Automobilka Hyundai se už delší dobu prezentuje jako značka zaměřená na alternativní pohony. I na českém trhu si proto můžete pořídit hned tři verze modelu Ioniq a možná si vzpomenete také na vodíkové provedení ix35, které je označováno za první masově vyráběný vodíkový vůz vůbec. Vzhledem k aktuálnímu vývoji na poli emisních limitů je celkem logické, že tohle rozhodně není vše. Hyundai chce do roku 2025 představit hned osmnáct modelů vybavených alternativními pohony. Už letos na podzim proto dorazí také do tuzemského prodeje dvě zajímavé novinky. Bude to elektrická verze modelu Kona a dokonce vodíkový crossover Nexo.
Nexo: Vodík druhé generace
Příchod modelu Nexo předznamenal koncept představený na autosalonu v Ženevě minulý rok. Vůz sice navazuje na ix35, jinak s tímto modelem ale nemá společného vůbec nic. Liší se jak vzhledem, tak použitou technikou, která je po všech stránkách lepší. To v překladu znamená kompaktnější rozměry částí vodíkového pohonu, větší objem nádrží, vyšší výkon, vyšší účinnost (60 %) a konečně větší dojezd.
Hyundai Nexo stojí na zbrusu nové platformě vyvinuté speciálně pro potřeby tohoto modelu, takže není příbuzný ničemu, co v aktuální nabídce značky najdeme. Nebude to ale dlouho trvat a také Nexo dostane svého sourozence. Hyundai totiž během prezentace sliboval příchod vodíkového sedanu.
Vodíkový pohon jako takový pracuje stále stejně. Jedná se tedy v podstatě o pojízdnou elektrárnu. Nexo je elektromobil, elektrickou energii si ovšem vyrábí chemickou reakcí v palivovém článku umístěném v modulu pod kapotou. Přímo pod palivovým článkem je elektromotor a naopak nahoře najdeme elektroniku, která vše ovládá. Součástí předního modulu je ještě vzduchový kompresor, který zajišťuje přívod vzduchu do článku. A samozřejmě nechybí filtr. Hyundai říká, že tento filtr zachytí až 99 % nasátých nečistot a protože z výfuku odchází jenom a pouze vodní pára, Nexo v podstatě svým provozem nejenže šetří životní prostředí, ale vzduch přímo čistí (jak ukazuje demonstrační video níže).
Vodík je uložen ve třech stejně velkých palivových nádržích. Každá má objem 52,2 litru, celkově se do Nexa vejde šest kilogramů vodíku. Spotřeba je přibližně 1 kg na 100 km, takže reálně vodíkový Hyundai ujede na jedno tankování 600 kilometrů. Oficiální spotřeba dle WLTP je 0,84 kg/100 km a dojezd ďábelských 666 km. Doplnění nádrží trvá pět minut. Technici automobilky slibují stoprocentní těsnost celého systému. I když bude vůz delší dobu zaparkovaný, stále by v něm mělo být stejné množství vodíku.
Kromě palivového článku je do pohonného ústrojí zařazena ještě klasická baterie. Stejně jako u Ioniqu se jedná o lithium-iontový polymerový akumulátor s kapacitou 1,56 kWh (shodný akumulátor najdeme u Ioniqu Hybrid). Tu Nexo používá k ukládání elektrické energie získané rekuperací. Automobilka si hlavní části systému, jako například palivový článek, vyrábí sama, celkově se ale na tomto pohonném ústrojí podílí na 120 dodavatelů.
Doporučujeme: Hyundai Ioniq je nejrychlejší „sériový“ hybrid na světě. K rekordu mu pomohl rajský plyn
Pokud jde o konkrétní čísla, řidič má k dispozici výkon 120 kW (163 k), vůz zvládne sprint z nuly na 100 km/h za 9,2 sekund a nejvyšší rychlost je 179 km/h. Palivový článek poskytne výkon 95 kW, 40 kW má na svědomí baterie. Celkově je tedy na palubně 135 kW, přičemž rezerva 15 kW slouží k obsluze dalších systémů typu klimatizace. Pro srovnání, ix35 Fuel Cell dokázala zrychlit na 100 km/h za 12,5 s a maximálně se rozjela na 160 km/h.
Zajímavý nejen palivovými články
Nový Hyundai Nexo zaujme kromě vodíkového pohonu také dalšími vlastnostmi. Propracovaná aerodynamika přinesla součinitel odporu vzduchu 0,329, a to díky zakryté podlaze, průduchům v předním nárazníku usměrňující proudění kolem předních kol (mají velikost 17 palců a opět aerodynamický design) a spoilerům na zadních sloupcích. Kvůli lepší aerodynamice dostalo Nexo také vysouvací kliky. Ty se schovají po překročení rychlosti 3 km/h.
Interiér využívá z patnácti procent ekologické materiály jako například bambus. Řidič má před sebou sedmipalcový displej, na něj navazuje středový displej o velikosti 12,3“. Zvýšená středová konzola obsahuje docela hodně tlačítek, ale zorientujete se celkem rychle. Středový displej lze ovládat jak dotykově, tak pomocí otočného voliče. Zajímavostí je přítomnost kamer na vnějších zpětných zrcátkách. Jejich obraz se promítá na digitální přístrojový štít. Děje se tak ve chvíli, kdy dáte blinkr. Vždy se samozřejmě promítne obraz z té strany, kam odbočujete. Hyundai tímto způsobem doplňuje klasický systém hlídání mrtvých úhlů, který má Nexo také.
V bohaté výbavě najdeme všechny možné další asistenční systémy včetně vzdáleného parkování. Hyundai Nexo by měl umět zajet dokonce i do podélného a kolmého parkovacího místa zcela bez řidiče, což ukazuje další video:
Nicméně když jsme to chtěli vyzkoušet na parkovišti v praxi, dostalo se pouze na jednoduché zacouvání vedle stojícího auta. Tedy schopnost známou třeba od BMW. Aby Nexo samo parkovalo, musíte držet na klíčku stisknuté příslušné tlačítko. Pokud si někdo stoupne za vůz, auto ho samozřejmě zaregistruje a nepřejede.
Jaká je praxe?
Nexo je na pohled trochu zvláštní automobil, ale třeba se vám jeho design bude líbit. V praxi je trochu menší, než vypadá na fotkách. S délkou 4670 mm přerůstá například VW Tiguan o více než 20 cm, je ale o přibližně 4 cm nižší. Poměrně efektní je diodová lišta propojující přední světla (a ano, opravdu svítí) a koncové svítilny s designem vytvářející dojem krystalů. Interiér nevypadá špatně, ale například BMW i3 působí uvnitř hodnotněji. Jinak je zde vskutku hodně místa a dostatečně prostorný zavazadelník. Ten nabízí v základním uspořádání objem 461 litrů.
Doporučujeme: Srovnávací test Hyundai Ioniq Plug-in vs. Toyota Prius Plug-in Hybrid — Jasný vítěz
Pokud teď čekáte nějaké velké speciality související s jízdou, musím vás zklamat. Stejně jako u Toyoty Mirai, ani tady se v rámci praktické obsluhy nic speciálního nekoná. Nexo funguje jako kterýkoliv jiný vůz. Coby řidič si budete muset zvyknout na hodně necitlivé řízení a „řazení“ prostřednictvím tlačítek. Těm Hyundai říká „Shift by Wire“. Celá středová konzola je poměrně vysoko, takže tlačítka jsou pěkně při ruce a jako bonus dostanete velký odkládací prostor pod konzolou. Na výběr máte jízdní režimy Eco a Normal a podobně jako u Ioniqů můžete i zde pádly pod volantem nastavovat intenzitu rekuperace. Úrovně jsou čtyři (0 až 3).
Díky propracované aerodynamice a umístění veškeré techniky pod kapotu panuje v interiéru při jízdě dokonalé ticho, které na hrubší silnici ruší pouze odvalování pneumatik. Dynamika Nexa není nijak dechberoucí, ale pro cestování bohatě postačí. Tedy alespoň na norských silnicích plných různých rychlostních omezení, kde jsme Nexo testovali. Autobus na okresce ovšem předjedete bez problémů.
Tankování? Ani to není nic složitého. Vlastně se dost podobá tomu, co známe od naší redakční Ibizy na CNG. Jednoduše připojíte pistoli na hrdlo, zmáčknete tlačítko na stojanu, a automatika obstará všechno ostatní. Plnění Nexa trvá pět minut, pak máte k dispozici dalších více než 600 km. Jen je tu jeden drobný český detail. U nás veřejnou čerpací stanici na vodík zatím nenajdete. Snad se tu první podaří zprovoznit do letošního podzimu, kdy má Nexo přijít na trh.
Čistí vzduch, ale ekonomický smysl nemá
Na přesné ceny si budeme muset ještě počkat, podle odhadů by ale mělo Nexo stát zhruba dva miliony korun. Jakkoliv je nový Hyundai bezesporu zajímavou alternativou k autům se spalovacím motorem a především k tradičním elektromobilům, ekonomický smysl nedává (což ovšem platí pro vodíková auta obecně). A to nejen kvůli tomu, že si za dva miliony můžete pořídit třeba Jaguar I-Pace, pokud chcete být za ekology, ale také vzhledem k dalším nákladům.
V Německu totiž vodík stojí přibližně 10 eur za kilogram, což znamená plnou za 1560 Kč, respektive při udávaném dojezdu 666 km náklady 2,34 Kč na kilometr jízdy. I když se nějakým způsobem vypořádáte s nulovou infrastrukturou vodíkových stanic, po prvotní investici za následný provoz příliš neušetříte. Ale zase ušetříte životní prostředí, zejména když budete tankovat někde, kde využívají k výrobě vodíku pouze energii z obnovitelných zdrojů.
Technické údaje | Hyundai Nexo |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | elektromotor s permanentním magnetem |
Zdroj energie | palivový článek + lithium-iontová polymerová baterie (95 + 40 kW) |
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW) | 120 |
Nejvyšší točivý moment (N.m): | 395 |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 179 |
Spotřeba paliva kombinovaná (kg/100 km) | 0,84 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4670 |
Šířka (mm): | 1860 |
Výška (mm): | 1630 |
Rozvor náprav (mm): | 2790 |
Provozní hmotnost DIN (kg): | 1814 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2340 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 461/1466 |
Objem palivové nádrže (l): | 3 x 52,2 |