Norsko (2025), v roce 2030 má následovat třeba Slovinsko, Švédsko, Irsko nebo Nizozemsko.