je mezi terénními pick-upy legenda. Všichni určitě znáte britský příběh o tom, jak nešlo tenhle model zničit. Nejnovější generace je v pořadí už osmá a měla by být zase o kousek odolnější, ale zároveň modernější, bezpečnější i pohodlnější. Jenže v současnosti už nemá kolem sebe tak málo konkurentů jako dříve. Jedním z těch nejméně příjemných soupeřů je i ten dnešní — Volkswagen Amarok.
Vlastně je to pěkný paradox. Zatímco Toyota může čerpat z bohaté historie a obrovské spousty zkušeností, Volkswagen Amarok před svým vstupem na trh v roce 2010 neměl na co navázat. Německá automobilka dříve vyráběla pouze jediný vůz této kategorie. Jmenoval se Taro a nešlo o nic jiného než o přeznačený pick-up jiné značky. Samozřejmě, Taro byla převlečená Toyota Hilux.
Doporučujeme: Volkswagen Amarok se změnil. Má jen šestiválec 3.0 TDI a chce nahradit SUV
Z dřívějších sourozenců jsou dnes velcí soupeři. Oba dva zaznamenali v nedávné minulosti docela důležitou změnu. Toyota Hilux dorazila minulý rok na evropský trh v nové generaci, Amarok prošel před časem faceliftem. Kdo je z těchto dvou relativních novinek na trhu lepší, to nám ukáže srovnávací test vrcholných verzí.
Představení: Vrchol znamená pro každého něco jiného
Volkswagen Amarok je na trhu už opravdu dlouho, ale za tu dobu prakticky nezestárnul. Přece jen jde o užitkový vůz a u těchto aut není tlak na neustálé vylepšování tak velký jako u běžných osobních automobilů. Loňský facelift ovšem přinesl kromě drobných kosmetických a multimediálních úprav jednu naprosto zásadní věc. Amarok dostal šestiválec. Konečně!
S německým pick-upem jsem toho najezdil opravdu hodně, od off-roadu v Bělé pod Bezdězem až po lehčí terény v pohoří Durmitor v Černé Hoře. Kouzlo Amaroku vždy bylo v tom, že měl nejblíže k osobním automobilům. Zřejmě také proto se těšil vřelé zákaznické přízni. Jenže jedna drobnost do mozaiky chyběla. Dosud Amarok používal výhradně čtyřválcový dvoulitr, nově ho dostanete už pouze se šestiválcem.
Doporučujeme: 8 skutečností, které nám o Mercedesu-Benz třídy X prozradily nové koncepty
Jedná se o stejnou třílitrovou vznětovou jednotku, která byla představena v roce 2014 v modelech Audi A6 nebo A7, původ je tedy vskutku ušlechtilý. Motor byl samozřejmě dále upraven pro použití v terénním autě. Výsledkem je výkon až 165 kW (224 k). Něco takového nenabízí žádný konkurenční pick-up. Ani Toyota Hilux.
Vrchol v jejím podání je o mnoho skromnější. Existují sice trhy, kde dostanete v této Toyotě také čtyřlitrový šestiválec (ovšem benzinový), u nás se musíte spokojit s jedinou možností. Tou je velký přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2,4 litru. Jeho nejvyšší výkon 110 kW (150 k) znamená nevýhodu v podobě horší dynamiky. Z nuly na 100 km/h zrychlí japonský pick-up za 12,8 s, Amarok potřebuje pouze 7,9 s.
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW | Toyota Hilux 2.4 D-4D | |
---|---|---|
Zdvihový objem válců (cm3): | 2967 | 2393 |
Maximální výkon (kW/k): | 165/224 | 110 (150) |
Vrchol točivého momentu (Nm): | 550 | 400 |
Zrychlení 0-100 km/h (s): | 7,9 | 12,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 193 | 170 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km): | 7,8 | 7,0 |
Délka/šířka/výška (mm): | 5264/1954/1834 | 5330/1855/1815 |
Rozvor náprav (mm): | 3097 | 3085 |
Testovaná výbava/cena (Kč): | Highline/1 193 233 | Executive/847 000 |
Jinak oba dva dnešní soupeři krásně dokazují, že segment terénních pick-upů už není určen pouze pro zájemce o pracovní auto. Například Hilux může mít ve výbavě třeba sledování jízdních pruhů, přednárazový asistent, dotykový displej, multimediální systém a tak dále. Pro úplnost dodejme, že Volkswagen prodává Amarok pouze s dvojitou kabinou a vždy s automatickou převodovkou, Hilux si můžete pořídit i s jinými typy karoserie.
2. místo: Toyota Hilux
+
- Nižší spotřeba
- Nižší pořizovací cena
- Výrazně komfortnější druhá řada sedadel
- Odolnější pohon všech kol
–
- Velký čtyřválec šestiválci konkurovat nemůže v mnoha ohledech
- Dynamika je o poznání horší
- Šestistupňový automat je velmi váhavý
Legenda v podobě Toyoty Hilux tentokrát bere druhé místo, přestože jisté výhody oproti Volkswagenu Amarok má. Z předchozích odstavců vyplynula nižší pořizovací cena, za pozornost stojí také uspořádání kabiny. Automobilka už při představování současné osmé generace upozorňovala na prostornější interiér, a on takový v praxi opravdu je. Pokud standardně sedíte na druhé řadě sedadel, budete mít Hilux raději.
Toyota Hilux má interiér sice užší, ale pro kolena cestujících vzadu nabídne výrazně více místa. Přesvědčí vás o tom přiložená tabulka naměřených rozměrů. Určitě byste neměli přehlédnout fakt, že jsme od zadního sedáku k předním opěradlu naměřili u Toyoty více a sedák samotný je navíc v Hiluxu delší než v Amaroku. Důležitým detailem jsou také zadní opěradla, která nejsou v Toyotě tak kolmá jako ve Volkswagenu. Německá automobilka zkrátka více myslela na náklad.
Prostor pro cestující (cm) | Volkswagen Amarok | Toyota Hilux |
---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 160 | 146 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 159 | 146 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 95/104 | 94/101 |
Prostor pro hlavu vzadu | 97 | 93 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 10 | 16 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 36 | 39 |
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem | 13 | 20 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče | 26 | 23 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče | 9 | 7 |
Délka sedáku vpředu | 50-53 | 48 |
Délka sedáku vzadu | 46 | 47 |
Délka opěradla vpředu | 63 | 63 |
Délka opěradla vzadu | 59 | 60 |
Šířka prostředního sedáku vzadu | 40 | 39 |
Jenže Volkswagen zároveň více myslel také na řidiče. Hilux nenabízí tak široký rozsah nastavení volantu a sedadla řidiče, takže je výsledná pozice za volantem trochu kompromisní. Japonské přední sedáky jsou rovněž kratší, i když zde musíme férově dodat, že výborné sedačky z Amaroku byly dílem příplatku za přibližně osmdesát tisíc. Amarok jsme vždy považovali za auto, které má pracoviště řidiče velmi blízké svým osobním sourozencům a kterému se v tomto směru nikdo nevyrovná. Platí to stále. Příchod nových generací modelů Mitsubishi L200, Nissan Navara nebo Toyota Hilux na tom nic nezměnil. Amarok také ve srovnání s Toyotou budí dojem hodnotnějšího automobilu.
Je sice úspornější, ale...
Zatímco Volskwagen sází výhradně na šestiválcový vznětový agregát, Hilux u nás koupíte pouze s motorem 2.4 D-4D. Ten disponuje maximálním výkonem 110 kW (150 k) a vrcholem točivého momentu 400 Nm. Na výběr máte pouze manuální a automatickou převodovku, testovanou variantu Double Cab dostanete vždy s pohonem všech kol řešeným přiřaditelnou přední nápravou. Po silnici tak Hilux běžně jezdí jako zadokolka.
Skutečnost, že je Hilux z této dvojice pomalejší, byla jasná dávno dopředu. Jde ovšem o napůl pracovní auta, dynamice proto nemusíme přikládat zas až tak velkou důležitost. Tím spíš, když Hilux umí odvézt těžší náklad a odtáhne stejných 3,5 tuny jako Amarok. Z pohledu civilního použití, a řekněme si otevřeně, že tahle auta stejně stráví více času na silnici, ovšem nelze přehlédnout, o kolik je šestiválec kultivovanější a tišší. Rachtání dieselu k těmto autům tak trochu patří, ale když existuje jiná možnost...
Vznětový motor spolupracoval se šestistupňovou automatickou převodovkou a také ona je jasnou připomínkou užitkového původu Hiluxu. Její řazení je spíše váhavé a samotná změna převodu trvá déle než u Volkswagenu, kde najdete vynikající osmistupňovou převodovkou ZF a kde můžete dokonce řadit i pádly pod volantem (za příplatek). Menší motor ale nakonec přinesl Hiluxu přece jen jednu výhodu. Během testu byl přibližně o litr úspornější. Upřímně, jestli jedeme za deset nebo za jedenáct, to už je asi jedno.
Také Hilux je moderní
Teď by se mohlo zdát, že osmá generace Toyoty Hilux vlastně není moc dobrým automobilem, ale tak to není. Určitě je kultivovanější než generace předchozí, pořád ve vás budí dojem nerozbitného auta (vždyť má oproti dřívějšku ještě odolnější rám), stále vás bude nabádat k ignorování retardérů a dalších podobných nesmyslů, protože se podvozek s nimi vypořádá bez mrknutí oka. Navíc najdeme ve výbavě i prvky moderní doby jako třeba systém Toyota Safety Sense, díky kterému umí Hilux hlídat jízdní pruhy a dokonce i číst značky. Dotykový displej uvnitř je samozřejmostí.
Doporučujeme: BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: ve stopách X6
Problém je pouze v tom, že Amarok vše zvládá o trochu lépe. Přestože je Hilux zcela nový automobil a pick-up od Volkswagenu je letitý model, pořád je Amarok pro řidiče příjemnější. Možná zde bude jistou roli hrát i evropský původ auta.
Přesto, pokud nechcete připlácet za hůře vybavený Volkswagen nebo pokud máte ambice využívat svůj terénní pick-up naplno, ani s Toyotou chybu neuděláte.
A ještě jedna poznámka na závěr, než nás v diskuzi začnete kamenovat. Tak, jak oba výrobci nastavili svou nabídku, bude v terénu podle všeho lepší Hilux. Přece jen přiřaditelný pohon předních kol je lepší než samosvorný diferenciál Torsen a navíc vám Toyota nabídne i redukci, kterou už k Amaroku nedostanete, i když ji dříve měl. Protože ale testujeme vrcholné verze pokukující po zákaznících kategorie SUV, spokojili jsme se tentokrát s výletem pouze do lehkého terénu a vlastnostem ve skutečně těžkém terénu jsme velkou váhu nepřikládali.
1. místo: Volkswagen Amarok
+
- Šestiválcový motor zatím jiný pick-up nenabízí
- Ten pocit, kdy v levém dálničním pruhu ostatním ujíždíte...
- Řídí se jako běžný automobil
- Šestiválec má dost síly vždycky
- Větší korba
–
- Oproti Toyotě výrazně méně místa vzadu
- Vyšší pořizovací cena
- V těžkém terénu bude Toyota lepší
Amarok představoval první pokus Volkswagenu o stavbu vlastního terénního pick-upu. Po všech těch letech na trhu je už dnes naprosto jasné, že tento pokus byl nadmíru úspěšný. Amarok se zařadil na špičku segmentu a podle všeho to vypadá, že tam zůstane i po nedávném faceliftu, respektive po příchodu hned několika konkurenčních modelů v nových generacích. Zatímco dříve byly hlavními argumenty velikost korby nebo schopnost odvézt opravdu těžký náklad, po faceliftu je hlavním důvodem motor.
Motor je prostě skvělý
Amarok je prozatím ve své kategorii unikát, protože nikdo jiný šestiválcovou jednotku nenabízí. Je zajímavé, že takhle velký motor přišel až po aféře Dieselgate. Jako kdyby Volkswagen zjistil, že čtyřválce nejsou v praxi u podobného auta zas až tak výhodné.
Navíc testovaná vrcholná motorizace nabízející parametry 165 kW (224 k) a 550 Nm představuje vůbec to nejvýkonnější, co si můžete v daném segmentu koupit. Vyrovnaným soupeřem by snad mohl být pouze pětiválcový Ford Ranger. I ten je ale slabší, jeho motor dosahuje výkonu 147 kW (200 k). Tuhle pozici si bude Amarok užívat až do příchodu Mercedesu-Benz třídy X, který bude také vybaven šestiválcovým dieselem.
Doporučujeme: Audi Q7 3.0 TDI vs. Mercedes-Benz GLS 350d — Duel mastodontů
Testovaný vrchol nabídky Amaroku je poněkud dražší, ale má nejen oproti Toyotě jednu zásadní výhodu. Šestiválcový vznětový motor je více než dostatečně silný pro každou situaci. Je úplně jedno, zda zrovna táhnete loď, nebo máte korbu naloženou dřevem. Pořád se můžete spolehnout na to, že když bude potřeba, Amarok mocně zabere. Jízda v nezatíženém autě je pak až překvapivě svižná. Ostatně tenhle více než pětimetrový drobeček zvládne sprint na 100 km/h za 7,9 s. Ujede tak například vznětové Škodě Octavia RS.
Při jízdě velmi snadno propadnete dojmu, že řídíte prémiové SUV, protože dynamika tomu přibližně odpovídá. V rychlostech nad 160 km/h se už ale začnou naplno projevovat nevýhody plynoucí z off-roadového základu. Amarok (obzvlášť postavený na terénních pneumatikách) zdaleka nenabídne tak suverénní směrovou jistotu, takže začíná ve vyšších rychlostech na silnici trochu plavat. Tím spíš, pokud se do hry přidá silnější vítr. Ale s tím už zkrátka musíte při nákupu takového auta počítat.
Šestiválec si výborně rozumí s automatickou převodovkou, kdy za příplatek dostanete navíc i možnost řadit tlačítky pod volantem. A ani spotřeba není nijak dramatická. Ve výsledku jsme jezdili za zhruba 10,5 až 11 l/100 km. Jak už zaznělo, Hilux je o litr úspornější. Na rozdíl od Toyoty ale budete muset do Amaroku občas dolévat kromě nafty také AdBlue.
Doporučujeme: Test Toyota Corolla 1.6 Valvematic — Auto bez duše
Volkswagen aktuálně nabízí pouze varianty s osmistupňovou automatickou převodovkou. S ní přímo souvisí také přítomnost mezinápravového diferenciálu Torsen. Ten pracuje se základním poměrem 40/60 ve prospěch zadní nápravy. Za příplatek můžete dostat uzávěrku zadního diferenciálu, což nabízí pro svůj Hilux i Toyota, ovšem v rámci sériové výbavy.
Řídí se lépe a někdy víc odveze
Fakt, že se s Volkswagenem Amarok lépe jezdí, souvisí zejména s motorem, ale dalším neméně podstatným důvodem je uspořádání pracoviště řidiče a celkově pozice za volantem. Možná to je trochu tím, že Amarok už dobře známe, ale pořád nám jeho ergonomie připadá jednodušší a přehlednější. Stejně tak je potřeba ocenit možnost seřídit sedadlo a volant ve větším rozsahu než tomu je u Toyoty, takže si ve výsledku snáze najdete svou ideální řidičskou pozici. Lépe vypadají i použité materiály.
Jak už zaznělo, nevýhodou Amaroku je méně místa vzadu. Obvykle bychom nad tím u terénních pick-upů mávli rukou, protože to jsou přece pracovní auta do terénu, jenže to u těchto vrcholných verzí tak docela neplatí. Myslet byste na to měli zejména tehdy, než se definitivně rozhodnete, že místo klasického SUV chcete stylový pick-up. Jednou z jeho vrozených nevýhod je obecně méně prostorná kabina, přestože auto samotné je obrovské.
Prostor pro zavazadla (cm) | Volkswagen Amarok | Toyota Hilux |
---|---|---|
Šířka mezi podběhy: | 122 | 109 |
Maximální šířka: | 163 | 157 |
Výška bočnice: | 53 | 47 |
Délka ložné plochy: | 155 | 146 |
Užitečná hmotnost (kg): | 842 | 1115-1055 |
Pokud nehledáte pouze stylové SUV a zajímá vás tedy i korba, pak určitě oceníte, že Amarok má pro náklad připraveno více prostoru. Volkswagen se možností odvézt dvě klasické palety chlubil už při představování tohoto modelu. Kvůli co nejmenším podběhům dokonce upravil uchycení zadních pružin. Jenže ve srovnání s Toyotou neodveze tak těžký náklad. Na druhou stranu je ale komfortnější i tehdy, pokud není zadní náprava zatížená.
Hlavní nevýhoda: Cena
Amarok je celkově lepším automobilem ve srovnání s Toyotou Hilux, ale jak asi tušíte, Volkswagen si to nechá zaplatit. Testovaná Toyota v plné výbavě proto končí tam, kde začíná cena vrcholného koncernového šestiválce. Samozřejmě bez příplatků. Právě celková cena je nakonec hlavní nevýhoda jinak velmi povedeného modernizovaného Amaroku.
Toyota Hilux s motorem o výkonu 110 kW (150 k), automatem, dvojitou kabinou a ve vrcholné výbavě Executive stojí 1 024 870 Kč. Příplatků je velmi málo. Dokoupit můžete čalounění syntetickou kůží (44 770 Kč), lepší barvu karoserie (13 000 až 19 500 Kč), navigaci (17 000 Kč) a pár detailů typu povinné výbavy nebo prodloužené záruky. Dohromady by vás tahle Toyota stála téměř přesně 1,1 milionu korun. V ceně je všechno včetně hlídání jízdních pruhů, uzávěrky zadního diferenciálu, přednárazového systému, tempomatu, čtení značek a tak dále.
Doporučujeme: Takhle to dopadne, když chcete SUV značky Bentley a Bentaygu si koupit nemůžete
Za Amarok osazený nejsilnějším šestiválcem ve výbavě Highline dáte minimálně 1 193 333 Kč a ještě máte za co připlácet. Náš vůz dostal navíc například navigační systém, výborně tvarovaná sedadla ErgoComfort za více než 80 tisíc, čalounění kůží Vienna nebo volant s pádly pro řazení a tak dále. Celkově šlo o auto za 1 448 495 Kč včetně DPH. Věci jako čtení dopravních značek nebo hlídání jízdních pruhů v nabídce pro Amarok ale vůbec nenajdete.
Verdikt
Srovnání těchto dvou pick-upů se dá na konec docela dobře zjednodušit. V podstatě si můžete vybrat, zda chcete pick-up s opravdu silným motorem, nebo dáte přednost podstatně méně dynamické Toyotě, která vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou. Osobně bych raději oželel nějakou výbavu a sáhl po výkonnějším šestiválci, protože vědomí výrazné výkonové rezervy je nakonec ten nejlepší luxus, jakého se vám může dostat.
Technické údaje | Volkswagen Amarok 3.0 TDI 165 kW | Toyota Hilux 2.4 D-4D |
---|---|---|
MOTOR | ||
Konstrukce: | vidlicový šestiválec, uložený vpředu podélně | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování turbodmychadlem | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 2967 | 2393 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 165/3000-4500 | 110/3400 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 550/1400-2750 | 400/1600-2000 |
Převodovka: | osmistupňová automatická | šestistupňová automatická |
Poháněná kola: | všechna čtyři, mezinápravový diferenciál Torsen | zadní, přiřaditelná přední náprava |
JÍZDNÍ VÝKONY | ||
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 7,9 | 12,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 193 | 170 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 8,6/7,3/7,8 | 9,5/6,7/7,8 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | ||
Délka (mm): | 5321 | 5330 |
Šířka (mm): | 1954 | 1855 |
Výška (mm): | 1834 | 1815 |
Rozvor náprav (mm): | 3097 | 3085 |
Poloměr otáčení (m): | 6,5 | 6,4 |
Provozní hmotnost (kg): | 2153 | 2170 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2920 | 3210 |
Výška/max. šířka/délka korby (cm): | 53/163/155 | 47/157/146 |
Objem palivové nádrže (l): | 80 | 80 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | ||
Podvozek vpředu: | Nezávislé dvojité lichoběžníkové zavěšení kol, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory | Nezávislé dvojité lichoběžníkové zavěšení kol, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory |
Zavěšení vzadu: | Tuhá náprava, listové pružiny | Tuhá náprava, listové pružiny |
Řízení: | Hřebenové s hydraulickým posilovačem | Hřebenové s hydraulickým posilovačem |
Pneumatiky vpředu: | 245/65 R17 | 265/60 R18 |
Pneumatiky vzadu: | 245/65 R17 | 265/60 R18 |
[su_hello-bank-calculator]