Zatímco modely s označením GTI mají u automobilky Volkswagen už poměrně dlouhou historii, ještě silnější modely řady R jsou stále relativně mladé. První „erko“ v podobě Golfu R32 se představilo až v roce 2002. Jinak řečeno, v letošním roce slaví řada R dvacáté výročí, což se v Německu rozhodli připomenout speciální edicí stávajícího Golfu R. Výsledkem není nic menšího než nejvýkonnější sériový Golf v historii.
Novinka nese označení Golf R 20 Years Edition a k základnímu Golfu R aktuální generace žádné vyloženě radikální úpravy nepřidává. Hlavní změnou tak zůstává zvýšený výkon čtyřválcového motoru. Ten místo sériových 320 koní disponuje u této edice maximem 333 koní. Standardem je sedmistupňová automatická převodovka DSG, která dostala nový software. Díky němu by mělo být řazení ještě rychlejší.
Součástí standardní výbavy je u této edice také zvučnější výfuk Akrapovič a systém přeplňování by měl udržovat při odstavení plynu turbodmychadlo v otáčkách tak, aby při opětovném přidání byla odezva motoru zcela bezprostřední. Edice 20 Years bude dostupná pouze v kombinaci modré barvy karoserie s černými disky, nebo v bílé s modrými disky. Kola jsou devatenáctipalcová a obouvají pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2. Nechybí samozřejmě ani plakety s číslem dvacet na karoserii.
První Golf R32 přišel před dvaceti lety. Pod kapotou měl šestiválec VR6 naladěný na 241 koní. Právě tento Golf se stal také úplně prvním automobilem, u kterého koncern Volkswagen nasadil do sériové výroby automatickou převodovku DSG. Rodina modelů R se nejprve omezila pouze na Golf a Passat, významně se rozrostla až v poslední době. V současnosti řada nejrychlejších Volkswagenů zahrnuje také třeba Arteon R, Touareg R, T-Roc R nebo Tiguan R.