Vodíkový Hyundai Nexo je ekonomický nesmysl, který čistí vzduch (první jízdní dojmy)

23 nových názorů
Autor: Redakce
  • Hyundai Nexo navazuje na vodíkovou ix35

  • Pohonné ústrojí je zcela nové 

  • Na plnou nádrž, respektive nádrže, ujede Hyundai Nexo až 666 kilometrů 

  • Vůz se bude prodávat také u nás, zatím ale není kde tankovat 

  • Očekává se cena zhruba 2 miliony a kilometr jízdy vyjde na více než 2 Kč

  • Nexo svým provozem přímo čistí vzduch

Automobilka Hyundai se už delší dobu prezentuje jako značka zaměřená na alternativní pohony. I na českém trhu si proto můžete pořídit hned tři verze modelu Ioniq a možná si vzpomenete také na vodíkové provedení ix35, které je označováno za první masově vyráběný vodíkový vůz vůbec. Vzhledem k aktuálnímu vývoji na poli emisních limitů je celkem logické, že tohle rozhodně není vše. Hyundai chce do roku 2025 představit hned osmnáct modelů vybavených alternativními pohony. Už letos na podzim proto dorazí také do tuzemského prodeje dvě zajímavé novinky. Bude to elektrická verze modelu Kona a dokonce vodíkový crossover Nexo.

Nexo: Vodík druhé generace

Příchod modelu Nexo předznamenal koncept představený na autosalonu v Ženevě minulý rok. Vůz sice navazuje na ix35, jinak s tímto modelem ale nemá společného vůbec nic. Liší se jak vzhledem, tak použitou technikou, která je po všech stránkách lepší. To v překladu znamená kompaktnější rozměry částí vodíkového pohonu, větší objem nádrží, vyšší výkon, vyšší účinnost (60 %) a konečně větší dojezd.

Hyundai Nexo-16 Hyundai Nexo je součástí strategie, která má do roku 2025 přinést osmnáct nový ekologicky zaměřených modelů. Vodíkový pohon je doplněn futuristickým aerodynamickým designem. Zákazníci, a to dokonce i ti čeští, dostanou na výběr pět odstínů barvy karoserie

Hyundai Nexo stojí na zbrusu nové platformě vyvinuté speciálně pro potřeby tohoto modelu, takže není příbuzný ničemu, co v aktuální nabídce značky najdeme. Nebude to ale dlouho trvat a také Nexo dostane svého sourozence. Hyundai totiž během prezentace sliboval příchod vodíkového sedanu.

Vodíkový pohon jako takový pracuje stále stejně. Jedná se tedy v podstatě o pojízdnou elektrárnu. Nexo je elektromobil, elektrickou energii si ovšem vyrábí chemickou reakcí v palivovém článku umístěném v modulu pod kapotou. Přímo pod palivovým článkem je elektromotor a naopak nahoře najdeme elektroniku, která vše ovládá. Součástí předního modulu je ještě vzduchový kompresor, který zajišťuje přívod vzduchu do článku. A samozřejmě nechybí filtr. Hyundai říká, že tento filtr zachytí až 99 % nasátých nečistot a protože z výfuku odchází jenom a pouze vodní pára, Nexo v podstatě svým provozem nejenže šetří životní prostředí, ale vzduch přímo čistí (jak ukazuje demonstrační video níže).

Vodík je uložen ve třech stejně velkých palivových nádržích. Každá má objem 52,2 litru, celkově se do Nexa vejde šest kilogramů vodíku. Spotřeba je přibližně 1 kg na 100 km, takže reálně vodíkový Hyundai ujede na jedno tankování 600 kilometrů. Oficiální spotřeba dle WLTP je 0,84 kg/100 km a dojezd ďábelských 666 km. Doplnění nádrží trvá pět minut. Technici automobilky slibují stoprocentní těsnost celého systému. I když bude vůz delší dobu zaparkovaný, stále by v něm mělo být stejné množství vodíku.

Hyundai Nexo-3 Modul uložený pod kapotou obsahuje řídicí elektroniku (nahoře), palivový článek (stříbrná bedna uprostřed) a zcela dole je elektromotor
Hyundai Nexo-2 Na rozdíl od ix35 Fuel Cell využívá Nexo tři stejně velké palivové nádrže. Každá má objem zhruba 52 litrů. Do auta se vejde přibližně 6 kg vodíku

Kromě palivového článku je do pohonného ústrojí zařazena ještě klasická baterie. Stejně jako u Ioniqu se jedná o lithium-iontový polymerový akumulátor s kapacitou 1,56 kWh (shodný akumulátor najdeme u Ioniqu Hybrid). Tu Nexo používá k ukládání elektrické energie získané rekuperací. Automobilka si hlavní části systému, jako například palivový článek, vyrábí sama, celkově se ale na tomto pohonném ústrojí podílí na 120 dodavatelů.

Doporučujeme: Hyundai Ioniq je nejrychlejší „sériový“ hybrid na světě. K rekordu mu pomohl rajský plyn

Pokud jde o konkrétní čísla, řidič má k dispozici výkon 120 kW (163 k), vůz zvládne sprint z nuly na 100 km/h za 9,2 sekund a nejvyšší rychlost je 179 km/h. Palivový článek poskytne výkon 95 kW, 40 kW má na svědomí baterie. Celkově je tedy na palubně 135 kW, přičemž rezerva 15 kW slouží k obsluze dalších systémů typu klimatizace. Pro srovnání, ix35 Fuel Cell dokázala zrychlit na 100 km/h za 12,5 s a maximálně se rozjela na 160 km/h.

Zajímavý nejen palivovými články

Nový Hyundai Nexo zaujme kromě vodíkového pohonu také dalšími vlastnostmi. Propracovaná aerodynamika přinesla součinitel odporu vzduchu 0,329, a to díky zakryté podlaze, průduchům v předním nárazníku usměrňující proudění kolem předních kol (mají velikost 17 palců a opět aerodynamický design) a spoilerům na zadních sloupcích. Kvůli lepší aerodynamice dostalo Nexo také vysouvací kliky. Ty se schovají po překročení rychlosti 3 km/h.

Hyundai Nexo-9 Hyundai Nexo-8 Hyundai Nexo-13 Hyundai Nexo-11

Interiér využívá z patnácti procent ekologické materiály jako například bambus. Řidič má před sebou sedmipalcový displej, na něj navazuje středový displej o velikosti 12,3“. Zvýšená středová konzola obsahuje docela hodně tlačítek, ale zorientujete se celkem rychle. Středový displej lze ovládat jak dotykově, tak pomocí otočného voliče. Zajímavostí je přítomnost kamer na vnějších zpětných zrcátkách. Jejich obraz se promítá na digitální přístrojový štít. Děje se tak ve chvíli, kdy dáte blinkr. Vždy se samozřejmě promítne obraz z té strany, kam odbočujete. Hyundai tímto způsobem doplňuje klasický systém hlídání mrtvých úhlů, který má Nexo také.

V bohaté výbavě najdeme všechny možné další asistenční systémy včetně vzdáleného parkování. Hyundai Nexo by měl umět zajet dokonce i do podélného a kolmého parkovacího místa zcela bez řidiče, což ukazuje další video:

Nicméně když jsme to chtěli vyzkoušet na parkovišti v praxi, dostalo se pouze na jednoduché zacouvání vedle stojícího auta. Tedy schopnost známou třeba od BMW. Aby Nexo samo parkovalo, musíte držet na klíčku stisknuté příslušné tlačítko. Pokud si někdo stoupne za vůz, auto ho samozřejmě zaregistruje a nepřejede.

Jaká je praxe?

Nexo je na pohled trochu zvláštní automobil, ale třeba se vám jeho design bude líbit. V praxi je trochu menší, než vypadá na fotkách. S délkou 4670 mm přerůstá například VW Tiguan o více než 20 cm, je ale o přibližně 4 cm nižší. Poměrně efektní je diodová lišta propojující přední světla (a ano, opravdu svítí) a koncové svítilny s designem vytvářející dojem krystalů. Interiér nevypadá špatně, ale například BMW i3 působí uvnitř hodnotněji. Jinak je zde vskutku hodně místa a dostatečně prostorný zavazadelník. Ten nabízí v základním uspořádání objem 461 litrů.

Doporučujeme: Srovnávací test Hyundai Ioniq Plug-in vs. Toyota Prius Plug-in Hybrid —  Jasný vítěz

Pokud teď čekáte nějaké velké speciality související s jízdou, musím vás zklamat. Stejně jako u Toyoty Mirai, ani tady se v rámci praktické obsluhy nic speciálního nekoná. Nexo funguje jako kterýkoliv jiný vůz. Coby řidič si budete muset zvyknout na hodně necitlivé řízení a „řazení“ prostřednictvím tlačítek. Těm Hyundai říká „Shift by Wire“. Celá středová konzola je poměrně vysoko, takže tlačítka jsou pěkně při ruce a jako bonus dostanete velký odkládací prostor pod konzolou. Na výběr máte jízdní režimy Eco a Normal a podobně jako u Ioniqů můžete i zde pádly pod volantem nastavovat intenzitu rekuperace. Úrovně jsou čtyři (0 až 3).

Díky propracované aerodynamice a umístění veškeré techniky pod kapotu panuje v interiéru při jízdě dokonalé ticho, které na hrubší silnici ruší pouze odvalování pneumatik. Dynamika Nexa není nijak dechberoucí, ale pro cestování bohatě postačí. Tedy alespoň na norských silnicích plných různých rychlostních omezení, kde jsme Nexo testovali. Autobus na okresce ovšem předjedete bez problémů.

NEXO Exterior (3) Nexo je tiché a velmi prostorné SUV, které nabízí slušnou dynamiku a zajímavý dojezd. Dlouhý dojezd je potřeba, mnoho míst na tankování není
Hyundai Nexo-29 Tankování samotné je úplně stejné jako plnění auta na CNG. Připojíte pistoli, zmáčknete tlačítko a automat obstará vše ostatní

Tankování? Ani to není nic složitého. Vlastně se dost podobá tomu, co známe od naší redakční Ibizy na CNG. Jednoduše připojíte pistoli na hrdlo, zmáčknete tlačítko na stojanu, a automatika obstará všechno ostatní. Plnění Nexa trvá pět minut, pak máte k dispozici dalších více než 600 km. Jen je tu jeden drobný český detail. U nás veřejnou čerpací stanici na vodík zatím nenajdete. Snad se tu první podaří zprovoznit do letošního podzimu, kdy má Nexo přijít na trh.

Čistí vzduch, ale ekonomický smysl nemá

Na přesné ceny si budeme muset ještě počkat, podle odhadů by ale mělo Nexo stát zhruba dva miliony korun. Jakkoliv je nový Hyundai bezesporu zajímavou alternativou k autům se spalovacím motorem a především k tradičním elektromobilům, ekonomický smysl nedává (což ovšem platí pro vodíková auta obecně). A to nejen kvůli tomu, že si za dva miliony můžete pořídit třeba Jaguar I-Pace, pokud chcete být za ekology, ale také vzhledem k dalším nákladům.

V Německu totiž vodík stojí přibližně 10 eur za kilogram, což znamená plnou za 1560 Kč, respektive při udávaném dojezdu 666 km náklady 2,34 Kč na kilometr jízdy. I když se nějakým způsobem vypořádáte s nulovou infrastrukturou vodíkových stanic, po prvotní investici za následný provoz příliš neušetříte. Ale zase ušetříte životní prostředí, zejména když budete tankovat někde, kde využívají k výrobě vodíku pouze energii z obnovitelných zdrojů.

Technické údaje Hyundai Nexo
MOTOR
Konstrukce: elektromotor s permanentním magnetem
Zdroj energie palivový článek + lithium-iontová polymerová baterie (95 + 40 kW)
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW) 120
Nejvyšší točivý moment (N.m): 395
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 9,2
Nejvyšší rychlost (km/h): 179
Spotřeba paliva kombinovaná (kg/100 km) 0,84
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4670
Šířka (mm): 1860
Výška (mm): 1630
Rozvor náprav (mm): 2790
Provozní hmotnost DIN (kg): 1814
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2340
Objem zavazadlového prostoru (l): 461/1466
Objem palivové nádrže (l): 3 x 52,2
Stounak (neregistrovaný)
Vodíkový pohon je uz davno vymysleny a v Nemecku je tusim registrovanych 1200 aut jezdících na tento pohon a samozřejmě mají k tomu i nějaké ty čerpací stanice. Největším investorem do vodíkového pohonu je Toyota. Všimli jste si toho, že Toyota nemá v prodeji žádný elektromobil? Proč? Protože tvrdí, že vývoj elektromobilů atd je nesmysl, k čemuž se přikláním a jde vlastní cestou. Byla jedna z prvních automobilek, která nabízela Hybridní pohon a my na to koukali pred x lety co to vlastně je. Nedokážu si představit, jak tvrdí Evropa že do deseti let se budou vyrábět jen elektromobily. Proboha, kde vezmeme tolik energie na dobíjení a těch hor a kopců co zmizí, aby jsme mohli vyrobit nesmyslné baterie, které vydrží cca 6 let a pak co s nimi? Zakopeme? Hurá ekologie.
Luk.Pyt (neregistrovaný)
Samozřejmě jako ekonomický nesmysl se to auto může zdát v dnešním světě, kdy je vodíková technologie poměrně drahá a složitá věc na vývoj, nemluvě o žalostné infrastruktuře. Ať už se vám to auto zdá jako nesmysl nebo ne, tohle je podle mě nejreálnější budoucnost automobilismu. Elektrická vozidla také nejsou nejlevnější záležitost a co si budeme říkat, ekologická taky zrovna nejsou protože jak víme, elektřina neroste na stromech a také ji musíme nějakým způsobem vyrábět což se primárně děje pomocí uhelných nebo jaderných elektráren, které mají největší výkonnost. S elektromobily jsou spojeny další problémy jako častokrát malý dojezd, dlouhé nabíjecí doby, životnost baterií, náklady spojeny s výrobou a likvidaci baterií, vybudování infrastruktury, vybudování dalších elektráren, které budou schopny pokrýt poptávku po elektřině (což by pravděpodobně vedlo ke zdražení elektrické energie). Z toho plyne že elektromobily nejsou ani moc ekonomické ani moc ekologické. Proto si myslím že elektromobily jsou slepou uličkou nebo spíš mezikrokem právě ke zmiňovanému vodíku. Samozřejmě tohle je teprve začátek dlouhého vývoje, zdokonalování, zlevňování této technologie a budování infrastruktury. Tenhle vývoj může trvat klidně 30 až 50 let než bude mít tohle řešení nějaký větší smysl. Ale když se podíváte do historie, i první auta na spalovací motor ze začátku nedávali moc smysl, nebyla vybudována infrastruktura a mohlo si je dovolit jen velmi bohatí lidé. No a dnes? V každé rodině je minimálně jedno auto.
Ja. Kar (neregistrovaný)
Cena vysoká, ale to je vždycky u něčeho nového a jsem rád že aspoň nějaká značka se snaží inovovat vymýšlet. Holt chytří Korejci.
GreGor (neregistrovaný)
Alespoň něco se snaží udělat s tou naší znečištěnou planetou. Jenom to, že chtějí nabízet 18 automobilů s alternativním pohonem do 6-7 let je neskutečné. Jiné automobilky stěží budou mít polovinu. Kdyby jezdilo větší množství aut na vodík, tak jsou i ty ceny taky někde jinde, ale zatím bohužel. Ekonomickým nesmyslem to tedy neberu.
Honzík Hrubý (neregistrovaný)
Musí se jim nechat ta snaha o zlepšení životního prostředí je opravdu parádní až dopilují vše do detailu bude to špica a lidi jim ruce utrhají za taková auta chce to jen čas. Nakročíno mají dobře.
Jan Mrez (neregistrovaný)
Ekonomický nesmysl? Tak bych to opravdu nenazval. Musíme hledět na naši přírodu a když nám auta budou čistit vzduch? Nebude nám přeci jen lépe? Od Korejců opravdu povedené !! Jen tak dál!
Pepa (neregistrovaný)
Ona se ta infrastruktura vybuduje, o to se nebojím. Vodíkovým autům jsem fandil už na začátku 21. století, ale až ted jsem se konečně dočkal
Roman Sarkl (neregistrovaný)
Nexo je náhodou opravdu bomba, koho zajímá že na to nemáme infrastrukturu a ceny jsou vyšší? Je to obrosvký skok kupředu a to se cení! Od Korejců skvělá práce!
Láďa (neregistrovaný)
Nexo je dle mého průkopník eko vozů, tím si Hyundai hodně šplhne v žebříčku a věřím, že je to posune do čela, myslím, že by si to za tu snahu opravdu zasloužili.
Bohdan (neregistrovaný)
No, je mi to celkem jedno, Hundu si nekoupím, ale tuším, že kdyby s tím přišla škoda, tak to be vychváleno do nebe. Ale jimak va vodíku vidím nejlepší perspektivu. Baterie jsou slepá ulička.
Marťas (neregistrovaný)
dle mě dobrý nápad na alternativní pohon, aspon někdo se snaží, aby auta jezdili na čistou energii a neprodukovali splodiny do atmosféry
J.P. (neregistrovaný)
Velká výhoda proti elektrickým kde je doba nabíjení dlouhá, vodíková auta lze natankovat tak rychle jako auta na benzin.
Milan (neregistrovaný)
Nechápu proč by to měl být ekonomický nesmysl, tyto vozy by měli být dotované, hlavně když jde o zlepšení životního prostředí, nelze furt drancovat zemi o ropu.
mbk77 (neregistrovaný)
já bych to s těma dotacema moc nepřeháněl viz elektronesmysly. cokoliv je dotované platíme dvakrat, dřív nebo později. ale vodíku fandím.
vincaminor (neregistrovaný)
pěkný to je, vodík má budoucnost šetří to přirodu což je dobře, ale hovořit o ceně vodíku, když ještě nejsou čerpací stanice je celkem dost predčasné
LOL (neregistrovaný)
To šetření přírody je trochu problém. Vodík se v převážné většině vyrábí z uhlovodíků, typicky z ropy. To ovšem nijak nesnižuje zásluhy Hjondé na vývoji alternativních pohonů, byť se může vodík zdát dnes jako slepá větev. U takového VW se mezitím zmohli jen na 1.5TSI.
Radex (neregistrovaný)
hmm, dobre hyundai, ono kazda alternativa spalovaciho motoru je pro lidstvo rozhodne krok kupredu, spalovat vyplodky z ropy je davno nesmysl preci
Radek (neregistrovaný)
Zajímavá alternativa ,ale ještě to není ono. Vysoká cena + vysoká spotřeba + chybějící infrastruktura není dobrá kombinace. Cena na do 1 mil. + 2x větší dojezd a náklady do 1,- kč/km + svižnější dynamika a tak 20-30% výkonu na víc.Pak to bude koupitelné ....
  • Našli jste v článku chybu?