Volkswagen oficiálně uvedl na trh nový model ID.5. Technicky nejde o žádné velké překvapení, protože se jedná o další z mnoha modelů na platformě MEB. Zákazníci mohou vybírat mezi zadokolkami o výkonu 174 a 204 koní, vrcholem je dvoumotorové GTX. Model ID.5 pak z výroby dostává nový software 3.0, který postupně obdrží také už vyrobená auta na platformě MEB. Jejich uživatelé se mohou těšit na zajímavé novinky.
ID.5 je první elektrické SUV/kupé od automobilky Volkswagen a je to také přímý sourozenec Škody Enyaq Coupé iV, respektive základního SUV ID.4. Splývavá zadní část je vždy opatřena efektním spoilerem a autu opravdu sluší. Daní za atraktivní vzhled je ale o 12 mm méně místa pro hlavy zadních cestujících. O zavazadelník si starost dělat nemusíte. S objemem 549 litrů je o šest litrů větší než u základní ID.4.
Protože je ID.5 už vybaveno novým software, základní verze zvládnou nabíjení výkonem až 135 kW. Vrcholné GTX dokáže nabídnout až 150 kW, což je výkon, na který se ostatní varianty už prostřednictvím pouhé úpravy software nedostanou. Články akumulátoru GTX totiž mají jiné zapojení. U standardních variant bude zvýšení dobíjecího výkonu na 135 kW patrně na delší dobu maximem.
Co všechno umí nový software?
Volkswagen chce přicházet s aktualizací software jednou ročně. Verze 4.0 bychom se tedy měli dočkat zase znovu příští rok. Dílčí změny software, které jsou značeny číslem za tečkou, mají být vydávány jednou za tři měsíce. Nebude to tedy dlouho trvat a na světě bude software 3.1 nebo 3.2. Mimochodem, 3.1 přinese do elektrických Volkswagenů možnost oboustranného nabíjení, takže auto bude moci sloužit jako záložní zdroj energie.
U již vyrobených automobilů je podmínkou přechodu na software 3.0 instalace software 2.4. Tu nelze provést na dálku, protože součástí aktualizace je výměna 12V baterie a změna jejího nabíjení, které už bude probíhat prostřednictvím trakčního akumulátoru, takže se malá baterka odpovědná stejně jako u běžných spalovacích vozů za palubní systémy jen tak nevybije. Software 3.0 s touto baterií počítá, proto nelze aktualizaci 2.4 přeskočit.
Podobně jako u Enyaqu přináší nový software dílčí novinky v podobě úpravy head-up displeje, grafických změn na středovém displeji nebo vylepšeného plánování tras, kdy můžete zadávat požadovaný zbývající dojezd při dosažení cílové destinace nebo také při dosažení zastávek pro dobíjení na delších trasách.
Jednou z hlavních novinek je vylepšený Travel Assist pracující s lokalizačními daty jiných vozidel (konkrétně modelů řady ID a Golfu 8. generace). Systém shromažďuje data o průjezdech konkrétními úseky na vzdálených úložištích, přičemž váš vůz tato data v případě potřeby stahuje. V praxi se díky tomu udrží v jízdních pruzích i tam, kde žádné vodorovné značení není. Vůz totiž ví, jak zde dříve projela ostatní auta. Zároveň Travel Assist nově nabídne také možnost polo-autonomní změny jízdního pruhu. Po řidiči se pouze chce, aby dal blinkr a měl ruce na volantu. Celý manévr pak provede vůz sám.
Další výbornou novinkou má být Park Assist s paměťovou funkcí, kdy si uložíte libovolné místo (může to být úplně kdekoliv, třeba na trávě někde na dvorku) a vůz si zapamatuje vaše manévry na posledních padesáti metrech před dosažení daného místa. Až se budete k tomuto místu blížit příště, automaticky vám nabídne možnost, že převezme řízení. Základem funkce je velmi přesná GPS, pevné překážky si vůz hlídá klasickými parkovacími senzory. Takto uložená místa můžete používat také jako body zájmu. Při zadávání navigace například na zpáteční cestu z výletu tak postačí vybrat takto uložené místo, vůz vás k němu dovede a posledních 50 m odřídí za vás.
Pro méně zkušené řidiče pak je nachystána ještě jedna příjemná pomůcka. Pokud se budete snažit někam zaparkovat vlastními silami, ať už do podélného parkovacího místa, nebo kolmo k chodníku, a budete s autem delší dobu bojovat, vůz vaše marné snažení rozpozná. Následně si prostřednictvím vizualizace na středovém displeji ověří, zda správně rozpoznal místo, kam se snažíte zaparkovat a pokud ho potvrdíte, převezme řízení za vás a zaparkuje tam automaticky.
Pro úplnost, aktualizace software na 3.0 probíhá čtyři a půl až necelých osm hodin podle toho, jak bohatou má váš vůz výbavu. Od toho se totiž odvíjí počet jednotek, kterých se výměna software týká. Podmínkou je pak baterie nabitá na více než 50 %. Vůz se během aktualizace nesmí nabíjet a musí být zamčený.
Základní cena Volkswagenu ID.5 na českém trhu činí 1 369 900 Kč. Vrcholné GTX startuje částkou 1 575 900 Kč.