Volkswagen I.D. Vizzion – automobil pozítří

06.03.2018
přidejte názor
Autor: Redakce

Volkswagen již odpočítává dny do roku 2020, v němž v rychlém sledu uvede na trh zcela nově koncipované elektromobily s dlouhým dojezdem a vizionářským designem: rodinu modelů I.D. Tři modely I.D. byly již představeny jako studie: kompaktní I.D., SUV I.D. CROZZ a MPV I.D. BUZZ. Volkswagen vystavuje nyní na Ženevském autosalonu (8. až 18. března) ve světové premiéře nový vrcholný model rodiny I.D. s označením I.D. VIZZION, novou generaci avantgardní limuzíny vyšší třídy. S funkcemi autonomní jízdy a ovládání hlasovými povely a gesty. A poprvé se schopností učit se díky umělé inteligenci. Fascinující Volkswagen pozítří otvírá v Ženevě brány do budoucnosti.

Nová interpretace cestování a prostoru. I.D. VIZZION přenáší DNA charismatického designu modelů I.D. – design elektrické mobility značky Volkswagen – do světa velkých limuzín. Základem výjimečného postavení je v tomto případě nová, inteligentní interpretace cestování a prostoru. Mobilní interiér – open space – má přitom zcela novou podobu. Díky tomu mohou cestující ještě intenzivněji a flexibilněji využívat svůj čas na krátkých i dlouhých cestách svého každodenního života. Výběr automobilu ve stylu studie I.D. VIZZION tak bude výrazem vědomého a chytrého rozhodnutí jeho uživatelů – lhostejno, zda půjde o sdílené nebo soukromé vlastnictví.

Splynutí reálného a virtuálního světa. Interakce s vozem I.D. VIZZION probíhá virtuálně prostřednictvím rozšířené reality. Ve spojení s rozsáhlou konektivitou představuje tato studie výhled na rok 2030. Bude to svět mobility, v němž bude téměř vše myslitelné a možné. Komunikační technika automobilu se stane virtuálním asistentem, který se učí a empaticky reaguje. I.D. VIZZION poskytuje svým cestujícím především více osobní volnosti, protože jako chytré zařízení na kolech již nevyžaduje žádného řidiče a naopak se sám automobil promění v „šoféra“. Díky rozsáhlému síťovému propojení se totiž stane součástí digitálního světa a všem svým cestujícím (řidič již není zapotřebí) poskytuje volnost k tomu, aby mohli během jízdy ve voze I.D. VIZZION odpočívat, komunikovat, pracovat a stanovit cíl cesty. Ovládání studie I.D. VIZZION je zcela intuitivní, a tím i snadné, díky intuitivní interakci mezi uživatelem a technikou prostřednictvím rozšířené reality, nově navrženým brýlím se smíšenou realitou – na základě techniky HoloLens, vyvinuté společností Microsoft – a hlasovému ovládání hovorovou řečí. Největší z dosud představených modelů Volkswagen I.D. je díky konceptu interaktivního luxusního salonku – open space – individualizovatelným, mobilním životním prostorem.

Progresivní zcela nová platforma pro elektromobily. Volkswagen studií I.D. VIZZION dokládá, jak velký potenciál má zcela nová platforma pro elektromobily rodiny I.D. Jedná se o kombinaci konstrukčních řešení, s níž Volkswagen pokryje kompletní spektrum elektrické mobility. V Ženevě představená studie navíc znovu potvrzuje, že Volkswagen nenechává na cestě do budoucnosti bez povšimnutí žádný scénář. Stejně jako dříve představené modely I.D. je však i I.D. VIZZION mnohem víc než jen projekční plochou budoucnosti. Svým fluidním, monolitickým designem a progresivní zcela novou platformou pro elektromobily ukazuje, jak si Volkswagen představuje limuzínu vyšší třídy s elektrickým pohonem. Zatímco ovládání prostřednictvím rozšířené reality ilustruje stav techniky v roce 2030, lze si automatizovanou jízdu na úrovni 5 představit již od roku 2025. Design studie I.D. VIZZION, elektrický pohon všech kol dvěma elektromotory s celkovým nejvyšším výkonem 225 kW, vysokonapěťové akumulátory s kapacitou 111 kWh a dojezdem až 665 kilometrů naproti tomu ukazují cestu do zcela bezprostřední budoucnosti. I.D. VIZZION přitom ukazuje, jak fascinující bude mobilita zítřka. Automobil má totiž své nejlepší roky ještě před sebou. Bude ještě čistější, hospodárnější a bezpečnější než dosud. Autonomní jízda zpřístupní automobil zcela novým uživatelům. A k tomu dojde nejpozději v polovině příštího desetiletí – dřív, než dnes mnoho lidí očekává.

Umělá inteligence. Studie I.D. VIZZION je jedním z prvních automobilů, do jejichž konceptu byl zahrnut budoucí potenciál „umělé inteligence“. Tímto termínem se označují programy, které jsou schopné se samy učit a které pomocí algoritmů rozpoznávají, vyhodnocují a interpretují vzory. Časem si tyto systémy osvojují další nové poznatky, takže dokážou reagovat i na nové situace. Za pojmem „umělá inteligence“ se tedy skrývá revoluce programování. Tam, kde dnes softwaroví inženýři píší programy a na jejich základě implementují do automobilů velmi inovativní funkce, avšak bez schopnosti učit se, naleznou již brzy uplatnění programy, které „se učí strojově“. Toto „strojové učení“ zítřka je důležitým krokem na cestě k „umělé inteligenci“ pozítří. „Strojové učení“ a „umělá inteligence“ umožní realizovat koncepty vozidel, jako je studie I.D. VIZZION. Automobilů, které kombinují mobilitu na nejvyšší úrovni s inteligentními službami, čímž vzniká něco na způsob „inteligentního šoféra“. Právě to je I.D. VIZZION. Volkswagen urychluje vývoj umělé inteligence pro automobily. Cestu k tomuto cíli lze rozdělit do tří fází: „konvenční programování“ (současnost), „strojové učení“ (bezprostřední budoucnost) a „umělá inteligence“ (budoucnost).

  • „Konvenční programování“ – současnost. Na rozdíl od automobilu budoucnosti I.D. VIZZION nejsou současná vozidla vybavena „umělou inteligencí“. Vývojáři v současnosti definují v celém rozsahu programový kód, který popisuje každé chování systému. Například asistent pro jízdu v jízdním pruhu „Lane Assist“ používá konvenční program založený na modelech. Jeho vývojáři v něm přesně popsali matematické parametry pro vizuální rozpoznávání podélného značení jízdního pruhu. V programu musejí vývojáři samozřejmě zohlednit také veškeré odchylky – například chybějící nebo přerušovaná podélná značení, aby si vozidlo dokázalo poradit se všemi myslitelnými situacemi. Vizuální informace přední kamery jsou pak porovnávány s matematickým popisem podélného značení jízdního pruhu na vozovce. Pokud se shodují, je Lane Assist připraven k zásahu.
  • „Strojové učení“ – bezprostřední budoucnost: V budoucnosti budou programy trénovány, aby se naučily mimořádně komplexní nové parametry. Tréninkem, „strojovým učením“, si osvojují neznámá fakta. U značky Volkswagen se bude „strojové učení“ využívat například při interpretaci okolí vozidla tzv. prostorovým kamerovým systémem (kamery ve vnějších zpětných zrcátkách, na přídi a zádi). Systém rozpoznávání okolí vozidla Volkswagen totiž bude muset být schopen rozlišovat mezi nejrozmanitějšími vizuálními vzory. Kamery musí například rozpoznat, zda „vidí“ nákladní vozidlo, osobní automobil, chodce, nebo cyklistu. „Konvenční programování“ těchto vzorů (podobné podélnému značení na vozovce u systému „Lane Assist“) je výzvou. „Strojové učení“ dokáže tuto výzvu vyřešit. Vývojáři přitom „krmí“ algoritmus rozpoznávání obrazů tisíci tréninkovými daty – obrazy nákladních vozidel, osobních automobilů, chodců a cyklistů. Algoritmus se tak strojově učí. Na základě obrazů se učí rozlišovat účastníky silničního provozu. Tak lze realizovat nové funkce. Avšak „strojové učení“ ještě není žádnou „umělou inteligencí“.
  • „Umělá inteligence“ – budoucnost. „Umělá inteligence“ je podmíněna programem, který činí samostatně závěry a na jejich základě přijímá vlastní rozhodnutí. Na tom je založen koncept interaktivních asistentů studie I.D. VIZZION. Automobily budoucnosti vystačí s mnohem menším počtem ovládacích prvků, jejichž ovládání bude navíc naprosto intuitivní. Asistenční systémy ve výbavě studie I.D. VIZZION jsou schopné učit se, takže se každý den znovu a znovu dokonale přizpůsobují svým uživatelům. Systém studie rozpoznává jejich potřeby a vkus – například nastavení sedadel a klimatizace nebo seznamy oblíbených skladeb – a samočinně je aktivuje v závislosti na kontextu a situaci. Volkswagen zítřka se tak promění v přátelského partnera a dokonalého řidiče. „Umělá inteligence“ vozu Volkswagen přitom optimálně synchronizuje činnost hardwaru a softwaru. K tomu patří také pro autonomní jízdu nezbytné laserové a radarové senzory, kamery a elektronické řídicí jednotky. Mezi nimi probíhá nezávislá výměna dat, z nichž vlastním rozhodováním odvozují správné jízdní manévry. To je „umělá inteligence“. To je I.D. VIZZION.

Bezpečnost, svoboda, jednoduchost, domov. Volkswagen rozdělil zásadní inovace studie I.D. VIZZION do čtyř tematických oblastí, které názorně ukazují, jak nové technologie velmi rychle změní k lepšímu životy lidí.

  • SAFETY (BEZPEČNOST) – Cestování v automobilu I.D. VIZZION bude ještě bezpečnější než dosud. Rozpoznávání tváří zaručí, že se tento Volkswagen nedostane do špatných rukou. Ovládání hlasovými povely a gesty zabraňuje chybné obsluze. Interaktivně komunikující projekční světlomety, které například promítají na vozovku virtuální přechod pro chodce, chrání chodce a cyklisty. A nakonec zajistí citelný pokles počtu nehod autonomní jízda na nejvyšší úrovni (5).
  • FREEDOM (SVOBODA) – Automobily, jako je I.D. VIZZION, zvětší svobodu jednotlivce, protože autonomní jízda na úrovni 5 dává každému cestujícímu příležitost využívat čas strávený v automobilu svobodněji a smysluplněji. I.D. VIZZION se navíc bude den ode dne lépe a lépe přizpůsobovat svým cestujícím díky využívání potenciálu umělé inteligence se schopností učit se.
  • SIMPLICITY (JEDNODUCHOST) – I.D. VIZZION usnadňuje život ve složitém světě intuitivním ovládáním. Nabízí ovladatelnou mobilitu pro každého, střiženou na míru individuálním potřebám. Volkswagen se přitom stane digitálním asistentem. Rozšířená realita zpřístupňuje zcela nový svět interakce a komunikace.
  • HOME (DOMOV) – Open space studie I.D. VIZZION je luxusním salonkem na kolech, který lze individualizovat prostřednictvím různých cestovních režimů. V „open space“ lze dělat cokoli – odpočívat, pracovat, hrát si, komunikovat. V závislosti na cestovním režimu se skla oken elektrochemicky ztmaví a systém ANC (Active Noise Cancelling) eliminuje rušivý hluk z okolí. Studie rozpoznává zdravotní stav a kondici cestujících prostřednictvím senzorů, monitorovacích náramků a zařízení HoloLens (Health Function Screening) a na tomto základě nastavuje klimatizaci. I.D. VIZZION je tak pojízdným chytrým domovem nové doby.

 

 

Klíčové aspekty

Autonomní jízda na maximální úrovni

Jízda bez řidiče. Volkswagen ukazuje studií I.D. VIZZION nejvyšší stupeň automatizované jízdy. Stupně automatizace jsou rozděleny do pěti úrovní. Od úrovně 4 není již zapotřebí řidič díky několikanásobně redundantně koncipované technice pro autonomní jízdu. Automobily s úrovní 4 jsou však vybaveny volantem a přístrojovou deskou, protože mohou být alternativně řízeny také konvenčním způsobem. V případě studie I.D. VIZZION s úrovní 5 tak tomu již není. Tento automobil jezdí výhradně autonomně. Sedadlo řidiče, ani volant, přístrojová deska a pedály již nejsou zapotřebí. A tím vznikl „open space“ ve stylu luxusního salonku s mimořádnou nabídkou vnitřního prostoru. I.D. VIZZION rozpoznává své okolí vzájemně síťově propojenými laserovými skenery, ultrazvukovými senzory, radarovými senzory pro objekty v blízkém okolí a radarovými senzory pro dlouhé vzdálenosti, předními a zadními kamerami a bočními kamerami systému Area View. Senzory nejsou u nejnovější studie I.D. viditelné. Prostřednictvím cloudu jsou navíc trvale zaznamenávány údaje o dopravě a porovnávány s daty vozu I.D. VIZZION. Volkswagen přitom cíleně využívá také kolektivní inteligenci bezprostředního i vzdálenějšího okolí, která bude postavena na vzájemném síťovém propojení vozidel mezi sebou i s infrastrukturou (komunikace Car-2-Car a Car-2-X). I.D. VIZZION kromě toho používá k navigaci digitální mapy s vysokým rozlišením.

Realita již v roce 2025. Volkswagen vychází z toho, že autonomní jízda úrovně 4 a úrovně 5 bude realitou již v roce 2025. Autonomní jízda se tedy stane součástí mobility dřív, než se po dlouhou dobu předpokládalo.

 

Elektrický pohon všech kol

Zcela nová platforma pro elektromobily. Komponenty pohonu zcela nové platformy pro elektromobily – dva elektromotory, dvě převodovky, síťově propojená elektronika a vysokonapěťové akumulátory – jsou optimálně začleněny do celkového uspořádání studie I.D. VIZZION. Lithium-iontové akumulátory s kapacitou 111 kWh se nacházejí pod podlahou vozidla. Toto prostorově úsporné řešení snižuje těžiště a zajišťuje ideální rozložení hmotnosti. To samé platí pro dva elektromotory na přední a zadní nápravě. Vpředu pracuje koaxiální pohon o výkonu 75 kW, vzadu kompaktní elektromotor o výkonu 150 kW. Společně poskytují nejvyšší celkový výkon 225 kW a každý z nich pohání přímo příslušnou nápravu. Inteligentní řízení pohonu přitom zajišťuje v každé situaci optimální jízdní dynamiku. I.D. VIZZION s tímto pohonem ujede na jedno nabití akumulátorů vzdálenost až 665 kilometrů. Důležitým pojítkem mezi elektromotory a akumulátory je výkonová elektronika, která řídí toky vysokonapěťové energie. Výkonová elektronika přeměňuje stejnosměrný proud z akumulátorů na střídavý proud. V ideálním případě jsou akumulátory nabíjeny prostřednictvím indukčního rozhraní. Právě tak je však možné také konvenční nabíjení prostřednictvím přípojného kabelu (systém pro kombinované nabíjení CCS – Combined Charging System, nabíjecí stojany a běžné elektrické zásuvky).

 

Proporce a aerodynamika zcela nové platformy pro elektromobily

Nové rozměry. I.D. VIZZION se odlišuje od všech ostatních porovnatelných sériově vyráběných vozidel vyšší třídy již proporcemi své karoserie o délce 5163 mm, šířce 1947 mm a výšce 1506 mm. Jsou to proporce avantgardního, prostorného a výkonného elektromobilu na základě zcela nové platformy pro elektromobily koncernu Volkswagen. Inovativní uspořádání této nové platformy je u této studie s fluidním a čistým designem patrné z každé perspektivy. Extrémně dlouhý je nejen rozvor (3100 mm), ale i střešní partie, naproti tomu příď a záď jsou krátké. Výsledkem je ještě více prostoru než ve všech současných modelech vyšší třídy. I.D. VIZZION navíc stanovuje nová měřítka také svou vytříbenou aerodynamikou.

 

 

Avantgardní exteriér zajišťuje maximálně prostorný interiér

Vizuální základ nové éry. Zcela nová platforma pro elektromobily je koncepčním základem designu značky Volkswagen nové epochy. Šéfdesignér značky Volkswagen Klaus Bischoff navrhl se svým týmem karoserii s čistým a transparentním designem a extrémně dynamickými proporcemi. Design studie I.D. VIZZION spojuje fluidní prvky se sílou a precizností. Výsledkem je dosud nevídaný automobil vyšší třídy. Středem pozornosti je u této koncepce – a to platí zásadně i pro celou studii I.D. VIZZION – maximální komfort cestujících. Interiér je pojatý jako „open space“, v němž mají cestující k dispozici maximum prostoru díky uspořádání zcela nové platformy pro elektromobily s přední nápravou posunutou co nejvíce vpřed. Proporce studie I.D. VIZZION zároveň vytvářejí fascinující suverenitu a dynamiku. Výsledkem je atraktivní a tvarově výrazný celek, který se vyznačuje vysokou precizností zpracování všech ploch. Fascinujícím způsobem čistý a působivý design studie I.D. VIZZION, lakované v barevném odstínu „Baladi Orange“, vykazuje úzkou příbuznost se studiemi I.D. a I.D. CROZZ. Zároveň je při porovnání velmi dlouhého avantgardního vrcholného modelu vyšší třídy, robustního SUV a kompaktního I.D. zřejmé, jak velké spektrum nejrůznějších modelů bude možné v příštích letech zrealizovat na základě zcela nové platformy pro elektromobily.

 

Čelní partie s interaktivními světlomety HD Matrix

Ztělesněná dynamika. Při pohledu zpředu je I.D. VIZZION suverénním ztělesněním dynamiky díky uprostřed extrémně nízké kapotě a směrem do stran výrazně stoupajícím a homogenně tvarovaným blatníkům. Přední partie studie prozrazuje svým progresivním tvarovým řešením vynikající úroveň aerodynamiky.

Světlo místo chromu. Čelní partii kromě toho dominuje světlo. I zde vysílá I.D. VIZZION svým designem jasné poselství: světlo místo chromu. Centrálním bodem je bíle osvětlené logo VW na kapotě motoru. Z tohoto prvku LED vychází v případě nové studie I.D. VIZZION rovněž bílá, animovaná světelná osa, která prochází přes boční stěny a rovněž bíle osvětlené kliky dveří až do zadní partie, jakmile I.D. VIZZION rozpozná elektronickým klíčkem nebo naskenováním tváře někoho ze svých cestujících. Světelnou linii přerušují pouze karosářské prvky, jako jsou přední podběhy kol nebo zadní blatníky.

„IQ. Light“. Koncepce osvětlení je interaktivní. V oblasti přídě vstupuje osvětlení do interakce s okolím vozu I.D. VIZZION v závislosti na jízdní situaci prostřednictvím aktivních světelných prvků. Technicky velkým skokem do budoucnosti jsou světlomety HD Matrix, použité poprvé v automobilu značky Volkswagen. Inteligentní tlumená a dálková světla zítřka pracují s 8000 světelnými pixely. Prostřednictvím těchto světelných bodů bude možné za několik let promítat před vůz symboly a informace. Například virtuální přechod pro chodce, který signalizuje chodcům, že je automaticky jedoucí I.D. VIZZION rozpoznal a zastavuje, aby mohli bezpečně přejít silnici. Designem světelných facet přitahují světlomety HD pohledy chodců dokonce i tehdy, když není aktivována žádná animovaná funkce. Více než jakýkoli jiný systém světlometů „hledí“ totiž I.D. VIZZION díky interaktivním světlometům HD Matrix jako inteligentní bytost. Příslušné vrcholné systémy světlometů ponesou v budoucnosti u značky Volkswagen označení „IQ. Light“. V případě studie I.D. VIZZION to jsou světlomety HD.

 

Silueta budoucí generace vozidel

Dokonalé zpracování ploch. Design studie I.D. VIZZION je charakterizován eliminací všech zbytečných prvků. Šéfdesignér značky Volkswagen Klaus Bischoff přitom se svým týmem vytvořil novou podobu velkého vozidla s nulovými emisemi. Aniž by kopírovala nějaký vzor, přenáší studie I.D. VIZZION budoucnost do přítomnosti. Design přitom uchvátí fascinující dokonalostí homogenních ploch. Dokonce i okna jsou do této automobilové sochy nové éry integrována tak, aby plynule navazovala na ostatní plochy. Skla oken lze elektricky ztmavit během 200 milisekund. V tomto případě splyne plocha oken vizuálně ještě výrazněji s ramenní a boční partií karoserie.

Budoucnost bude viditelná. Linie střechy ve stylu kupé je u studie I.D. VIZZION velmi dlouhá a střešními sloupky C pokračuje až za podběhy kol zadní partie. Již z toho je patrné, že I.D. VIZZION nabízí maximum vnitřního prostoru, stejně jako další tři modely rodiny elektromobilů – I.D., I.D. CROZZ a I.D. BUZZ. Interiér má podobu „open space“ (viz kapitola „Open space digitálního světa“). Střešní partie se tak pne nad siluetou, která navzdory velké délce a interiéru, koncipovanému jako „open space“, připomíná dynamiku sportovního vozu. Vzniká tak nová definice velkolepého cestovního automobilu, který dává jasně najevo budoucnost a velký potenciál elektrické mobility. Zcela nová platforma pro elektromobily zde otvírá nové spektrum možností. Pro tým designérů byla tato platforma skvělým východiskem k vytvoření extrémně působivého vozu Volkswagen s vizionářským designem. Boční partie zaujme svými plynulými přechody ploch. Tento monolitický design zahrnuje výrazně tvarované blatníky i elegantní linii střechy, markantně krátké převisy a výraznou ramenní partii. I.D. VIZZION tak zanechává vzhled klasických limuzín minulosti a ukazuje svou sílou a estetikou cestu do budoucnosti.

Otvírání dveří od sebe. Mezi aerodynamicky tvarovanými 24“ koly patří plochy dveřím zavěšeným vpředu a vzadu. Dveře se otvírají elektricky od sebe až do pravého úhlu (90 stupňů), čímž umožňují mimořádně komfortní nastupování (bez střešního sloupku B). Tento efekt je umocněn skutečností, že přední dveře sahají až téměř před přední kola a zadní dveře končí až téměř v úrovni osy zadních kol. Dole dveře přecházejí do mohutných bočních prahů. Uprostřed tvoří „pas“ studie I.D. VIZZION. V horní části probíhá nad plochami dveří velmi dlouhá okenní linie, ukončená stříbrným rámem střechy, který vzadu ústí do velmi výrazných střešních sloupků C ve stylu kupé.

 

Záď sportovního vozu

Chytrá dynamika. I.D. VIZZION nemá nic společného s limuzínou klasického střihu ani v oblasti zádě. I.D. VIZZION nekompromisně nahrazuje konzervativní vyjádření společenského postavení elegantní dynamikou. Záď má díky ostré odtokové hraně nejlepší aerodynamické vlastnosti. Místo víka zavazadlového prostoru se vzhůru elektricky otvírá velké zadní víko, které zpřístupňuje zavazadlový prostor o objemu 565 litrů. Stejně jako celý vůz má i záď čistý a expresivní design. S digitálně síťově propojeným světem vizuálně komunikuje i vzadu bílá světelná osa. Tento nízký pruh diod LED zasahuje po stranách až do blatníků, a umocňuje tak šířku studie I.D. VIZZION. Přímo nad bílým pruhem diod LED přebírá funkci koncových a brzdových světel pruh červených diod LED. Prostřední „třetí“ brzdové světlo je tvořeno samotným zadním oknem, které je zároveň obrovským displejem OLED. S rostoucí intenzitou brzdění se brzdové světlo interaktivně zvětšuje zespoda nahoru.

 

Open space digitálního světa

Elektricky ztmavitelná skla oken. I.D. VIZZION má interiér, který umožňuje novou dimenzi cestování. Dveře s úhlem otevření 90 stupňů otvírají vstup do mobilního luxusního salonku, jehož komfort přesahuje hranice vyšší třídy. Vnitřní design posouvá na novou úroveň, vyvolávající fascinaci, rozlehlost vnitřního prostoru, velký potenciál interaktivní konektivity a ergonomie, která je ještě důsledněji než dosud přizpůsobena potřebám cestujících. Střed tohoto světa tvoří čtyři ergonomicky optimalizovaná sedadla s integrovanými opěrkami hlavy (vpředu s lehátkovou funkcí). Sedadla se automaticky přizpůsobí příslušným cestujícím, protože vůz je rozpozná prostřednictvím biometrického porovnání rozpoznané tváře nebo elektronických zařízení, jako je chytrý telefon, a na základě profilu Volkswagen ID aktivuje naposledy v cloudu uložená nastavení. I.D. VIZZION prostřednictvím profilu Volkswagen ID ovládá také parametry osvětlení, klimatizace, informačního a zábavního systému včetně streamingových služeb nebo parfémování vzduchu. Mezi sedadly je umístěna středová konzola, která je v závislosti na režimu vnitřního prostoru otevřená nebo uzavřená. Na rozdíl od většiny současných konceptů interiéru má vnitřní prostor podobu luxusního salonku a nikoli interiéru, orientovaného na řidiče. Klasické sedadlo řidiče včetně přístrojové desky tento Volkswagen pro autonomní jízdu nepotřebuje. Cestující jsou proto kompletně obklopeni prostorem s uvolněnou atmosférou.  Opěrky nohou vyzývají cestující k odpočinku. K tomu přispívají také vytříbené materiály, mezi něž patří rostlinnými přípravky činěná kůže (v barevném odstínu „Saint-Tropez“) a přírodní dřeva z trvale udržitelného pěstování. Velké plochy bočních oken a panoramatické střešní okno, sahající bez přerušení od přední až k zadní části, umocňují vlídnou atmosféru světlého prostoru, který zpomaluje životní tempo. Aby nebylo do vnitřního prostoru příliš vidět, lze skleněné plochy elektronicky ztmavit. Při maximálním stupni ztmavení jsou skla téměř neprůhledná.

Rozšířená realita. I.D. VIZZION nemá žádnou přístrojovou desku, protože jezdí výhradně autonomně. Studie se ovládá především pomocí gest a hlasových povelů. Cestující přitom komunikují s virtuálním asistentem. I cíl cesty je vozidlu sdělen buď hlasovým ovládáním, nebo chytrým zařízením. Kromě toho mohou všichni cestující v interiéru studie I.D. VIZZION používat zařízení HoloLens, které promítá do reálného prostoru virtuální rozhraní prostřednictvím rozšířené reality. Rozhraní má podobu virtuálního prstence, jehož prostřednictvím mohou cestující komunikovat s vozem a ostatními digitálními zařízeními pomocí gest. Tato „smíšená realita“ se již ve stále větší míře prosazuje v průmyslu a v průběhu příštích desetiletí si své místo získá také v automobilu. I.D. VIZZION ukazuje jako jedna z prvních studií na světě výhled na tento budoucí svět. Nicméně i ve studii I.D. VIZZION jsou dvě (vpředu a vzadu) reálná otočná tlačítka na středové konzole, která umožňují obvyklým způsobem intuitivní přístup k manuálně ovládaným funkcím, jako je nastavení hlasitosti zábavního systému. Zároveň lze tímto multifunkčním prvkem – v souladu s určitými bezpečnostními stupni – zadávat všeobecný směr jízdy. Studii I.D. VIZZION je navíc možné zcela zastavit spínačem.

Asistent reaguje předvídavě. Díky intuitivně využitelné rozšířené realitě včetně ovládání gesty a hlasovými povely je ovládání studie I.D. VIZZION mnohem jednodušší, než je dnes obvyklé. Virtuální asistent ve výbavě studie I.D. VIZZION kromě toho reaguje předvídavě na nejrůznější události a relevantní body zájmu. Pokud se například blíží dopravní kolona, kterou nelze objet, sdělí interaktivní asistent automaticky nový čas příjezdu do cíle. Je-li na trase kavárna, kterou cestující rádi navštěvují, zeptá se asistent, zda má dojet ke kavárně nebo například objednat a zaplatit kávu s sebou. Jak již bylo uvedeno, je možné vůz navíc síťově propojit se všemi myslitelnými digitálními zařízeními. Mezi ně patří – samozřejmě jen na přání cestujících – také monitorovací náramky. Jejich prostřednictvím a/nebo prostřednictvím zařízení HoloLens rozpozná I.D. VIZZION životní parametry svých cestujících. Pokud například zaznamená, že je někomu příliš teplo, sníží nepřímou ventilací čtyřzónové automatické klimatizace teplotu v oblasti příslušného cestujícího. Optimální klima přitom zajišťuje značkou Volkswagen vyvinutý systém CleanAir. Nezávisle na okolních podmínkách zůstává kvalita vzduchu ve studii I.D. VIZZION trvale na nejlepší úrovni díky aktivnímu systému filtrace.

Interiér a interakce se přizpůsobují. Prostřednictvím osobního asistenta lze uvnitř vozu aktivovat tři různé cestovní režimy: „Relax“, „Active“ a „Family“. Například v režimu „Active“ sedí cestující obvyklým způsobem, mohou pracovat, komunikovat, hrát si nebo sledovat provozní údaje. Jakmile cestující aktivuje režim „Relax“, vysune se u jeho sedadla opěrka nohy a prostor vyplní tóny uklidňující hudby. Dekorační osvětlení přejde v tomto případě na teplý odstín. Kromě toho lze prostřednictvím HoloLens aktivovat různé scénáře. Mezi ně patří digitální režimy „Business“, „Navigation“, „Entertain“, „Communication“ a – speciálně pro děti – „Learning“. Příslušné projekce jsou zařízením HoloLens promítány jako rozšířená realita do zorného pole uživatele. V režimu „Business“ je například možné zúčastnit se prostřednictvím video chatu porad nebo snadno vyřizovat elektronickou poštu či připravovat prezentace. Děti mohou hrát v režimu „Learning“ hry nebo si zapnout aplikace pro učení, aby mohly například sledovat ve virtuálním prostoru postavení našich planet v animované podobě.

 

 

Technické údaje studie I.D. VIZZION

Karoserie

Délka:                                      5163 mm

Šířka:                                       1947 mm

Výška:                                      1506 mm

Rozvor:                                    3100 mm

Rozchod kol vpředu:                1660 mm

Rozchod kol vzadu:                   1660 mm

Kola/pneumatiky:                    255/30 R 24

Barva karoserie:                       „Baladi Orange“

 

Interiér/zavazadlový prostor

Variabilní „open space“:           čtyři sedadla s integrovanými opěrkami hlavy

Zavazadlový prostor:                565 litrů (se čtyřmi cestujícími)

Čalounění sedadel:                  materiál kůže, barva „Saint-Tropez“

 

Pohon/dojezd/provozní vlastnosti

Elektromotor vpředu:              75 kW

Elektromotor vzadu:                150 kW

Celkový nejvyšší výkon: 225 kW

Kapacita akumulátorů:             111 kWh

Dojezd:                                    až 665 km (kombinovaný cyklus EU)

Zrychlení (0 – 100 km/h):         6,3 s

Nejvyšší rychlost:                     180 km/h (úroveň 5; elektronicky omezena)

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?